ویژه

در چارچوب فقاهت، امامت و ولایت حرکت می کرد

حضرت آیت الله انواری یک شخصیت ویژه ای بودند و در میان شخصیت های سیاسی و روحانی جامعه ما خصوصیاتی داشتند که این خصوصیات کمتر در یک آدم جمع می شود.
حجت الاسلام سید رضا تقوی- حضرت آیت الله انواری یک شخصیت ویژه ای بودند و در میان شخصیت های سیاسی و روحانی جامعه ما خصوصیاتی داشتند که این خصوصیات کمتر در یک آدم جمع می شود.
ایشان عالم و شخصیت برجسته علمی بودند ، اگر چه زندان 14 ساله ای را که در دوران طاغوت کشیدند مانع از این بود که در حوزه های علمیه این بخش از شخصیت خودشان را به نمایش بگذارند ولی شاگرد علمای بزرگی بودند که از محضر آنها کسب فیض کرده بودیم.
به لحاظ بصیرت و روشن بینی انسان بصیر و آگاه بود و یک روشن بینی خاصی در ایشان وجود داشت، به لحاظ انقلابی از آغاز در صحنه بود و با رژیم ستمشاهی مبارزه در خط امام مبارزه می کرد و همگام با اندیشه های امام(ره) خود را تنظیم کرده بود.
دوران طولانی زندان ایشان بیانگر حضور ایشان در صحنه انقلاب است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان در صحنه های مختلف انقلاب حضور داشت و همواره در خدمت امام (ره) و بعر از آن مقام معظم رهبری بود و مسئولیت های مختلفی داشت و یکی از شخصیت های انقلابی کشور بود.
آیت الله انواری یک روحانی انقلابی به تمام معنا بود، انقلابی که تابع مرجعیت و ولایت بود، قبل از انقلاب انقلابیونی بودند که به راه و خط امام(ره) وفادار نبودند و برای اهداف دیگری در صحنه انقلاب بودند اما آیت الله انواری انقلابی بود که در چارچوب فقاهت، امامت و ولایت حرکت می کرد.
از لحاظ اخلاقی شخصیتی نمونه بود و هر کس با هر اندازه اندوه و غمی که خدمت ایشان می رسید در اولین برخوردهایش غم و ناراحتی را از وجود طرف مقابل برطرف می کرد و به قدری اخلاق و رفتار و صحبت هایش آرامش بخش بود.
در مجلسی که حضور داشت مجلسی سرشار از سرور، خوش بینی، خوشحالی و نشاط بود.
مساله اخلاق مساله بسیار مهمی است زیرا خیلی از افراد هستند که امتیاز انقلابی  و علمی دارند اما به لحاظ اخلاقی خیلی با مردم ارتباط قوی نمی توانند برقرار کنند و به تعبیر عموم مردم روابط عمومی قوی ندارند اما آیت الله انواری از لحاظ اخلاقی چهره استثنایی بودند و همین اخلاق بود که همه را دور او جمع می کرد و این از ویژگی های بارز این شخصیت مجاهد و عالم بود.
از ویژگی های دیگر آیت الله انواری اینکه ولایی بود. محبت به اهل بیت (ع) همواره در دلش بود و محبت ویژه ای داشت، در دهه ها مختلف مراسم روضه برگزار می کرد و عاشق حضرت صدیقه طاهره (س) بود. ایشان همواره می گفت باب الله من حضرت زهرا(س) است.
در سفر به مکه برای من نقل کرد که از خدا خواستم که خدا به من مقعیت و آبرویی بدهد و این آبرو را در خدمت به مردم صرف کنم و می گفت خدا دعای من را مستجاب کرده و اینکه روزی نیست که چندین نفر به من مراجعه نکنند و مشکلاتشان را حل نکنم و اگر روزی کسی به من مراجعه نکند و من کسی را نداشته باشم که مشکل اش را حل کنم ، شب آرام نیستم و این ویژگی شخصیتی ایشان بود که در خدمت مردم بود . از ویژگی های دیگر ایشان اینکه همیشه کسانی که از جامعه به دلایل مختلف ضربه خورده بودند و منزوی شده بودند ایشان به سراغ آنها می رفت و اعتقاد داشت که کسی باید باشد که این افراد را مورد توجه قرار دهد.
*رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

https://shoma-weekly.ir/lcVb06