مجلس

در تصویب بودجه باید عدم فشار اقتصادی بر مردم در نظر گرفته شود

در لایحه بودجه خوب است که موارد الحاقی که در کمیسیون تلفیق اضافه شده، هم رأی نیاورد تا مردم بیشتر از این دچار مشکلات نشوند.
محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و صدوق، در ارزیابی خود از لایحه بودجه 94 در پاسخ به خبرنگار پارلمانی «شما» گفت: به اعتقاد بنده متأسفانه برخی از عوارضی که در لایحه بودجه وضع میشود، به نفع مردم نیست؛ به طوری که

5 درصد بنزین را گران کردهایم؛ در حالی که علاوه بر آن حکمی در راستای هدفمندی به تصویب رسید، ما شاهد گرانی خواهیم بود.

وی افزود: برخی از عوارضی که در لایحه بودجه دیده شده بر داروهای دامپزشکی و کود شیمیایی است، این موارد جزء مصرف کشاورز و دامدار است، اگر ما میخواهیم از تولید حمایت کنیم نباید چنین کارهایی را انجام دهیم. در حالی که ما میتوانیم عوارض را بر لوازم آرایشی ببندیم که تنها عدهای خاص استفاده میکنند و حجم بالایی دارد. دارویی که داخل کشور تولید میشود و مورد استفاده دامدار است اگر گران به دست آید، محصولات دامی نیز افزایش یافته و در نهایت بار تورمی آن بر عهده مردم قرار میگیرد که این مصوبات برای مردم مشکلساز خواهد شد.

جوکار با اشاره به افزایش هزینه گاز مصرفی مردم گفت: در رابطه با گاز نیز هم قاعده برقرار شده است. ما از طرفی پول آبونمان دریافت میکنیم و از طرفی عوارض ارزش افزوده! و در برخی از مناطق هم عوارض توسعه و گازرسانی دریافت میکنیم، این میشود که قبض گاز مصرفی مردم زیاد میشود که در شرایط فعلی اقتصادی، فشار مضاعف بر مردم ضعیف میآید که این امر به صلاح نیست. در لایحه بودجه خوب است که موارد الحاقی که در کمیسیون تلفیق اضافه شده، هم رأی نیاورد تا مردم بیشتر از این دچار مشکلات نشوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: اگر ما در تأمین اعتبارات نیاز به بودجه داریم باید هزینههای جاری بالا را کاهش دهیم. هزینههای جاری کشور نسبتبه کشورهای دیگر بسیار بالا است. لذا برای تأمین این اعتبارات عوارضها و الحاقیهای مختلفی را روی احکام بودجه میبندیم. به طور مثال بندی بر واگذاری پروانه بهرهبرداری به بخش خصوصی مطرح است. ما هم اکنون سه معدن خاص داریم که این موضوع بر آن صدق میکند؛ قطعا با یک مبلغ ناچیزی به فروش میرود و هیچگونه عایداتی در آینده برای دولت نخواهد داشت. شاید امسال مقداری از هزینهها را تأمین کند؛ اما در سالهای آتی هیچ چیز عاید دولت نمیشود. یعنی پروانه بهرهبرداری و حق انتفاعی را که این معادن باید به دولت بدهند، از دست میدهیم و در سالهای آینده دولت نمیتواند سودی از آن ببرد.

جوکار در ادامه اظهار کرد: شایسته است که در این موارد تدبیر بهتری صورت گیرد تا قانون بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی اشتغالزا و توسعهافزا باشد نه آنکه مردم بیشتر در تنگنا قرار دهد.

نماینده مردم یزد و صدق در پایان بر لزوم توجه به قانون بودجهنویسی تأکید کرد و گفت: برخی احکامی که ما در بودجه داریم مربوط به احکام دائم است و ما احتیاج نداریم که در قانون بودجه این احکام را بیاوریم. همان طور که مجلس برخی از قوانینی دائم را برای دولت ایجاد کرده است تا روند بودجهنویسی تسهیل شود. البته خوب است که ما یکسری منابع کامل را برای بودجه درنظر بگیریم. خصوصا حالا که نفت دچار مشکلاتی است باید از ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم، البته این را در قالب دو برنامه پنج ساله باید قرار دهیم تا شیب آن تند نباشد و برای جبران درآمدهای نفتی باید از ظرفیت معادن استفاده بهینه کنیم.

https://shoma-weekly.ir/JybxL9