مجلس

دستگاه دیپلماسی از مسئله یمن غافل نشود

از جهت دیپلماسی ما کمتر به این مسئله پرداخته‌ایم؛ زیرا دستگاه دیپلماسی ما تمام توان خود را برای بحث مذاکرات و توافق‌نامه هسته‌ای گذاشته است؛ البته آقای عبداللهیان و تیم آن‌ها هستند که این موضوع را دنبال می‌کنند؛ اما این مسئله کفایت نمی‌کند و لازم است تا دستگاه دیپلماسی ما فعال‌تر در این عرصه وارد شود تا بتوانند با حضور مؤثر جمهوری اسلامی این موضوع حل و فصل شود.
تعرض هوایی کشور عربستان به خاک یمن برای سرکوبکردن انقلابیون یمنی که با نام طوفان آغاز شده، چند روزی است که ملت بی گناه یمن را به خاک و خون میکشد. تهاجمی نابرابر در برابر ملتی که خواهان تغییر حاکمیت دیکتاتوری در کشورشان هستند و بیشترین آسیبدیدگان این حملات کودکان و زنان بیگناه یمنی است.

محمداسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود در رابطه با تحولات اخیر یمن به خبرنگار «شما» گفت: از آنجایی که مردم و ملت مسلمان یمن تصمیم گرفتند تا کشورشان از دست وابستگان به غرب آزاد کنند و خود آنها برای کشور و ملت تصمیمگیرنده و ادارهکننده کشور باشند؛ لذا انقلابی را به راه انداختند که با شواهد و قرائن پیروزی این انقلاب نزدیک است.

وی افزود: این مسئله برای استکبار جهانی و برخی کشورهای ارتجاعی منطقه مخصوصا عربستان ناخوشایند است؛ لذا برخی از کشورهای منطقه به سردمداری عربستان که از پیروزی این انقلاب و نفوذ آن در منطقه نگران هستند، دست به تهاجم زدهاند تا با ایجاد جنگ و خونریزی بتوانند مانع پیروزی انقلاب در یمن بشوند. کوثری ادامه داد: از طرفی عزم ملت یمن بسیار راسختر از آن است تا کسی بتواند جلوی آن را بگیرد؛ زیرا آنها تصمیم گرفتهاند و میخواهند خودشان به عنوان ادارهکنندگان کشور به میدان بیایند و سرنوشت کشور خود را رقم بزنند؛ اما این موضوع برای بیگانگانی که در امور داخلی آنها تصمیم‌‌گیرنده بودند، قابل پذیرش نبود؛ لذا اینگونه آنها را مورد تهاجم قرار دادهاند. وی با اشاره به دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این جنگ نابرابر اظهار داشت: کشور جمهوری اسلامی ایران نیز باید نسبتبه این مسئله هم حساس باشد و هم دیپلماسی فعالی داشته باشد؛ اما متأسفانه باید گفت: از جهت دیپلماسی ما کمتر به این مسئله پرداختهایم؛ زیرا دستگاه دیپلماسی ما تمام توان خود را برای بحث مذاکرات و توافقنامه هستهای گذاشته است؛ البته آقای عبداللهیان و تیم آنها هستند که این موضوع را دنبال میکنند؛ اما این مسئله کفایت نمیکند و لازم است تا دستگاه دیپلماسی ما فعالتر در این عرصه وارد شود تا بتوانند با حضور مؤثر جمهوری اسلامی این موضوع حل و فصل شود. نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات و اسلامشهر خاطر نشان کرد: موفقیت ملتهای منطقه باعث میشود که ما هم درجهت رسیدن به اهداف اصیل انقلابی محکمتر وارد عرصه شویم و آنها را دنبال کنیم؛ زیرا اعتقاد ما این است که ملتها و مردم باید تصمیمگیرنده نهایی در کشورشان و منطقه باشند و این امر شدنی است؛ اما کشورهای استکباری خصوصا آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی و حتی کشورهای ارتجاعی منطقه مخصوصا عربستان از این موضوع نهتنها راضی نیستند، بلکه عصبانی هم هستند؛ زیرا منافع آنها در خطر است. حاکمیت ملتها دیگر نمیگذارد تا کشور آنها به دست استکبار جهانی و زیادی خواهان چپاول و غارت شود. وی با بیان عملکرد سازمان ملل در قبال این تهاجم بیرحمانه افزود: متأسفانه سازمان ملل متحد نیز در قبال این تجاوزی که توسط آل سعود صورت گرفته است به طورکامل به وظایف خود عمل نکرده و نقشآفرینی مؤثری نداشته است و به هیچ عنوان وارد میدان نشده است. همگان باید بدانند که با این نوع عملکرد، هم سازمان ملل را زیر سؤال برده است و هم کشورهای مرتجع منطقه را که با حمایت آمریکا و کشورهای غربی موضعگیری میکنند، ولی افکار عمومی جهان بهخوبی میدانند که نمیتوان جلوی ملتهایی را که اراده کردهاند تا خود حاکم خود باشند، گرفت. لذا جا دارد که به مردم یمن بگوییم که شاید به ظاهر در این مقطع حساس سختیهای فراوانی را داشته باشید؛ ولی بدانید قطعا پیروزی بزرگی را در پیش دارید، بنابراین باید استقامت و مقاومت خود را حفظ کنید و بالا ببرید تا به پیروزی نهایی دست یابید.

در پایان کوثری خطاب به کشورهای همسایه در جهت تنشزدایی در منطقه اظهار داشت: کشورهای منطقه باید توجه کنند که در این مخمصه وارد نشوند والا خود آنها ضرر خواهند کرد. زیرا قطعا آنها نمیتوانند جوابگوی ملتهای خود باشند و خودشان در آینده ضربه خواهند خورد؛ زیرا ملتی که با پشتوانه قوی و ایمان اراده کرده است تا انقلابی را به راه بیندازد و این گونه بایستد و آن را به پیروزی برساند که ملت یمن نمونه بارز آن است؛ هر کشوری که در پشت این تهاجم عربستان قرار بگیرد و از جنایتهای سعودی در این بین حمایت کند! قطعا ضرر خواهد کرد و باید پاسخگوی افکار عمومی و ملتهای خود باشد که قطعا به دلیل عدم پاسخگویی خود دچار مشکل خواهند شد.
https://shoma-weekly.ir/bh6PLN