مجلس

دولت اظهار نظرهای تیم اقتصادی خود را کنترل کند

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رئیس بانک مرکزی آقای سیف جلسه ای بیش از 3 ساعت داشتند و نمایندگان در رابطه با اظهار نظرهای ایشان در رابطه با نرخ ارز و افزایش سود بانکی، مباحثی را مطرح کردند.

سید ناصر موسوی عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص جلسه مشترک این کمیسیون با رئیس بانک مرکزی اظهار داشت : کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رئیس بانک مرکزی آقای سیف جلسه ای بیش از 3 ساعت داشتند و نمایندگان در رابطه با اظهار نظرهای ایشان در رابطه با نرخ ارز و افزایش سود بانکی، مباحثی را مطرح کردند.

وی افزود: در این نشست نمایندگان نظر خود را در خصوص دغدغه ها و مشکلات به وجود آمده را بیان کردند، برخی از نمایندگان استدلالی داشتند که با افزایش نرخ ارز شاید از نظر صادرات غیر نفتی یک مقدار ارز وارد کشور شود، اما به واسطه اینکه تولید داخلی ما نمی تواند با کشورهای دیگر مقابله کند و
نمی
تواند رقابت کند و احتمال آنکه حتی تولید زیر سئوال رود و نیروی اشتغال تحت شعاع قرار گیرد، وجود دارد.

موسوی در رابطه با افزایش سود بانکی یاد آور شد: در صورتی که سود بانکی افزایش یابد، این احتمال وجود دارد که بتوانیم یک مقدار نقدینگی را جمع کنیم ولی وقتی بانک سپرده های خود را 27 درصد سود بدهد، قطعا باید تسهیلاتی به سرمایه گذاران و وام گیرندگان بدهد که سود بیشتری برای هزینه های بانک داشته باشد و قاعدتا با سود بیش از 27 درصد سرمایه گذاران و تولیدکنندگان قدرت رقابت ندارند و مشکل ایجاد می شود .

نماینده فلاورجان ادامه داد: آقای سیف و معاونین ایشان توضیحات مختصری را در پاسخ نمایندگان ارائه کردند و به علت اینکه تمامی نمایندگان کمیسیون سخن گفتند، وقتی زیادی باقی نماند و قرار بر این شد در جلسه ای مفصل تر نمایندگان پاسخ خود را دریافت کنند. موسوی با اشاره به مباحث مورد بررسی کمیسیون اقتصادی گفت: یکی از مباحثی که در کمیسیون مطرح و در حال پیگیری است لایحه جامع مالیاتی است که در کارگروه ویژه کمیسیون در حال بررسی است. همچنین لوایح و طرحهای اصلی و فرعی به کمیسیون آمده و در حال پیگیری است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برخی از از اظهارنظرهای تیم اقتصادی دولت در خصوص تعیین نرخ برخی از کالاها خاطر نشان کرد: بنده در جلسه ای که چندی پیش با جناب آقای نوبخت معاونت راهبردی ریاست جمهوری داشتم، این نکته را یادآور شدم که از وزرای اقتصادی و از تیم اقتصادی دولت بخواهند که کمتر مصاحبه انجام دهند و یا اصلا مصاحبه نکنند. زیرا در خیلی از کشورها رئیس بانک مرکزی سالی یک مرتبه مصاحبه می کند، اما متاسفانه اینجا معمول شده که هر چند روز یکبار رئیس بانک مرکزی مصاحبه می کند و این مصاحبه باعث تلاطم در بازار و مشکلاتی برای مردم و کشور می شود.

وی افزود: همچنین وزرای اقتصادی در ارتباط با مبحث خودرو و مسکن مهر سخنانی را بیان کردند که باعث دگرگونی بازارشد. یعنی یک مصاحبه وزیر با وجود اینکه بلافاصله خودروسازان هم اعلام کردند که افزایش قیمت تا پایان سال نداریم، اما اثر خودش را گذاشت و 30 درصد افزایش قیمت داشتیم.

موسوی لارگانی تاکید کرد: به نظر من این اظهار نظرها برای خود دولت هم مشکل ساز می شود. مردم از تورم و گرانی در دولت گذشته ناراحت بودند، ولی الان تورم سرسام آور شده و بیش از گذشته است.

افزایش 30 درصد خودرو و مواد غذایی که مورد نیاز مردم است، در مردم ایجاد نارضایتی می کند.

متاسفانه اخیرا یکی از وزرا در رابطه با قیمت تخم مرغ هم قیمتی را مطرح کرد که به نظر من این سخنان برای دولت زیان آور است. دولت باید برنامه ریزی کند و از این گونه صحبتها به شدت پرهیز و جلوگیری کند.

https://shoma-weekly.ir/HSStfz