ویژه

در انتخابات کاندیدا می شوید؟ خیر

تیتر یک روزنامه مغرب اعلام نامزدی اسفندیار رحیم مشایی . با تیتر "می آیم"!
تیتر یک روزنامه مغرب امروز کافی است که تا به یاد بیاوریم با نزدیک شدن به روزهای انتخابات ریاست جمهوری حدس و گمان ها برای ورود افراد مختلف به عرصه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری یازدهم شدت گرفته و هر کسی بنا به دلیلی حدسی می زند و گمانی مطرح می کند.
 این روزنامه که به صورت آشکاری وابسته به طیف اصلاح طلبان بوده و حتی تیتر یک خود را به یکی از سران فتنه اختصاص داده ، یک رپرتاژ آگهی بزرگ در صفحه اول برای اعلام نامزدی اسفندیار رحیم مشایی رفته است. با تیتر "می آیم"!
اینچنین است که می توان فهمید پیچیدگی انتخابات 92 بسیار بیشتر از انتخاباتهای قبلی خواهد بود. بخصوص که هر روز بر فهرست نامزدهای احتمالی افزوده می شود. همین چندماه پیش تعداد معدودی از چهره های سیاسی از هر دو طیف اصلاح طلبان و اصولگرایان در میدان رقابت حضور داشتند.

حضوری که با تایید و تکذیب های نامزدهای احتمالی همراه بود؛ تایید و تکذیب هایی که نه به تایید می مانست و نه به تکذیب.

چهره هایی همچون محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که علیرغم تحرکات و اقدامات انتخاباتی اما این تحرکات به صورت مکرر و جدی از جانب خود و حامیانش تکذیب می شد.

در میان کاندیداهای احتمالی سه وزیر خارجه هم حضور دارند؛ علی اکبر ولایتی، کمال خرازی و علی اکبر صالحی وزرای خارجه هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد.

وزرایی که هریک به شیوه ای حضور و احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات را تکذیب می کنند.

خرازی که از اساس شایعه کاندیداتوریش را تکذیب کرد، هرچند برخی این تکذیب را یک رفتار دیپلماتیک تلقی کردند.
علی اکبر صالحی هم در پاسخ به این سؤال که آیا شما کاندیدای ریاست جمهوری خواهید شد یا خیر از خبرنگار پرسیده که آیا به من می‌آید که کاندیدای ریاست جمهوری شوم؟ و سپس گفته که کاندیداتوری برای ریاست جمهوری لیاقت می‌خواهد.
و پاسخ علی اکبر ولایتی شفاف ترین پاسخ وزرای خارجه بود چراکه وی گفته فعلا در این باره اظهار نظری نمی کنم.

از غلامعلی حدادعادل نیز به عنوان کاندیدای احتمالی اسم برده می شود؛ هرچند حدادعادل گفته که هنوز به جمع بندی نرسیده و نباید عجله کرد اما خاطر نشان کرده است که اگر احساس تکلیف کند ، حتی با یک رای هم در انتخابات شرکت خواهد کرد.

بادامچیان، حسن غفوری فرد، آل اسحاق، میرسلیم و منوچهر متکی هم نامزدهایی هستند که در محافل و رسانه ها به عنوان گزینه های احتمالی حزب موتلفه اسلامی نام برده می شوند.
 این در حالی است که موتلفه تصریح کرده است که هنوز به فاز انتخاب نامزد وارد نشده و در حال تدوین برنامه و مدل ارائه تیم همکاران نامزد آینده خود است و در مرحله بعد به روی گزینش از میان افراد متمرکز خواهد شد.
لاریجانی گفته است تصمیمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

اما شاید صریحترین اظهار نظر جواب یک کلمه ای حسن روحانی بود؛ وقتی که از او درباره کاندیداتوریش پرسیدند و وی گفت: خیر.

این تایید و تکذیب ها به همین جا ختم نشد؛ مصطفی پور محمدی که ریاست سازمان بازرسی را بر عهده دارد نیز تشکیل ستاد انتخاباتیش را تکذیب کرد اما در مورد امکان کاندیداتوریش گفت که هیچگاه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نفی نکرده‌ام ولی به وقتش اعلام خواهم کرد.

و حالا او در اظهار نظری تازه گفته که به کاندیداتوری در انتخابات می اندیشم.

احمد توکلی نیز به جرگه نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری پیوسته هرچند واکنش وی به این احتمال درنوع خود جالب توجه است.

توکلی در جواب سوال خبرنگاران مبنی بر احتمال حضور در این عرصه گفت: فعلا شرایط جسمانی خوبی ندارم.
نام جلیلی به عنوان یک رقیب اصلی برای قالیباف مطرح است و جبهه پایداری نیز هر روز بیش از روز قبل به باقری لنکرانی می اندیشد.
همچنین گفته می شود که برخی رایزنی ها برای جلب نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر روی نامزدی که مورد حمایت مشترک آن جامعه و تشکیلات آیت الله مصباح باشد، صورت گرفته و در مذاکراتی که با یکی از چهره های شاخص این تشکل مهم حوزوی صورت گرفته است، بر ضرورت روحانی بودن رییس جمهور آینده، ساده زیستی و آزمون پس داده بودن وی تاکید شده و بر این اساس حجت الاسلام و المسلمین مصلحی گزینه ای که می تواند ائتلاف سلایق مختلف اصولگرا را در پی داشته باشد، توصیف شده است.
اما هنوز واکنشی از مصلحی دیده نشده است. به طور قطع این تایید و تکذیب ها در ماه های آتی رنگ و بوی دیگری هم به خود خواهند گرفت و کسان دیگری هم به این قافله اضافه خواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/M3UznZ