مجلس

دولت در سیاست گذاری انتخابات وارد نشود

گاهی دیده می‌شد که جلساتی توسط بعضی از مسئولان اجرایی دولت با عناوین مختلف و در قالب انتخاباتی از سال گذشته برگزار می‌شود؛ شاید تلاش شد که با تسامح برخورد شود ولی هیچکدام نباید وارد شوند و نباید مجری وارد این حوزه‌ها شود.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان بیش از ۲ نفر برای هرکرسی مجلس نامزد دارند گفت: آنها باید از همین فرصت استفاده کنند و به جای زیرسوال بردن شورای نگهبان توان خود را بررسی کنند.

لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین» پیرامون اعتراض برخی جریانات به شورای نگهبان برای رد صلاحیت‌ها اظهار داشت: همه باید تابع قانون باشند؛ عقل و منطق اقتضا می‌کند کسانی که می‌خواهند در سمت و کسوت قانونگذاری فعالیت کنند نباید قانون شکن باشند کما اینکه رهبر انقلاب فرموده‌اند با دستمال آلوده نمی‌شود آلودگی را را پاک کرد پس خود آن‌ها بیشتر باید به این مسئله توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه وقتی از هرفردی برای ثبت نام دعوت می‌شود انتظار این هست که بسیاری از این افراد احراز صلاحیت ‌نشوند و عدم احراز بخورند خاطرنشان کرد: شاید در فراخوان افراد شناخته شده‌ای نیایند و راحت نمی‌شود احراز صلاحیت کرد؛ علاوه بر اینکه اصلاح طلبان حتماً‌‌ همان افرادی نیستند که تابلوی اصلاح طلبی دارند و با پرچم اصلاح طلبی آمده‌اند همانطور که شنیده‌ها حاکی از این است که افرادی هستند که ظاهراً تابلویی ندارند ولی به دعوت اصلاح طلبان و تشویق و تاکید و حمایت و فشار آن‌ها ثبت نام کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که اصلاح طلبان از ۲ نفر برای هرکرسی مجلس هم بیشتر نامزد دارند و این کم نیست؛ اگر واقعاً بخواهند باید از همین فرصت استفاده کنند. همچنین باید توان خود را بررسی کنند نه اینکه شورای نگهبان را زیر سوال ببرند چون شورای نگهبان به صرف اصلاح طلبی کسی را رد نکرده و خیلی‌ها قبول شدند که اصلاح طلب هم بودند و از اصول‌گرا‌ها هم خیلی‌ها رد شدند.

افتخاری با تاکید بر لزوم تمکین به نظر شورای نگهبان اظهار داشت: در حقیقت شورای نگهبان شاخص‌هایی را در نظر داشتند و طبق آن صلاحیت‌ها را بررسی کرده‌اند که این همان حق الناسی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند و باید نسبت به آن التزام داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نیت سوء برخی اصلاح طلبان در پافشاری بر هجمه بر شورای نگهبان گفت: امیدواریم همه اصلاح طلبان اینگونه فکر نکنند ولی از قبل پیش‌بینی می‌شد؛ وقتی بدون هدف و برنامه‌ریزی برای حضور فراخوان داده می‌شود دو نتیجه می‌توانست داشته باشد و از قبل هم همه این‌ها را در مصاحبه‌ها گفتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه افزود: هدف اول این بود که همه افراد به خاطر ذیق وقتی که بود تایید صلاحیت شوند؛ بعد در مجلس که ورود پیدا کردند تبعات آنرا همه می‌دیدند و خواسته آن‌ها برآورده می‌شد؛ در واقع مجلسی شبیه مجلس ششم ایجاد می‌شد ولی شورای محترم نگهبان زحمت کشیدند و شبانه‌روزی کار کردند؛ همچنین راه دومی که به نظر می‌رسید این بود که اگر رد صلاحیت شدند کمپین اعتراض پیش بیاید و الآن فاز دوم در حال اجرا است.

وی با اشاره به هوشیاری مردم در برابر این رویکرد‌ها گفت: مردم گوششان از این‌ها پر است و شورای نگهبان و هیئت نظارت کار خود را انجام می‌دهند کاری ندارند که افراد راضی باشند یا نباشند.

افتخاری پیرامون ورود برخی مقامات اجرایی در حیطه دستگاه‌های نظارتی اظهار داشت: در کشور تفکیک قوا بر اساس قانون اساسی است و هیچکدام از قوا حق ندارند در کار دیگری دخالت کنند.

افتخاری افزود: در جلسه‌ای که در مجالس پیشین توفیق حضور خدمت رهبر انقلاب داشتیم، ایشان در بحث فرهنگ فرمودند ممکن است بعضی‌ها در شورای انقلاب فرهنگی دیدگاه‌هایی داشته باشند ولی در حد قانونگذاری باشد و با مجلس رایزنی کنند اما دخالت نکنند؛ یا مجلس در حد مشورت با شورای انقلاب فرهنگی رایزنی کند ولی در سیاست‌گذاری وارد نشوند، حال در مورد انتخابات هم همینطور است اگر دولت نظری دارد باید به صورت مشاوره ارائه دهد نه اینکه بخواهد دخالت کند یا زیر سوال ببرد.

وی با انتقاد از برخی اقدامات مقامات دولتی در مسائل مربوط به انتخابات تصریح کرد: گاهی دیده می‌شد که جلساتی توسط بعضی از مسئولان اجرایی دولت با عناوین مختلف و در قالب انتخاباتی از سال گذشته برگزار می‌شود؛ شاید تلاش شد که با تسامح برخورد شود ولی هیچکدام نباید وارد شوند و نباید مجری وارد این حوزه‌ها شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مورد صحبت‌های اخیر ریاست جمهوری در این زمینه خاطرنشان کرد: باید گفت شورای نگهبان و هیئت نظارت همان‌هایی هستند که صلاحیت ایشان و قوانینی که در طول چند دوره مجلس وضع کردند را تایید کردند و مجلس خبرگان و بقیه نهادهای نظارتی هم همین طور است. زیر سوال بردن عملکرد شورای نگهبان علاوه بر اینکه خلاف قانون و فرمایش حضرت امام و آقا است زیر سوال بردن خودشان هم هست.

https://shoma-weekly.ir/EzeXiM