مجلس

دولت به دلیل انتخابات طرح تحول سلامت را اصلاح نمی کند

اگر قرار است که در بخش بهداشت و طرح تحول سلامت تغییری صورت گیرد این تغییردر بعد از انتخابات انجام خواهد شد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: وزراتخانه بهداشت برای نظام تحول سلامت تعهد مالی برای کشور ایجاد کرده که تنها یک رقم آن هشت هزار میلیارد بدهی بیمه سلامت برای کشور است.

عبدالرضا مصری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما، در واکنش به اظهارات هاشمی وزیر بهداشت و درمان در مورد اظهارات منتقدان نسبت به طرح تحول سلامت، گفت: در هیچ یک از قوانین و برنامه‏ های دائمی و جاری موضوعی به عنوان طرح تحول سلامت نداریم و تنها در قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت مکلف بوده نظام ارجاع و پزشک خانواده را در جامعه ایجاد کند و برای گایدلاینها (شیوه های برخورد بالینی با یک بیمار را به طور طبقه بندی شده) تعریف مشخص شود.

وی در ادامه افزود: وزارت بهداشت و درمان طبق برنامه پنجم توسعه می بایست تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و عدم کار همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی را پیگیری میکرد.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت با بیان این مطلب که متاسفانه تکالیف بهداشت و درمان از سوی مسئولان وزرات بهداشت انجام نشده است، گفت: تنها دولت قبل در دو استان به عنوان پایلوت، پزشک خانواده را شروع کرد و همچنان نیز این موضوع ادامه دارد و نمایندگان و مردم هنوز هم که هنوز است نمی دانند که آیا اجرای این کار بد یا خوب بوده است؟

وی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس که منابع مالی بسیاری را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است، گفت: وزراتخانه بهداشت برای نظام تحول سلامت تعهد مالی برای کشور ایجاد کرده که تنها یک رقم آن هشت هزار میلیارد ریال بدهی بیمه سلامت است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: قرار نبود که بیاییم و با پول طرح سلامت چاله و چولههای بخش سلامت را پر کنیم بلکه قرار بود منابع را مدیریت و سیستمها و ساختارها را اصلاح کرده و از درمان القائی و خدمات پارا کلینکی که هیچ اثری درتشخیص بیماری ندارد جلوگیری کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به ریخت و پاشهای طرح تحول سلامت اشاره کرد و بیان داشت: وزیر بهداشت می بایست از ریخت و پاشهایی که در بخش سلامت میشود جلوگیری میکرد نه اینکه برای بخشی هایی دیگر هزینه های گزافی را ایجاد می کرد سپس بگوید که در طرح تحول سلامت موفق عمل کرده ایم چراکه معتقدیم اگر در هر بخشی هزار تومان پول ریخته شود قطعا صد تومان آن نتیجه بخش خواهد بود.

وی در ادامه با تشکر از کادر پزشکی کشورمان، گفت: انتقادها بر کادر پزشکی معطوف نمی شود زیراکه آنها کار خود را انجام دادهاند اما متاسفانه در طرح تحول سلامت دنبال ساختار سیستمها نبودهایم بلکه تنها پول بیشتری به این بخش واریز کردهایم و کسی که پول گرفته و خدمات به مردم ارائه کرده ناراضی هم نیست.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: دولت و وزارت بهداشت جهت خدمات و درمان سرپایی پولی را به مراکز بهداشت و بیمهها واریز نکرده است و تنها این مردم هستند که یک درصد ارزش افزوده به عنوان مالیات از هدفمندی یارانهها به طرح تحول سلامت پرداخت می‌کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت تصریح کرد: امروز هزینه های استفاده از یک تخت بیمارستان هتلینگ 300 الی 400 درصد افزایش پیدا کرده است که این مورد نیز از مالیات مردم دریافت می شود.

مصری در ادامه با اشاره به اظهارات هاشمی در مورد مقایسه بیمارستان با مسافر خانه، گفت: اگر بخواهیم طبق اظهارات وزیر بیمارستان را با مسافرخانه مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که مسافرخانه تمامی خدماتش اعم ساخت ساختمان، پرداخت عوارض و نظارت بر اماکن و مالیات ارزش افزوده برعهده فرد و مسئول مسافرخانه است تا تختش را در یک شب در اختیار مردم قرار دهد اما هزینههای بیمارستان حقوق پرسنل و نگهداری بخشها و آب و برق از بودجه عمومی دولت پرداخت می‏شود از این رو یک تخت بیمارستان با مسافر خانه به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: امروز مردم با دفترچه هایی که در اختیار دارند هر اندازه که دوست داشته باشند برای نظام سلامت هزینه ایجاد میکنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: وزیرعلاقه مند به اجرای طرح تحول سلامت است در حالی که هدف از اجرای این طرح اصلاح سیستم و ساختارها و ایجاد نظام پزشک خانواده بوده اما متاسفانه هیچ یک از تکالیف از سوی وزیر بهداشت بدرستی انجام نشده است.

این نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت تصریح کرد: اگر قرار است که در بخش بهداشت و طرح تحول سلامت تغییری صورت گیرد این تغییردر بعد از انتخابات انجام خواهد شد.

مصری خاطرنشان کرد: دولت تا پایان سال نمیتواند مشکلات بهداشت را برطرف کند و با عجله کار انجام دادن نیز ضرر به دولت است و هیچ زمانی شاهد نبودیم که دولتی بخواهد در زمان انتخابات با اصلاح ساختارها و سیستمها اقدامات خود را زیر سوال ببرد.

https://shoma-weekly.ir/eBuD36