مجلس

دستگاه قضا لایحه جامع امر به معروف و نهی از منکر را ارایه دهد

امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دین ما و یکی از مسایل ضروری جامعه است. در روایات داریم اگر امر به معروف و نهی از منکر بر زمین بماند، آن جامعه محکوم به نابودی و نیستی است.
محمد رضا امیری در رابطه با ضرورت احیای فرهنگ فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دین ما و یکی از مسایل ضروری جامعه است. در روایات داریم اگر امر به معروف و نهی از منکر بر زمین بماند، آن جامعه محکوم به نابودی و نیستی است.

وی افزود: پویایی و زنده ماندن هر جامعه به امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد، لذا این امر باید به صورت گسترده در جامعه وجود داشته باشد.

نماینده مردم کهنوج با اشاره به شهادت دو تن از آمرین به معروف و ناهیان از منکر گفت: شهادت علی خلیلی آمر به معروف و حوادثی که رخ داد بسیار ناگوار و درد آور بود، خصوصا که این مسئله در جامعه اسلامی اتفاق افتاد. به نظر بنده این مسایل به مشکلاتی که در خصوص برخوردهای قضایی در این راستا وجود دارد، برمی گردد.

وی افزود: درهر صورت دستگاه قضا باید با شدت و حدت بیشتری کسانی راکه آسیب میرسانند و منجر به شهادت رساندن آمرین به معروف یا ناهیان منکر میشود را پیگیری کند.

امیری گفت: اگر در دستگاه قضا در رابطه با این واجب خلا قانونی وجود دارد، باید قوانین لازم را به صورت لایحه به مجلس بیاورد تا به تصویب برسد تا برخوردهایی که لازم است قانونمند انجام شود. البته مجلس میتواند در این مسئله ورود پیدا کند اما برخورد با مجرمین برعهده دستگاه قضا است. انتظار جامعه این است که برخورد دستگاههای ذی ربط باشد یک برخورد قاطع باشد.

وی تصریح کرد: امر به معروف واجبی نیست که باید منتظر باشید تا نیروی انتظامی بیاید و بعد یک تذکری بدهیم و اینکه برخی این مطلب در مصاحبهها بیان میکنند، تعجب میکنم کسانی که این گونه مانع این کار میشود و یا شماتت میکنند، نگاهشان غلط است و برداشت آنها از امر به معروف و نهی از منکر ناقص است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: در جامعه برای آنکه این فریضه عمل شود، باید با این افراد برخورد شود، بخشی از آن مربوط به توده مردم است و بخشی از آن مربوط به دستگاههای قانونی است که قوه قضائیه باید به صورت قانونی برخورد قاطع کند تا دیگران این جسارت را نداشته باشند که با آبروی مردم این گونه رفتار کنند.

وی تشریح کرد: در بحث امر به معروف و نهی از منکری که منجر به زد وخورد میگردد، متهمان برای فرار ازمحکومیت و مجرمیت موضوع بحث را عوض میکنند و آن را یک دعوای خیابانی مطرح میکنند، اما دستگاه قضا باید یک ساز وکاری را پیش بینی کند تا اصل این قضیه پایمال نشود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوعات امر به معروف و نهی از منکر مشخص است باید رسانههای مختلف این موضوعات را کارشناسانه مطرح کنند که برخی گمان نکنند که امر به معرف فرقی با دعوای خیابانی ندارد. فردی خیرخواهانه امر به معروف کرده که ممکن است منجر به زد و خورد شود اما نباید اصل قضیه پایمال شود.

امیری با اشاره به طرح امر به معروف و نهی از منکر که در مجلس هشتم دنبال میشد، اذعان کرد: طرح قانون جامع امر به معروف و نهی از منکر در مجلس قبلی مورد بررسی قرار گرفت اما متاسفانه آن قانون جامعی نبود. امیدواریم که مجلس نهم این کار را دنبال کند و نواقص آن را برطرف کند. در این قانون هم همین مسایل که شما مطرح کردید بیان شد ه بود که در بخشی از آن خلا قانونی وجود داشت. در آن زمان کارشناسان دستگاه قضایی به دنبال آن بودند تا یک لایحه جامعی را خود به مجلس بیاورند که همین این باعث شد که این وقفه ایجاد شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امسال سال فرهنگ نامگذاری شده است امیدواریم کمیسیون فرهنگی این قانون را به شدت دنبال کنند اگر دستگاه قضا باید موارد خاصی را بیاورد با سرعت انجام دهد و اگر باز با کندی مواجهه شدیم خود نمایندگان کمیسیون وارد عمل شوند و آن را بررسی کنند.

https://shoma-weekly.ir/nKzB45