مجلس

دولت به احزاب تحکم نکند

فاطمه رهبر نماینده مجلس شورای اسلامی فضای احزاب سیاسی را در دولت جدید مثبت ارزیابی کرد و گفت: کمک های مالی دولت به احزاب نباید منجر به تحکم دولت بر احزاب شود.
فاطمه رهبر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا گفت: در خصوص فعالیت احزاب با توجه به نشستی که اخیرا وزیرکشور با دبیر کل احزاب گوناگون داشته اند به گفته ی وی فضا برای احزاب البته در چارچوب قانون باز و فراهم است.

وی افزود: طبیعی است در هر دوره ای با تغییر سیاست ها شرایط در هر زمینه ای به خصوص احزاب تغییر می کند. با رویکرد جدید دولت فضا برای احزاب بازتر شده و آنها با نگرش متفاوت تری می توانند فعالیت داشته باشند. شایان ذکر است همه ی این احزاب باید در چارچوب قوانین و تعهداتی که در زمان به ثبت رسیدن اساسنامه پیش بینی کرده اند حرکت کنند و ضمنا با احزاب غیر قانونی و احزابی که خارج از چارچوب نظام فعالیت می کنند و منجر به غبارآلود شدن فضای کشور می شوند نیز باید به موقع بر خوردهایی صورت بگیرد.

رهبر در بخش دیگری از این گفت و گو اشاره کرد: معمولا احزاب نباید به جایی وابسته باشند پس طبیعتا با کمبود امکانات مالی مواجه اند که در نهایت منجر به انتظار پرداخت یارانه از سوی دولت می شود.

وی افزود: اگر احزاب امکاناتشان از سوی دولت تامین شود نه تنها این دولت بلکه هر دولت دیگری از آن حزب انتظار دارد که در چارچوب سیاست ها و نگرش های همان دولت حرکت کند و فعالیت آنها به عمکرد دولت نزدیک تر باشد بنابراین آن دسته از احزابی که بدین شکل عمل کنند آزادی عمل را از دست داده و ضمن خارج شدن از سیستم تعیین شده ی خود، تبدیل به بلندگو هایی برای تامین نیازها و بیان اهداف دولت ها می شوند.

این عضو حزب موتلفه با بیان اینکه در برخی از کشور ها حتی کشور خودمان در برخی مقاطع کمک هایی به احزاب صورت گرفته گفت: به نظرم این کمک اگر قرار باشد در قالب یارانه صورت بگیرد باید به صورت یکسان و با عدالت باشد و از طرفی منجر به توقع دولت از احزاب نشده و نظارت به تحکم بر احزاب تبدیل نشود.

به گزارش پانا پس از آنکه فعالیت احزاب در دولت های نهم و دهم به شدت تقلیل پیدا کرد به نظرمی رسد با رویکرد جدید دولت یازدم شاهد تغییرات چشمگیری در زمینه ی کارکرد احزاب خواهیم بود ضمن اینکه بحث دولتی شدن احزاب و آسیب های ناشی از آن به عنوان یکی از معضلاتی که احزاب با آنها درگیر هستند مطرح است.

https://shoma-weekly.ir/qhlQYK