ویژه

دغدغه های قم

آیت الله مصباح یزدی در دیدار با دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و برخی از اعضای شورای مرکزی این حزب اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های حزب موتلفه این است که اعتقاد به تبعیت از روحانیانی دارند که راه صحیح اسلام را شناخته و از نواب عام امام زمان تبعیت می‌کنند.

آیت الله العظمی نوری همدانی: رییس جمهور آینده باید ولایتمدار،کارآمد و سختکوش باشد

آیت الله العظمی نوری همدانی هم در این دیدار با تبیین ویژگی های رییس جمهورآینده، انتخابات خردادماه 92 را به مراتب حساس تر از دوره های گذشته دانست و از ملت خواست با حضور همهجانبه خود در انتخابات بار دیگر حماسه آفرینی کنند.

وی همچنین این حزب را دارای سوابق روشن و در خدمت انقلاب دانست.

آیت الله العظمی نوری همدانی با اشاره به سال 92 که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، حضور مردم در عرصههای اجتماعی و سیاسی را نوعی تکلیف ارزیابی کرد.

وی شکل گیری حماسه سیاسی را نیازمند آماده کردن مردم برای انجام یک فریضه عبادی و سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: سیاست باید مبتنی بر آموزه های دینی و اسلامی باشد، سیاستی که در آن کید و مکر باشد مورد تأیید اسلام نیست و حضرت علی(ع) نیز تأکیدات روشنی در اینباره دارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، سیاست اسلامی را مبتنی بر اصول مهمی همچون صداقت، تقوا و حرکت در مسیر صحیح دانست و تأکید کرد: حکومت هایی همچون لیبرال دموکراسی و سکولاریسم به هیچ وجه مورد تأیید اسلام نیست.رییسجمهور آینده باید واجد شرایط و ویژگی هایی باشد که رهبری مطرح کردند.

آیت الله العظمی نوری همدانی با تأکید بر این که باید برای حماسه سیاسی اسلامی فرهنگ سازی و کار تبیینی انجام دهیم، انتخابات ریاست جمهوری را حساس و سرنوشتساز خواند و تأکید کرد: همه مردم باید برای شکلگیری حماسه سیاسی به صحنه بیایند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برای ریاست جمهوری باید فردی به صحنه بیاید که از نظر سیاست خارجی قوی باشد، تأکید کردند: رییس جمهور آینده باید واجد شرایط و ویژگی های باشد که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره و تاکید کردند.آیت الله العظمی نوری همدانی ولایتمداری را شاخصه دیگر رییس جمهور آینده ذکر کرد و افزود: در داخل نیز ما با مشکلاتی روبهرو هستیم که نمی توان همه را ناشی از تحریمها دانست، در کشور ما منابع و استعدادها فراوان است، چرا باید وضعیت ما این گونه و گرانی تا این حد سرسام آور و افسار گسیخته باشد.این مرجع تقلید با تأکید بر این که ما در عرصه داخلی نیازمند مدیریت قوی هستیم تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم، ابراز داشت: در مقابل دشمنان کینه توز نیز نیازمند سیاست قوی هستیم که خود در گرو داشتن ایمان و ولایتمداری است.وی با بیان این که ما درباره اشخاص صحبتی نمی کنیم، یادآورشد: فردی که می خواهد رییس جمهور شود باید ولایتمدار، کارآمد و پر تلاش و سختکوش باشد و امیدواریم چنین فردی پیدا شود. آیتالله العظمی نوری همدانی انتخابات این دوره از ریاست جمهوری را به مراتب حساستر از دوره های گذشته دانست و افزود: فردی که می خواهد رییس جمهور شود و مشکلات را حل کند باید به لحاظ مختلف جامع و کامل باشد.این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود کینه توزی های دشمنان را نشانه اقتدار نظام اسلامی دانست و تأکید کرد: استکبار جهانی با بهکار گیری تمام توان به مبارزه علیه نظام اسلامی برآمده است و کشور کوچک قطر نیز با سرمایه های نفت و گازی که در اختیار دارد اخیراً آتش بیار معرکه شده و شبکه الجزیره نیز مدام علیه اسلام، تشیع و ایران فعالیت میکند و به هیچ وجه نباید در برابر هجمه ها و تبلیغات قطر علیه ایران ساکت بود.

وی در پایان حمله سلفی ها به کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مصر را محکوم کرد و گفت: این حرکت ها نشان می دهد که آنها متوجه شده اند که منشأ و خاستگاه اصلی بیداری اسلامی، جمهوری اسلامی ایران است.

