مجلس

درس عبرت برای مذاکره با آمریکا

مقام معظم رهبری راه مقابله با این زیادی‌خواهی‌های آمریکایی‌ها را نشان دادند و نوع برخورد با این رفتارهای خصمانه را به منصه ظهور گذاشتند. امام خامنه‌ای با اشاره به سخنان کاندیداتورهای ریاست جمهوری آمریکا، مبنی بر پاره‌کردن برجام، فرمودند ما آن راآتش می‌زنیم. این نوع موضع‌گیری یعنی آنکه مسئولین در مقابل دشمن محکم موضع‌گیری کنند و فریب لبخند آنها را نخورند، از موضع ضعف با دشمن سخن نگوید و مقتدرانه و با قدرت برخورد کنند.
با سپریشدن یک سال از انعقاد برجام و شش ماه از اجراییشدن آن و در حالی که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد، آمریکاییها و اروپاییها با مانعتراشی غیرمستقیم و دعوت آشکار و نهان شرکتها و بانکهای جهان به حفظ ساختار تحریمها علیه ایران، عملا برجام را به شکست کشانده و آن را به کاغذپارهای که به قول رئیس بانک مرکزی (هیچ دستاوردی) برای ایران نداشته است، تبدیل کردهاند. افزون بر این، تهدیدات و مطالبات جدید خارج از دستور برجام، اعمال تحریمهای موشکی و حقوق بشری و تحریمهای حقوقی و حقیقی افراد و اخیرا تصویب عدم همکاری بوئینگ با ایران همچنین طرح ممنوعیت خرید آبسنگین از ایران در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است. این در حالی است که مطابق متن برجام، دو طرف باید از هرگونه اقدامی که مخالف روح برجام بوده و به زمینههای تداوم همکاری هستهای لطمه وارد میکند، اجتناب کنند. با این تعابیر مدافعان برجام که تا دیروز بر طبل برجام میکوبیدند و پذیرش این توافقنامه را تنها راه نجات کشور بیان میکردند، امروز لب به گلایه گشودهاند، بعد از تحمیل هزینههای گزاف بر کشور، اقرار به نافرجامی برجام میکنند. اما دراین شرایط، در گفتگویی با نمایندگان مجلس به بررسی راه تقابل در خصوص این اقدامات خصمانه آمریکا پرداختهایم.

عضو کمیسیون اصل 90: مسئولین دستگاه دیپلماسی باید پاسخ محکمی در خور شأن آمریکاییها بدهند

فرهاد تجری، عضو کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا در رابطه با عدم همکاری شرکت هوایی بوئینگ با ایران، به «شما» گفت: همان طور که مقام معظم رهبری بارها اعلام داشتهاند، آمریکاییها هیچگاه قابل اعتماد نبودند. این مسئله به مردم ایران و مسئولین آن و حتی جامعه جهانی به اثبات رسیده است. مسلما سردمداران آمریکایی به دلیل سیاسیکاریها، روحیه استکباری، زیادهخواهیها، منفعتطلبی که دارند، به اخلاق و تعهداتشان پایبند نیستند و آنها به قول و وعدههایی که میدهند، عمل نمیکنند.

وی افزود: به هر جهت برجام یک معاهده چندجانبه است که چندین موضوع را با آن درگیر کردهاند و امروز با فرافکنی و استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، همچنین با نفوذی که در نهادهای بینالمللی چون سازمان ملل دارند؛ چنانچه امروز دبیرکل سازمان ملل را به بلندگوی تبلیغاتی تبدیل کرده تا در جهت منافع استکبار و صهیونیزم جهانی سخن بگوید. لذا با توجه به این حقیقت نباید انتظار داشته باشیم که آنها پایبند به تعهداتشان در توافقنامه باشند. البته این مسئله قابل پیشبینی است که آنها هر روز به روشهای گوناگون به دنبال بهانهجویی هستند تا از تعهداتشان سرباز زنند. البته این موضوع هوشمندی مسئولین جمهوری اسلامی را میطلبد که در بخشهای مختلف با استفاده از ابزارها، رسانهها و ظرفیتهایی که در اختیار دارد، پاسخ در خور شأن آنها بدهند تا ماهیت ناقضانه آمریکاییها در پایبندی به تعهدات بینالمللی و تفسیر به رأی منفعتطلبانه آنها از موضوعات، سازمانها و کنوانسیونهای بینالمللی بر همگان و جامعه جهانی روشن شود.

تجری خاطرنشان کرد: تا زمانی که این مصوبه کنگره به قانون تبدیل نشود، ضمانت اجرایی ندارد. اما باید توجه داشت رفتارها و سوء استفادهها و فشارهای آمریکاییها، دیپلماتیک و سیاسی که به کشورهای دیگر آورده میشود یا فشارهایی که به نهادهای حقوقی و اقتصادی جهان میآورد، همه اینها رفتار ناقض برجام محسوب میشود؛ لذا این رفتارها باید رصد و مستندسازی شود تا دستگاه دیپلماسی ما در عرصه بینالملل بتواند با استفاده از آنها استفاده کند .

