جامعه

دفاع مقدس موجب تشدید همگرایی اقوام در ایران شد درهم تنیدگی ملیت و مذهب مانع اصلی تجزیه طلبان

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با تصریح بر اینکه جنگ موجب همگرایی بیشتر اقوام در تمام ایران شد، اظهار کرد: نماد حضور مردمی در جنگ بسیج بود؛ بسیجی که از همه اقوام و طوایف و اقشار از تمام نقاط ایران در آن حضور داشتند.

سردار رسول سنایی راد با اشاره به رکن مردمی انقلاب اسلامی گفت: از جمله عوامل شکل گیری و پیروزی انقلاب همراهی مردم بود. در جنگ هم همین همگرایی و همراهی وجود داشت و اساسا خود جنگ این همراهی را تشدید کرد زیرا دشمنی بیرونی موجب اتحاد، انسجام و همگرایی بیشتر می شود.

وی اشاره کرد: یکی از اشتباهات صدام این بود که جنگ موجب واگرایی خواهد شد و روی حمایت مردم عرب در خوزستان حساب باز کرده بود. در خاطرات فرماندهان عراقی آمده است در مانوری که در تیرماه سال ۱۳۵۹ و قبل از جنگ صدام برگزار کرده بود، اعلام کرد نیروی پشتیبان نیازی ندارند زیرا مردم خوزستان که عرب هستند پشتیبان ما خواهند بود اما شاهد بودیم از همین میان مردم غیور عرب فرماندهانی علیه صدام جنگیدند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با تصریح بر اینکه جنگ موجب همگرایی بیشتر اقوام در تمام ایران شد، اظهار کرد: نماد حضور مردمی در جنگ بسیج بود؛ بسیجی که از همه اقوام و طوایف و اقشار از تمام نقاط ایران در آن حضور داشتند و در جنگ نقش مهمی را ایفا کردند. در حقیقت گل سر سبد همه مجموعه های حاضر در جنگ بسیج بود زیرا داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی برای دفاع از عزت ملی و دینی به میدان آمدند.

وی افزود: در خرمشهر و در کنار معدود نیروهای سپاهی و ارتشی، دسته های مردمی به کمک آمدند تا در ابتدای دوران جنگ در مقابل نیروهای صدام ایستادگی کنند. از میان مردم خانم زهرا حسینی که خاطرات او به عنوان «کتاب دا» نوشته شده است، یک دختر خانم ۱۷ ساله ای که حضور دارد که هم نگهبانی می دهد و هم در امور دیگری همچون کار امدادی حضور فعال دارد.

سردار سنایی راد با اشاره به اینکه حضور در جنگ جنسیت نمی شناخت، بیان کرد: زنان ایران در جنگ حضور داشتند و در کنار آنها جوانان و نوجوانانی همانند شهیدان محمدی و فهمیده حاضر بودند که تبدیل به اسطوره های مقاومت و ایستادگی شدند.

درهم تنیدگی ملیت و مذهب مانع اصلی تجزیه طلبان

یاسر برخورداری کارشناس مسائل سیاسی با تصریح بر اینکه در هم تنیدگی ملیت و مذهب باعث حفظ ایران و شکست تجزیه طلبان شده است، اظهار کرد: ایرانی و مسلمان بودن به گونه ای در هم تنیده شده اند که در بزنگاه های خاص به حفظ تمامیت ارضی کشور کمک کرده است.

وی از موقعیت ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی ایران در نقشه منطقه غرب آسیا گفت و تصریح کرد: این ویژگی باعث شده است ایران همواره مورد طمع قرار گیرد. در واقع فارغ از نگرش و مسائل سیاسی و حاکمیت های سیاسی گوناگون، همواره موضوع تجزیه ایران را به عنوان یک دستور کار قطعی در میز کار دشمنان داشته ایم.

وی تلاش برای تجزیه ایران را مسبوق به سابقه عنوان و بیان کرد: فارغ از حکومت ها و نگرش های سیاسی، مسئله تجزیه ایران با شدت و قوت از سوی رقبای کشورمان مطرح بوده است و هیچ گاه دشمنان از این موضوع صرف نظر نکردند.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه در هم تنیدگی ملیت و مذهب باعث حفظ ایران و شکست تجزیه طلبان شده است اظهار کرد: ایرانی بودند و مسلمان بودن به گونه ای در هم تنیده شده اند که در بزنگاه های خاص به حفظ تمامیت ارضی کشور کمک کرده است. این در هم تنیدگی باعث شده است که اقلیت های ایرانی به واسطه ایرانی بودن در برابر دشمنان ایستادگی کنند و این مسئله باعث شده است محاسبات رقبا دچار خدشه شود.

https://shoma-weekly.ir/SezSaQ