 

آیت الله العظمی علوی گرگانی:

شخصی انتخاب شود که به کشور آرامش بدهد

آیت الله العظمی علوی گرگانی گفت: تعدد کاندیداهای اصولگرا موجب خطر است. باید کسی که در بین مردم سرشناستر و مورد وثوق مقام معظم رهبری و روحانیت است معرفی شود.

وی نیز در این دیدار  اظهار داشت: حسن  سابقه  50 ساله حزب موتلفه اسلامی قابل تقدیر می باشد که باید اعضای این حزب بتوانند این حسن سابقه را در آینده نیز حفظ کنند و مایه امید  ملت باشند. آیت الله  العظمی علوی  گرگانی خطاب  به نامزدهای  ریاست  جمهوری  بیان داشت : افرادی  که  میخواهند خود را  کاندیدای ریاست  جمهوری  کنند  باید تمام  جوانب  را مورد بررسی  قرار  دهند  و با برنامه ریزی  دقیق  وارد  شوند . این  استاد حوزه علمیه  قم  افزود: برنامهریزیها  نباید  بعد  از  تشکیل دولت  انجام  شود بلکه  قبل از آنی  که  به پست ریاست  جمهوری می رسد،  باید  دارای  برنامه جامع  برای کشور  باشد .

آیت  الله  العظمی علوی  گرگانی با بیان  اینکه  چه  کسی باید  سکاندار  ریاست  جمهوری  شود    اظهار داشت:  این  که  بدانیم  چه کسی  به درد انقلاب و مردم  مملکت می خورد  یک واقعیت  است.   وی با  اشاره به دوره های  قبل  ریاست  جمهوری در کشور خاطرنشان  کرد : تجربیات  خیلی  خوبی در طول  دوره های  ریاست  جمهوری در  کشور  بهدست  آمد برخی از این  تجربیات بیانگر این است که  برخی ها در اول  کار  یک جور و در آخر  کار  جوری دیگر  بودند و این  تازگی  نیز  ندارد .آیت  الله  العظمی علوی  گرگانی  تاکید  کرد :  باید  شخصی  که   رییس  جمهور  می شود  رضایت  الهی  و  رهبر  انقلاب و مردم را در آخر کار  کسب  کند .وی  با بیان  اینکه  رهبری با  تنفیذ  حکم  ریاست  جمهوری  تمام  اختیارات اجرایی را به رئیس  جمهور  می  دهد یاد آور  شد :  باید  بدانیم  حکم  تنفیذی  که مقام  معظم  رهبری  به  ریاست جمهوری می  دهند، وی باید  شایستگیاش  را  داشته باشد و  دیگر  رهبر انقلاب  دغدغه ای  نداشته باشند  .این استاد برجسته حوزه  علمیه  قم،  با بیان  این  که بهترین  راه  جلوگیری  از  دغدغه ها  برنامه ریزی  دقیق  است  افزود:  تشکل ها  و گروههای  ارزشی و  خط رهبری     باید  بنشینند  برنامه ریزی کنند  تا  شخص  منتخب  آرامش  را به کشور  بدهد و موجب  دغدغه  نشود .

آیت  الله  العظمی علوی  گرگانی  گفت : تعدد کاندیداهای  اصولگراها    موجب  خطر است؛  باید  نشست هایی  داشته باشند و منتخبان خود  را  با در نظر گرفتن    تمام  شرایط و کسی  را  که در بین  مردم  سرشناستر  و در میان  روحانیت  و  مقام معظم رهبری  مورد وثوق است را  معرفی  کنند.


آیتالله یزدی:

شخصی رییس جمهور نشود که هر روز درگیری ایجاد کند

آیت الله یزدی هم  در این دیدار اظهار داشت: خوشبختانه حزب موتلفه اسلامی ارتباط نزدیک و خوبی با علما و مراجع دارد که این ارتباط موضوعیت داشته و امیدواریم تا به آخر این ارتباط محفوظ  بماند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هرقدر از مراجع تقلید فاصله بگیریم از محورهای اصلی دین فاصله گرفتهایم افزود: اعتقاد ما این است که سیاست و شریعت همراه هم است و مراجع عظام تقلید در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... صاحبنظر هستند و باید به نظرات آنها توجه بسیار کرد و احترام گذاشت.

