جامعه

دوست را نباید در سفر شناخت

اگر برای دشمنی و جنگ با اسرائیل فقط و فقط یک دلیل داشته باشیم به اسم «اسارت حاج احمد متوسلیان» حالا حالا ها باید بجنگیم و دندان تیز کنیم.
گشت و گذار این هفته را با مطلب یکی از علاقمندان مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی آغاز می کنیم: به کوچه شهید ملکی در خیابان ایران رفتم تا در مجلسی شرکت کنم که سخنرانش دیگر نیست، درست جلوی در بر روی بنری این عبارات را دیدم و مست تعبیر آن شدم و حیفم آمد که آن را برای دوستان ننویسم:در فقه میگوییم هر وقت دیوارهای شهر از دید تو پنهان شد، باید نماز را شکسته بخوانی؛ حالا شدی مسافر. یا میگوییم آنگاه که  دیگر صدای اذان را نشنیدی، آن وقت مسافری.حالا ما میگوییم آنگاه که آوا و آهنگهای هواهای نفسانی به گوش دلت نرسید، آن موقع تو مهاجری! آنگاه که دیوارههای شهر مادیت از دیدت پنهان شد، آن موقع تو مسافری! تا دیوارههای تعیّنات را میبینی، تا در بیت مُظلم نفس هستی، تا اذان کَثَرات به گوش دلت میرسد، هجرت نکردهای و مسافر نیستی! دین، هجرت است و معنای دینداری هم عدم تعلق به امور مادی و دنیایی است. از: حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، سلوک عاشورایی، منزل سوم، هجرت و مجاهدت
تا از این حال و هوا بیرون نرفته ایم جمله ای را هم از مرحوم علامه طباطبایی قدس سره که در صفحه شخصی جوانی آمده بود بخوانیم: « بزرگترین ریاضت دینداری است. لذا کاری که مرتاضان هندی انجام می دهند و بعضی قوایشان را نابود می کنند، این هنر نیست. هنر آن است که شهوت و غضب و سایر قوا باشند اما تحت کنترل دستورات دین وعقل قرار گیرند.»
توصیه هنری میلر نویسنده کتاب نکسوس هم که در صفحه شخصی یک روزنامه نگار آمده جالب است: « از غـرایزت پیروی کن.
مثلا شاید یه روز دلت بخواد یه کت شیک و رسمی بخری. لازم نیست وجدان درد بگیری.
گاهی هم یه کم گوشت بودار رو امتحان کن. خوشمزه تره. ارزونترم تموم می شه.
یادت باشه هر چیزی که تسکینت بده.
نذار بهت بد بگذره.
اگه حس یه کرم رو داری بیفت رو خاک.
اگه حس میکنی پرنده ای پرواز کن.
نگران حرف در و همسایه نباش!»
و فرزند شهیدی در صفحه اش نوشت: اگر برای دشمنی و جنگ با اسرائیل فقط و فقط یک دلیل داشته باشیم به اسم «اسارت حاج احمد متوسلیان» حالا حالا ها باید بجنگیم و دندان تیز کنیم.
روزنامه نگار دیگری هم نوشت: « امیر المومنین علی(ع) می فرمایند:
«کسی که به وقت یاری رهبرش در خواب باشد زیر لگد دشمنش بیدار میشود.»
و کم نیست نمونه ای تاریخی آن:
مردم کوفه علی را تنها گذاشتند آیا به اسودگی رسیدند؟
بعد زیر پای عبید الله خوار شدند
... امام خود را کشتند
بعد از آن آل زبیر سی هزار تن از کوفیان را سربریدند ... این داستان ادامه دارد....
چه خوش گفت پیر جماران که«من با جرأت مدعى هستم که ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله- و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات اللَّه و سلامه علیهما- مىباشند.»»
جوانی هم با اشاره به فیلمهای مناسبتی سیما در ایام شهادت آخر صفر با عصبانیت در صفحه اش نوشته بود: از معارف دینى همین رو فهمیدن! کلی فیلم تلوزیون نشون داده؛ 10 تا مریض شفا پیدا کردن! 2 تا مرگ مغزی اعضای بدنشون رو اهدا کردن 4 تا رضایت خانواده مقتول داشتیم، 3 تا پاس شدن چک، 1 دونه هم خرید خونه، فیلم های مناسبتی که داریم!
روزنامه نگار دیگری هم با اشاره به خطبه های هفته گذشته آیت الله العظمی جنتی در نماز جمعه تهران نوشت: آیت الله جنتی خطاب به بانک ها :هر یک درهم ربا گناهش از سی و شش بار زنا بیشتر است ...
دوستان فقط صحبت های انتخاباتی حضرت آیت الله را بولد نکنید !
و خانم دانشجویی هم که ظاهرا خیلی از امتحانات پایان ترم خسته بود نوشت: اینکه میگن دوست را باید در سفر شناخت، اشتباه می کنند؛ دوست را باید سر جلسه امتحان شناخت.

https://shoma-weekly.ir/Sw9OKI