مجلس

دولت باید در مسئله حجاب و عفاف جلودار باشد

ریشه علل عدم اراده دولت‌ها در اجرای قانون حجاب و عفاف غالب‌شدن نگاه سیاسی آنها در این موضوع است؛ اما باید توجه داشت نباید معیارهای اصلی جامعه خودمان را دستمایه جریانات سیاسی و برداشت‌های سیاسی کنیم که این آفت بزرگی است‌.
اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه علل عدم اجراییشدن قانون حجاب و عفاف در جامعه اظهار داشت: در رابطه با این ناهنجاری که در جامعه رخ داده باید واقعیتها را درنظر داشته باشیم. به نظر من در شرایطی که هم اکنون در جامعه پیش آمده، شاید صرف اجرای این قانون نتواند این مشکل و معضل را که پیش روی است حل کند. لذا باید تمامی دستگاهها به خصوص تمام دستاندرکاران فرهنگی جامعه همزمان دست به دست هم بدهند و تا با اراده محکم بتوانند در بحث حجاب و عفاف ورود پیدا کنند.

وی افزود : برای اینکه این قانون را اجرا کنیم؛ صرف اینکه نهادها و سازمانها و دستگاههای مسئول که مجری این قانون هستند وارد کار شوند، کافی نیست و این مشکل حل نخواهد شد؛ زیرا به کار حجیم فرهنگی نیاز داریم تا نقاط موثر را هدف قرار دهیم و تاثیرگذاری داشته باشیم. لذا به طور کلی اجرای این قوانین نیاز به زمینه و بستر فرهنگی حجیمی دارد.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در زیر مجموعه کلیات قرار میگیرد که نمیگذارد قانون به صورت کامل و درست و به موقع اجرا شود، نگاه سیاسی دولتها به این مقوله است. متاسفانه هر دولتی که بر روی کار آمده نسبتبه این موضوع که حوزه حجاب و عفاف است موضعگیری داشته است. بنابراین تاکید دارم که اگر بخواهیم موضوعی را به طور کلی از بین ببریم و حل نشود بهترین راهکار سیاسیکردن موضوع است. زیرا موضوع اصلی در هیاهوی بازی سیاسی گم خواهد شد.

وی افزود: لذا اگر دولتها توجه داشته باشند که یکی از وظایف آنها اجرای حکم الهی در جامعه است، قوانین الهی را بدون قانون وضعی هم اجرا میکردند؛ اما امان از زمانی که بخواهند به حل موضوعات نگاه سیاسی داشته باشند، بی خیال کرامت انسانی و ارزشهای انسانی میشوند؛ در حالی که دولتها باید متعهدانه و مسئولانه در این مسیر گام بردارند و با ناهنجاریها برخورد کنند.

سعیدی افزود: ریشه علل عدم اراده دولتها در اجرای قانون حجاب و عفاف غالبشدن نگاه سیاسی آنها در این موضوع است؛ اما باید توجه داشت نباید معیارهای اصلی جامعه خودمان را دستمایه جریانات سیاسی و برداشتهای سیاسی کنیم که این آفت بزرگی است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به ایجاد بسترسازی مناسب برای اجرای قانون حجاب و عفاف اذعان داشت: ما میبایست هر قانونی را در بستر مناسب خود اجرا کنیم، اینکه عرض کردم که صرفا خود قانون نمیتواند مشکلات را حل کند؛ یکی از نقاطش همین اصل است، ما باید توجه داشته باشیم که اگر زمینه لازم برای اجرای قانون اجرا نشود، فضای مناسبی هم ایجاد نشود و افکار عمومی هم پذیرای آن نباشد، خود به خود مردم آن را قبول نخواهد کرد، بلکه معتقدم که برای اجرای قانون حجاب و عفاف بستر مناسبی در جامعه فراهم نیست.

وی تصریح کرد: به نظر من خود دولت و دستگاههای دولتی بهعنوان اولین پیشگامان در عرصه فرهنگ، باید ابتدا از خود شروع کنند و بستر مشارکت مردم را بالا ببرید. وقتی دستگاه دولتی در روابط خود دچار افراط و تفریط میشوند خود عاملی برای سرایتدادن به جامعه هستند و بالعکس.

همه توجه کنیم همان طور که مقام معظم رهبری در بحث تولید ملی گفتند دولت خود الگو است و باید از تولید داخلی مصرف کند؛ لذا در مسئله حجاب و عفاف دولت به دور از افراط و تفریطها باید جلودار این حرکت باشد و به جامعه نزدیک شود و یک نوع قرابتی ایجاد شود خود حلال مشکلات خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/rIbICM