آیت الله یزدی با تأکید به حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده گفت: مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» بارها به اصل حضور اکثریت مردم در پای صندوقهای رأی تأکید داشته و فرمودند در انتخاب رئیس جمهور آینده باید بسیار دقت کرد زیرا تأثیرات بسیار زیادی در سطح بینالمللی و داخلی دارد و اصل بسیار مهمی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه مردم در انتخابات آینده حماسه سیاسی دیگری به وجود خواهند آورد اظهار داشت: مردم در انتخابات آینده به پای صندوقهای رأی خواهند آمد و حماسهای را خلق خواهند کرد که فصل جدیدی را در کشور باز میکند اما آنچه از حضور مهمتر است  نتیجه آن میباشد و نتیجه انتخابات بدین دلیل مهم است که چهار سال آینده کشور در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد گرفت و موقعیت نظام جمهوری اسلامی در جهان موقعیت خاصی است که در طول تاریخ اسلام هیچگاه در این موقعیت نبوده و این موقعیت بسیار ممتاز بوده و اینکه به کجا خواهد رسید بسیار مهمتر است.

آیت الله یزدی تصریح کرد: باید بسیار هوشیار بود که نکند به دلیل لزوم حضور اکثریت مردم در پای صندوقهای رأی به نتیجه آن کم توجهی شود. باید مراقب باشیم شخصی رئیس جمهور نشود که هر روز درگیری و مشکل ایجاد کند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: کسی که میخواهد زمام قوه مجریه کشور را به عهده گیرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مردم باید با دقت و بینش انتخاب درست داشته باشند اگر اطلاعات کمی در مورد کاندیداها دارند از معتمدین سؤال کنند و اطلاعات لازم را کسب کنند و رئیس جمهور آینده باید تمام ویژگیهای مثبت رؤسای جمهور قبل را داشته و نواقص آنها را نداشته باشد.

وی یادآور شد: ارشادات مقام معظم رهبری باید سر لوحه کارها قرار گرفته و ما باید پشت سر رهبری حرکت کنیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: اگر ما ساکت بنشینیم و در پایان انتخابات بینظر باشیم روز قیامت مسئول هستیم، امروز کسانی که حجت شرعی به حضور در انتخابات دارند کم نیستند و باید طی راهکاری به ائتلاف و وحدت نیروهای اصولگرا و ارزشی نزدیک شد.

 

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:

 موتلفه در انتخابات حرف تازه دارد

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی نیز در دیدار با دکتر یحیی آل اسحاق نامزد حزب موتلفه اسلامی و ائتلاف اکثریت اصولگرایان ، محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و برخی اعضای شورای مرکزی و اجرایی حزب موتلفه اسلامی گفت: موتلفه در انتخابات حرف تازه دارد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان داشت: برخی کارها در امور زندگی روشن است که خداوند متعال فرموده و به سفارش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است . برخی کارها مشخص است برای خدا نیست و سخن پیامبر و ائمه نیز نیست اما برخی کارها دارای شبهه است که انجام شود یا نه که فتوای علما بر این اساس شکل می گیرد.

وی افزود: موتلفه اسلامی تلاش می کند فعالیت هایش روشن باشد و راه صحیح را انجام دهید. در امر انتخابات نیز حرف تازه دارید که بسیار خوب است که نیاز به مقدماتی است و باید مقدمات آن را فراهم کنید.

آیت الله مصباح یزدی:

مطمئن تر، متدین تر، باوفاتر به اسلام و انقلاب از اعضای موتلفه سراغ ندارم

آیت الله مصباح یزدی در دیدار با دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و برخی از اعضای شورای مرکزی این حزب اظهار داشت: یکی از ویژگیهای حزب موتلفه این است که اعتقاد به تبعیت از روحانیانی دارند که راه صحیح اسلام را شناخته و از نواب عام امام زمان تبعیت میکنند.

وی افزود: من بینی و بین الله در این کشور افرادی مطمئن تر، متدین تر، باوفاتر به اسلام و انقلاب از امثال شما سراغ ندارم. نمی گویم منحصر به شما، اما شما از آن نوع افرادی هستید که از سالها پیش از پیروزی انقلاب افرادی از گروه شماها ـ خدا رحمت کند حاج مهدی عراقی و دیگران را ـ جانشان را کف دست گذاشتند و برای اهداف انقلاب تلاش کردند.

وی تصریح کرد: چه کسانی بهتر از اینها پیدا می کنید، از ویژگیهای شما همین است که واقعاً اعتقاد به تبعیت از روحانیونی دارید که راه صحیح اسلام را شناختند.

آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه گذر زمان در رفتار، کردار و موضع گیریهای افراد اثر میگذارد، ابراز کرد: برای یک گروه نیز چنین اتفاقی میافتد؛ گروهی با نیت خالص تشکیل میشود اما شرایط زمان و یا شناخت فرد تغییراتی را در آن ایجاد میکند.

وی با تأکید بر اینکه اگر در زمانی با یک روش و یا افرادی هم فکر بودیم دلیل نمی شود تا آخر نیز با آنها باشیم، گفت: تغییر همیشه حاصل می شود و باید این روحیه را داشته باشیم که رفتاری که در آن زمان درست بوده امروز یا قابل اجرا نیست یا باید تغییر کرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه انسان همیشه باید حالت انتقاد پذیری داشته باشد، تصریح کرد: در روایت آمده علامت مؤمن این است که هر صبح و شام خود را متهم می کند؛ همیشه هر مشکلی که پیش میآید باید نخست خود را متهم کنیم.

آیتالله مصباح یزدی گفت: کسانی که به این انقلاب و صحت مشی امام خمینی(ره) ایمان دارند باید سعی کنند مطالب مورد اختلاف را دوستانه با هم مطرح کنند تا حل شود نه اینکه اول تصمیم بگیرند و بعد بگویند باید با هم متحد شویم؛ این حرف معقولی نیست.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از کسانی که دم از وحدت میزنند، اظهار کرد: متأسفانه افرادی که از همهجا شکست میخورند و هیچ جایی آنها را راه نمیدهند حتی در نماز جمعه، دم از وحدت میزنند و میگویند وحدت آن چیزی است که ما میگوییم.رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بیان داشت: سعی کنیم نظرات را به هم نزدیک کنیم نه اینکه هر کسی تصمیمی بگیرد و بعد بگوید وحدت؛ این امر نه عقلاً صحیح است و نه شرعاً و هیچگاه در چنین حالتی وحدت حاصل نمیشود.وی تصریح کرد: اگر همه اصولگرایان کابینه تشکیل میدادند و همه میدانستند که این کابینه اصولگرایان است، وحدت اصولگرایان در مقابل رقبا حفظ میشد. این ایده آل است این که همه اصولگرایان بنشینند و نفر واحدی را انتخاب کنند هر چند شدنی نیست، حتی همان سه نفری که ابتدا با هم ائتلاف کردند بنده معتقدم که در عمل هیچ کدام از آنها با هم نمیسازند.آیتالله مصباح یزدی با اشاره به انتخابات هشتم ریاست جمهوری، گفت: در آن دوره قدرت، امکانات، صدا و سیما و حتی ثروت کارگزاران در اختیار اصلاح طلبان بود، در چنین شرایطی جا دارد که از همه چیز صرف نظر کنیم و توافق امری عقلایی است.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز اصلاح طلبان چنین وضعیتی ندارند و شانس برنده شدن با آنها نیست آنها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود، سران آنها که قطعاً رد صلاحیت میشوند از این رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتاً خوبی داشته و رأی بیاورد اما بعید است که مردم به آنها اقبال داشته باشند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تصریح کرد: اگر در انتخابات امر دایر شد بر اصولگرا و اصلاح طلب، همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد.

آیتالله مصباح یزدی بیان داشت: اما امروز رقابت در میان اصولگرایان است چون اصلاحطلبان بعد از فتنه 88 دیگر در میان مردم جایی ندارند.

 

آیت الله فاضل لنکرانی:

