مجلس

دولت لایحه خروج از رکود را کامل کند

دولت باید به زیر ساختهای اقتصادی برای تحول اقتصادی توجه نماید. این مسئله که ما بخواهیم از طریق نرخ ارز مشکلات مردم را برطرف کنیم، خیلی قابل قبول نیست. زیرا ما باید چرخه تولید خود را با تسهیلاتی که می‌توانیم به راه اندازیم.
با گذر شش ماه از سالی که با محور اقتصادی نام گذاری شد، از دولت انتظار میرود تا در این عرصه بسترهای لازم را در رابطه با رشد و توسعه اقتصادی فراهم کرده باشد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به خبرنگار «شما» درخصوص موفقیت و یا عدم موفقیت دولت در برنامههای اقتصادی خود گفت: به صورت کلی اگر بخواهیم عملکرد دولت را در این چند ماه گذشته ارزیابی کنیم، این عملکرد دولت قابل انتظار نبوده است و انتظار بیشتری میرود تا دولت محترم در مسایل اقتصادی فعال تر و جدیتر ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: در حقیقت کاهش نرخ تورمی را که در این اواخر داشتیم، برخی از اقتصاددانان معتقدند که این روند ادامه‌‌ همان چرخه اقتصادی است و در این مدت کار خاصی انجام نشده است. این‌‌ همان بحث تجاری است که باز شده و باعث کاهش نرخ تورم شده است؛ یا به تعبیر دیگر درستتر آن است که بگوییم، سیاستهای انقباضی که دولت در طول این مدت داشته است، باعث کاهش نرخ تورم شده است و کار ویژهای صورت نگرفته است.

قادری ادامه داد: البته دولت برای خروج از این وضعیت تلاشهایی را هم انجام داده است. لایحهای را که دولت تنظیم کرده و به مجلس ارائه شده است باید مورد بررسی کارشناسانه کمیسیونهای اقتصادی قرار بگیرد و اشکالات آن رفع گردد.

وی خاطر نشان کرد: البته ما سعی داریم در زمان بررسی از ظرفیت متغیرها شروع کنیم و مواردی که جزء اولویتهای اول نیاز جامعه است، پیگیری شود. همچنین لزوم توجه به دغدغههایی که در دیگر بخشهای اقتصادی مانند تولید و صنعت و معدن و... مطرح است، از اولویتهای کمیسیون است.

این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: دولت باید به زیر ساختهای اقتصادی برای تحول اقتصادی توجه نماید. این مسئله که ما بخواهیم از طریق نرخ ارز مشکلات مردم را برطرف کنیم، خیلی قابل قبول نیست. زیرا ما باید چرخه تولید خود را با تسهیلاتی که میتوانیم به راه اندازیم.

وی در ادامه عنوان کرد: به نظر میرسد که ما باید در امر واگذاری اموال دولت به بخش خصوصی و در اجرای طرحهای تملک دارایی دولت در جهت بهبود فضای کسب وکار سرعت بیشتری صورت بگیرد. همچنین با در نظر گرفتن برخی از امکانات، امور اداری و اجرایی را تسهیل ببخشیم و موانع آن را برطرف کنیم و با مدیریتی درست مشکلات را ساماندهی نماییم. نماینده مردم شیراز با اشاره به لایحه دولت برای خروج از تورم اظهار داشت: قطعا لایحه دولت برای خروج از این وضعیت اقتصادی کامل نیست و باید مطالبی را به آن اضافه شود و بعد یک کار تخصصی تصویب شود تا از این رکود اقتصادی خارج شویم و زمینه را برای جذب سرمایه ایجاد کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا کاهش رشد تورم تا پایان سال قابل تحقق است یا خیر؟ گفت: اگر فرض بگیریم که این مسئله قابل تحقق هم باشد، تغییر چندانی در رکود اقتصادی ما نخواهد داشت، لذا زیاد قابل قبول نیست یعنی آنکه موفقیت اقتصادی ما در بحثهای تورمی ارزیابی نمیشود که مبنا را رشد تورم قرار دهیم.

https://shoma-weekly.ir/Q7M2hB