مجلس

دولت در انتخابات دور دوم مجلس دهم نباید ورود کند

تجربه حاکی از این است که دولت‌ها نباید در هیچ انتخاباتی و مهندسی آرای آن نقش داشته باشند. قانون و عرف نیز این اجازه را به دولت نداده است که در انتخابات ورود پیدا کند. دولت اجازه ندارند که با مباحث جانبدارانه‌ای در انتخابات تأثیرگذار باشند. به هرجهت مردم باید خودشان انتخاب بکنند؛ حال با هر سلیقه و گرایش سیاسی که باشند.
اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز با اشاره به ورود دولت و مهندسی آرا در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی را برای کشور آسیبزا دانست و هشدار داد: به طور کلی دولتها در بحث انتخابات موضع بیطرفی خود را باید حفظ کنند. در حقیقت تجربه هم ثابت کرده که هرکجا دولتها در انتخاباتی ورود پیدا کردهاند، نتیجه عکس گرفتهاند؛ یعنی مردم برخلاف آن عمل کردهاند.

وی افزود: در طول دورههای گذشته نیز دولتها، به ورود در انتخابات خصوصا مجلس شورای اسلامی بیمیل نبودند تا مجلسی که تشکیل میشود، همسو با دولت باشد. شاید در مقاطعی این اتفاق رخ داده باشد؛ ولی بلافاصله مردم واکنش نشان میدهند و اعلام نارضایتی خود را اعلام میکنند.

این کاندیدای به دور دوم راهیافته انتخابات مجلس یادآور شد: تجربه حاکی از این است که دولتها نباید در هیچ انتخاباتی و مهندسی آرای آن نقش داشته باشند. قانون و عرف نیز این اجازه را به دولت نداده است که در انتخابات ورود پیدا کند. دولت اجازه ندارند که با مباحث جانبدارانهای در انتخابات تأثیرگذار باشند. به هرجهت مردم باید خودشان انتخاب بکنند؛ حال با هر سلیقه و گرایش سیاسی که باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: مسلما ورود دولتها برای کشور بسیار آسیبزا است؛ از جمله این آسیبها اهانت به شعور سیاسی مردم و سلب اعتماد مردم از دولتمردان خواهد شد. همچنین سواستفاده از بیتالمال در این موضوع بسیار دخیل خواهد شد. دیگر آنکه در این مجلس نمایندگان، نمایندگان مردم نیستند و درحقیقت به جای وکیلالملهبودن، وکیلالدوله خواهند شد. درحقیقت با دخالت دولت در انتخابات مجلس، وکلایی که انتخاب میشوند، وکیلهای دولت خواهند بود.

https://shoma-weekly.ir/MR4dYj