رئیس جمهور یازدهم باید در عمل از ولایت فقیه و مرجعیت تبعیت داشته باشد

آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی گفت: رئیس جمهور یازدهم باید در عمل از ولایت فقیه و مرجعیت تبعیت داشته باشد.به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی ، آیتالله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی فرزند مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در دیدار با دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و جمعی از اعضای شورای مرکزی این حزب با بیان اینکه ان شاالله امسال که سال حماسه سیاسی است انتخابات پرشوری برگزار شود و دولتی که مردم و نخبگان آن را قبول دارند با دعای خاص امام زمان (عج)روی کار بیاید اظهار داشت: شما از رجال سیاسی و مذهبی نظام هستید و مورد اعتماد امام و رهبر معظم انقلاب و مراجع بوده و هستید . فراموش نمی کنم که مرحوم پدرم در جلساتی که مجموعه اعضای موتلفه اسلامی می آمدند با یک اطمینان به این جمع توجه داشتند.وی ادامه داد: مرحوم پدرم اعتقاد خاصی به جمع حزب موتلفه اسلامی داشتند و شماها که خدمتشان می رسیدید به عنوان صادقین می شناختند که در خدمت دین و مردم و امام بودید.امیدواریم این سابقه نورانی و روشن در آینده ادامه داشته باشد وپناهی باشد برای انقلاب.این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به وضع اقتصادی جامعه اظهار داشت: یک وقتی کمیسیون اقتصادی مجلس در سال اول دولت نهم خدمت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی آمدند که در جمعشان از   آقای مصباحی مقدم نیز حضور داشت.در این جمع آیت الله لنکرانی فرمودند که وضع اقتصادی که در این دولت شروع شده تورم بسیار زیادی بدنبال دارد.به اینجا خواهد رسید که اگر کسی بخواهد نان بخرد باید حجم زیادی پول با خود ببرد بنابراین شماها فکری کنید و نگذارید سیاست ها ادامه پیدا کند.این روش تورمی ایجاد می کند که کمر مردم را خواهد شکست و من نگرانم. آیتالله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در ادامه نیز یادآور شد: حتی در اوایل دولت نهم بود که در  جمعی که آقای عسگراولادی نیز تشریف داشتند پدرم فرمودند که من امید دارم که شماها بتوانید مشکلات این دولت را حل کنید چراکه اینها  کاری نمی توانند بکنند.وی با بیان اینکه نظام نیاز به تحزب دارد اظهار کرد:  قبل از دوره دهم در کمیسیون سیاسی جامعه مدرسین گفتم که شما که آقای احمدی نژاد را می خواهید مطرح کنید بر حسب اعتراف رئیس مرکز پژوهشهای مجلس  دولت برنامه اقتصادی ندارد، چطور می خواهید وی را بر بیت المال کشور مسلط کنید.

 بنده همچنین با شاخص هایی که بود نشان دادم که  این دولت، روحانیت ومرجعیت را قبول ندارد.آیتالله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی همچنین با اشاره به سفر چند سال گذشته مقام معظم رهبری به قم افزود: حتی در جلسه ای که ایشان حضور داشتند و در جلسه با جامعه مدرسین خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که آن خطری که ملاحظه می کنیم این است که آن دینی که روحانیت به جامعه منتقل کردند و امام و مراجع دارند را این ادولت قبول ندارد و خطر بزرگ همین است.وی تاکید کرد: انحرافات فرهنگی پدید آمده در هشت ساله گذشته در جامعه به مراتب از انحرافات اقتصادی بیشتر است . این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش درباره انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: وفاداران به نظام باید همه تلاش خود را بگذارند که انتخابات باشکوه برگزار شود و مردم مطمئن باشند شخصی که روی کار آمده هم برای دین ارزش قائل است هم برای نخبگان. هم برای مردم ارزش قائل است و هم برای قانون. وی اظهار داشت: ما باید دغدغه داشته باشیم که دولتی که بر کار می آید واقعا مرجعیت را به عنوان یک نهاد مهم و قابل تبعیت برای خودش بداند.این استاد حوزه علمیه قم افزود: همه باید منسجم باشیم که دولت آینده در مسیری باشد که امام برای انقلاب معین کرد که مسیر امام همین ولایت فقیه است و ما اکنون می بینیم در عمل ولایت فقیه را قبول ندارد و تنها در لفظ می گویند که تابع هستند.آیتالله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی با ذکر خاطره ای افزود: برخی ها مدعی اند که خودشان مستقیما با امام زمان(عج) ارتباط دارند و دیگر نیازی به روحانیت و ولایت فقیه ندارند. بنابراین اگراین فرهنگ در جامعه حاکم شود و روحانیت از انقلاب جدا شود ،انقلاب جوهره  خود را از دست خواهد داد. وی تاکید کرد: هر چه نیروهای اصیل انقلاب و گروه های وفادار، معتقد و راستین حول یک محور و برنامه و  گروه اتفاق پیدا کنند قطعا به مصلحت نظام است و غیر از این صحیح نیست و این امری روشن است. وی درباره تائید صلاحیت نامزدها گفت: ما از شورای نگهبان انتظار داریم دقت بیشتری کنند .مسوولیت اصلی متوجه آن هاست .مسامحات را باید کنار گذاشت بیت المال کشور به افرادی که صلاحیت دارند سپرده شود.آیتالله فاضل لنکرانی با ابراز امیدواری برای روی کارآمدن دولتی که اشکالات گذشته را حل کند بیان داشت: دولت یازدهم باید پایبند به وصیت امام و رهنمودهای رهبری و تذکرات مراجع و در خدمت مردم باشد.

https://shoma-weekly.ir/TN3dad