مجلس

دولت باید سهم پرداخت یارانه تولید را شفاف اعلام کند

به‌هرجهت اگر دولت در پرداخت یارانه بخش تولید، به صورت مستقیم اقدام می‌کند، باید کاملا شفاف حجم آن را بیان کند؛ ولی اگر غیرمستقیم اعمال می کند، حجم مالی آن اعلام شود؛ یعنی این اعداد و ارقام باید به صورت شفاف در اختیار قرار بگیرد تا مجلسی که ناظر است یا حمایت‌کننده های صنف مربوطه به صورت واقعی و شفاف با میزان عملکرد دولت در این رابطه مواجهه شده و نسبت به این موضوع توجیه شوند.
اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با پرداخت یارانه تولید به محل پرداخت آن به خبرنگار «شما» اظهار داشت: چنانچه می دانید یارانه تولید بخشی از قانون هدفمندی یارانه ها است که سهمی را برای آن بهصورت سالیانه از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی هم برای سلامت و هم برای تولید در نظر گرفته است.

وی افزود: در بحث تولید دو دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه این است که آیا منابعی که در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد به صورت نقدی و منابع مالی مستقیم است یا به صورت غیرمستقیم؟! دولت معتقد است، علاوه بر کمک های ناچیزی که به صورت مستقیم انجام می شود که سهم آن هم بسیار کم است، به صورت غیرمستقیم هم کمک هایی از طرق دیگر در بعد
یارانه ها به تولیدکننده ها تعلق می گیرد؟!

جلیلی خاطرنشان کرد: مهم این است که دولت در بخش یارانه ها سهم تولید، در تأمین منابع برای تحرکبخشی و جبران خسارت ناشی از افزایش
قیمت های حامل های انرژی را که به فعالین اقتصادی و تولیدی تحمیل می شود، متعهدانه بپردازد؛ زیرا هم اکنون اختلاف بر سر این موضوع است.

وی افزود: در بخش خصوصی تولیدکننده مدعی است که افزایش قیمت ها باعث شده تا قیمت تمامشده کالای تولیدیش افزایش یابد؛ لذا براساس قانون دولت تکلیف دارد بخشی از آن را جبران کند؛ متأسفانه این جبران صورت نمی گیرد؛ اگر هم صورت می گیرد، بسیارناچیز است.

نماینده مردم مسجدسلیمان تصریح کرد: بههرجهت اگر دولت در پرداخت یارانه بخش تولید، به صورت مستقیم اقدام میکند، باید کاملا شفاف حجم آن را بیان کند؛ ولی اگر غیرمستقیم اعمال می کند، حجم مالی آن اعلام شود؛ یعنی این اعداد و ارقام باید به صورت شفاف در اختیار قرار بگیرد تا مجلسی که ناظر است یا حمایتکننده های صنف مربوطه به صورت واقعی و شفاف با میزان عملکرد دولت در این رابطه مواجهه شده و نسبت به این موضوع توجیه شوند.

وی افزود: باید توجه داشت که این اتفاق در بحث تولید رخ نداده است، مطابق گزارشاتی که دیوان محاسبات ارائه میکند، نشان می دهد که این امر انجام نشده است؛ حتی در کارگروه هدفمندی که ما خودمان در کمیسیون برنامه و بودجه داریم، حاکی از عدم ارزیابی دولت است البته اگر هم انجام شده بسیار ناچیز بوده است. بیشتر سهم پرداخت نقدی شده و سهمهای دیگر نادیده گرفته است.

جلیلی در پایان به تعطیلی برخی از کارخانجات اشاره داشت و خاطر نشان کرد: البته تعطیلی برخی از کارخانه ها عوامل متفاوتی دارد؛ اما در قانون هدفمندی قرار بود تا افزایش هزینه های حامل های انرژی که در قیمت تمامشده محصول کارخانه های تولیدی اثر منفی گذاشته را جبران بکند.

https://shoma-weekly.ir/9kUtcn