ویژه

دولت تنها با تحقق مطالبات رهبری، برجام را اجرا کند

دولت باید دقت کند و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری عمل کند و باید به مردم گزارش بدهد تا مردم نتیجه‌اش را ببینند. مجلس هم وظیفه دارد از دولت در این زمینه برای اجرایی‌شدن طرحش توضیح بخواهد و دولت هم گزارش کند.
امیر زینلی- نامه بسیار مهم رهبری خطاب به رئیس جمهور، فصل الخطابی بود برای همه مسئولین و کارشناسانی که در مدت دو سال به خوبی مذاکرات را رصد می کردند. با حجت الاسلام والمسلمین خرسند عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در این باب به گفتگو نشستهایم.

دستورنامه اجرای برجام که سند صیانت از ایران است؛ دو واکنش در بر داشت. برخی به آن متمسک میشوند تا حقانیت ادعای گذشته خود را ثابت کنند که برجام از اساس «دچار اشکالات ساختاری» است و برخی مدعی هستند با توجه به تجلیل رهبری از رئیس مجلس، انتقاداتی که نادیده گرفته شد از اساس نابجا بوده است. ارزیابی شما چیست؟

در نظاممان به برکت ولایت بنبست نداریم و نظام هیچگاه با بنبست مواجه نمیشود. فصلالخطابی هست که اختلافات، مشکلات و بنبستها را برایمان باز میکند. دغدغهای بود که اجرایی شدن برجام خدای نکرده تبدیل به اختلاف و نزاعی در بین سیاسیون و جناحهای سیاسی شود. نامه مقام معظم رهبری به رئیسجمهور بر اساس قانون اساسی است. مصوبات شورای عالی امنیت ملی بایستی به تایید و امضای رهبری برسد، رهبری علاوه بر الزاماتی که مجلس در قالب طرحی برای دولت معین کرده بود، نکاتی دیگری فرمودند که جدید هم نبودند و در طول مذاکرات هستهای بارها هم به دولت و هم به هیئت مذاکرهکننده گوشزد کرده بودند. در صورتی که این موارد رعایت شود برجام میتواند اجرایی شود و بر اساس توافق صورت گرفته جمهوری اسلامی هم به تعهداتش عمل میکند، اما در صورتی که طرفهای مقابل به التزامات و تعهداتی که دادهاند عمل نکنند، جمهوری اسلامی به وظیفهاش عمل میکند و عملابرجام اجرا نمیشود. از این به بعد کاملامسئله معلوم و سیاستها هم از لحاظ قانونی و هم از نظر شرعی مشخص است. در این باره که برجام اجرا بشود یا نشود نباید بگو مگو کنیم، چون تکلیف این قضیه مشخص شده است. البته باید هم مردم، هم جریانات سیاسی و هم مراکزی نظیر مجلس باید مراقب باشند مفادی که مقام معظم رهبری تذکر دادهاند، در مرحله اجرا عملی شوند و کشورهای 1+5 به تعهداتشان و الزاماتی که متعهد شدهاند پایبند باشند. از همه مهمتر در اجرای برجام بیش از هر زمانی به همدلی، همزبانی و وحدت کلمه نیاز داریم، چون انسجام داخلی با محوریت ولایت و رهبری هر مشکلی را حل و هر گرهای را باز میکند.

با توجه به شرایطی که حضرت آقا برای تایید برجام گذاشتهاند، وظیفه دولت چیست؟

دولت وظیفه اجرا دارد و باید در اجرای این شرایط دقت کند. گرچه شخصامعتقدم به دشمن، بهویژه آمریکا خوشبین نیستیم که به تعهدشان عمل کنند، هم تجربه تاریخی این را به ما نشان میدهد هم دینمان به ما میگوید به دشمن نباید اعتماد کرد. به آمریکا و اغلب کشورهای 1+5 اعتماد نداریم.

در چنین شرایطی باید چه کرد؟

اینها از راه دشمنی با ما وارد شدهاند. باید مراقب باشیم با ابزاری که در اختیار داریم دشمن را وادار کنیم به تعهدی که داده است عمل کند. اگر عمل نکرد ابزار جمهوری اسلامی هم کم نیست و میتواند از آن استفاده کند. مصوبه مجلس هم آمده و جزء الزامات آقا هم هست. اگر اینها به تعهدشان عمل نکردند دولت موظف است در عرض دو سال زمینه فعالیت 190 هزار سو را فراهم کند.

اگر ابتدای کار شرایط را نپذیرند و مثلاآمریکا قبول نکند به ما تعهد کتبی بدهد که تعهداتش را انجام میدهد، تکلیف دولت چیست؟

دولت باید متوقف کند. اگر آنها صداقت دارند باید تعهد بدهند، اگر میخواهند از راه خدعه وارد شوند ما به آنها و حتی نوشتههایشان اعتماد نداریم. کسانی که خوی استکباری دارند بهراحتی نقض عهد میکنند. آمریکا از این کارها کرده است و در آینده هم میکند. اگر تعهدات را انجام ندادند، دولت موظف به اجرای برجام نیست و حاکی از این است که آمریکاییها فقط میخواهند در مرحله شعار برجام را اجرا کنند. این برمیگردد به اینکه اختلاف ما با آمریکا سر مسئله هستهای نیست که با برجام حل شود. اختلافات ما با آمریکا فراتر از مسائل هستهای است. مسئله هستهای بهانه است. فردا حقوق بشر، آزادی بیان، حمایت ایران از برخی کشورها و گروههای آزادیبخش را بهانه میکنند. بنابراین باید بر حقمان پافشاری کنیم. نامه و فرمایشهای مقام معظم رهبری هم قانون است و دولت نمیتواند به هر آنچه از قانون میخواهد عمل کند و هر آنچه را که نمیخواهد عمل کند. دولت باید دقت کند و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری عمل کند و باید به مردم گزارش بدهد تا مردم نتیجهاش را ببینند. مجلس هم وظیفه دارد از دولت در این زمینه برای اجراییشدن طرحش توضیح بخواهد و دولت هم گزارش کند.

وظیفه احزابی مثل مؤتلفه در این زمینه چیست؟

احزابی مثل مؤتلفه باید مطالبه رهبری را بیان و پیگیری کنند و از دولتمردان بخواهند چگونگی کار را طی فاصلههای زمانی مشخصی برای مردم بیان کنند و در عین حال سعی کنند فضای کشور را چون در آستانه انتخابات هستیم فضای رقابتی و دوستانه سازند، نه فضای رقابتی که در کشورهای غربی موج میزند. قطعااحزاب میتوانند نقش مثبت و منفی داشته باشند و امیدواریم نقششان مثبت باشد.

https://shoma-weekly.ir/9hcsMD