مجلس

دولت علت مخالفت خود با طرح تامین کالاهای اساسی را اعلام کند‎‎

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مخالفت دولت با طرح تامین کالاهای اساسی گفت: دولت باید توضیح دهد که علت این همه مخالفت در صحن علنی مجلس و در کمیسیون برنامه و بودجه چیست!
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مخالفت دولت با طرح تامین کالاهای اساسی گفت: دولت باید توضیح دهد که علت این همه مخالفت در صحن علنی مجلس و در کمیسیون برنامه و بودجه چیست!

برنامه «بدون خط خوردگی» با موضوع طرح دو فوریتی طرح تامین کالاهای اساسی و با حضور دکتر عبدالرضا مصری وزیر سابق کار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت.

عبدالرضا مصری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مخالفت دولت با طرح دو فوریتی طرح تامین کالاهای اساسی گفت: مجلس از چرایی مخالفت دولت با این طرح اطلاعی ندارد و دولت باید در این زمینه توضیح دهد که علت این همه مخالفت در صحن علنی مجلس و در کمیسیون برنامه و بودجه چه چیزی است.

وی افزود: متاسفانه دولت هیچ توضیحی به ما نمی دهد و فقط می گویند ما هیچ نگرانی نسبت به این مسایل نداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایجاد ثبات در جامعه را از دلایل پیشنهاد این طرح در مجلس بیان کرد و اظهار داشت: ضرورت طرحی که در مجلس مطرح شد برای حداقل اقلام کالاهای اساسی بود تا ثباتی را در جامعه ایجاد کنند و همه مردم از قشرهای مختلف مطمئن باشند که این کالاهای اساسی مورد نیاز زندگی، تامین شده است و نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

وی متذکر شد: البته الزاما نگرانی ما این بود که ممکن است خود کالا باعث نگرانی نباشد اطمینان دادن به مردم که تحت تاثیر القائاتی قرار نگیرند. چون متاسفانه این القائات روی بعضی از افرادی که سست عنصر تر هستند تاثیر گذار بود و خودشان را توجیه کردند که حالا یک کالایی را خریداری کنند.

مصری با تاکید بر اینکه این طرح، تنها برای پیشگیری از این گونه موضوعات بود وگرنه ما هیچ گونه کمبود کالایی در کشور از کالاهای اساسی دسته اول و دسته دوم، نداریم، ادامه داد: 20 سال است صادرات برخی از اقلام را داشته ایم مثلا رب گوجه فرنگی و اصلا وارد کننده نبودیم و همیشه صادر کننده بودیم ولی اکنون با هجومی که مردم می برند تا رب گوجه فرنگی یا فلان کالا را بخرند ما نگران بودیم که این خرید ها به مردم ما ضرر برساند چون قطعا اینها تاریخ مصرف دارد و مصرف آن بعد از تاریخ انقضا موجب بیماری در مردم می شود.

وی در رادیو گفت وگو افزود: حتی اگر این کالاها را دور بریزند،خسارت اقتصادی به مردم و کشور زده ایم از این جهت آن طرح تامین کالاهای اساسی با قیمت ثابت، توسط نمایندگان داده شد که مردم بدانند به هیچ قیمت این کالاها تغییر قیمت پیدا نمی نکند و حتما هم برابر با تعداد افراد خانوار تامین شده است و تحت تاثیر جایی قرار نگیرند و این کل برنامه مجلس بود.

وزیر سابق کار، متذکر شد: دولت می گوید ارز کافی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده ام، بحث ما اصلا اقتصادی و فنی نیست بلکه بحث تاثیرات غیر اقتصادی و غیر فنی است یعنی متغیرهای مزاحم روی معادله اثر گذار می شود و نه متغیرهای قابل پیش بینی.

وی در رابطه با تامین کالاهای مردم برای مدت طولانی طی چند روز را غیر ممکن دانست و گفت: تامین نیاز دو ساله کشوری که بر اساس متغیرهای اصلی، بازار خودش را تنظیم می کند، نه در کشور ما و نه در هیچ کشور دیگری نمی تواند یک مرتبه نیاز دو سال مردم را که 80 میلیون نفر جمعیت دارد، تامین کند.

https://shoma-weekly.ir/XQyiju