وی در پاسخ به خبرنگار «شما» مبنی بر اینکه باتوجه به رفتارهای ناقضانه کنگره آمریکا، مجلس چه نقشی میتواند داشته باشد، اظهار کرد: مسلما مجلس میتواند نقش مهمی را داشته باشد؛ اما اینکه نقض برجام صورت گرفته است باید رصد و بررسی شود. به هر جهت معاهده یک توافق چندجانبه است و نقض آن آثار و تبعات بینالمللی برای ما دارد، نمیتوان نقض برجام را محدود به یک رفتار کرد. پر واضح است که بخشی از این رفتارها، فرافکنی و تبلیغات است که ما را در موضع انفعال قرار دهند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما انتظار نداریم آنها تعهداتشان را نقض نکنند، زیرا عهدشکنی در خوی آنها است؛ ولی باید حواسمان جمع باشد که در مقابل کارشکنیها و فتنهانگیزیهای آنها، در مسیری که آنها برایمان مهیا کردهاند، حرکت نکنیم. باید مدبرانه در مقابل فتنه و کارشکنیها و دسیسههای آنها عمل کنیم. لذا اگر قرار است در قبال نقض تعهدات آنها حرکتی انجام دهیم باید بسیار هوشمندانه همه جوانب را در بگیریم تا بهانهای به دست آنها ندهیم و متهم به نقض برجام شویم؛ در حالی که آنها ناقض برجام هستند؛ لذا باید از هرگونه عجله و اقدام شتابزده دوری کنیم.

تجری یادآور شد: به نظر میرسد هیئت نظارت بر اجرائیات برجام باید تمام رفتارهای طرف مقابل در توافقنامه را مورد بررسی و رصد قرار دهند تا به عنوان یک مرجع عالی، نقطه نظرات آن برای مسئولین و مردم و مجلس راهگشا باشد. قاعدتا که موضع رسمی از سوی آنها نباشد، تذکرات و دغدغهها و برخوردها در قالب اظهارنظر شخصی میتواند بیان شود؛ ولی به عنوان یک موضع رسمی کشور نمیتواند عنوان شود. قاعدتا مجلس نیز با رصد هوشمندانه از ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده خواهد کرد و هر جایی را هم احساس کند عزت، غرور ملیمان توسط آمریکاییها به سخره گرفته میشود، برخورد قاطعانه خواهد داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: کنگره آمریکا انقلابیتر از دستگاه دیپلماسی ما عمل میکند!

محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص رفتارهای آمریکاییها اظهار داشت: من معتقدم کنگره آمریکا انقلابی عمل میکند؛ زیرا آنها در راستای منافع خودشان ایستادگی میکنند و کوتاه نمیآیند و با هیچ کسی هم تعارف ندارند؛ اما جای تأسف است که چرا ما در دفاع از منافع ملیمان اینگونه عمل میکنیم و سکوت اختیار کردهایم یا با بیان آنکه این رفتارها مصرف داخلی دارد، رفتار آمریکاییها را توجیه میکنیم، به هر جهت آنها مصوبهای را علیه ما تصویب کردهاند و این رفتارهای آنها نقض برجام محسوب میشود لذا این اظهارات از سوی مسئولین دیپلماسیمان غیر قابل توجیه است.

وی خاطر نشان کرد: به طور طبیعی با توجه به قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام و فرمان 9 مادهای مقام معظم رهبری میتوانیم، اقدامات خوبی را داشته باشیم؛ ولی بنده ارادهای در نمایندگان نمییابم که در قبال این مصوبه کنگره آمریکا اقدام متقابل انجام دهند.

ازطرفی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز میتواند در قبال این بدعهدی آمریکاییها اقدامات قانونی انجام دهد یا در صورت نیاز با تذکر و طرح سؤال یا استیضاح مسئولین ذیربط از آنها بخواهند که اقدامات لازم را داشته باشند، نباید چنین استنباط شود که در مقابل کوتاهی دستگاهها مجلس سکوت کرده است.

نماینده مردم خمینیشهر ادامه داد: به هر جهت در راستای مذاکرات، ما صادقانه به تمام تعهداتمان عمل کردیم و علیرغم هشدارهای رهبری همه تعهداتمان را با عجله انجام دادیم؛ اما واقعا این جای سؤال است که تا کجا میخواهیم ادامه بدهیم؟

به نظر میرسد این سخنانی که در قوه مجریه در خصوص حقوقهای نجومی مطرح شد، با اینکه یک مبحث درستی بود و باید پیگیری میشد، اما یک اقدام روبه جلو است، تا دولت به راحتی به دیگر اقدامات زیرپوستی خود برسد، قرارداد ایران با سازمان FATF خطرات بسیار زیادی را برای کشور دارد که چه بسا خطر آن از نظر امنیتی و حقوقی و سیاسی بیش از طرح حقوقهای نجومی است که گویا طرح این مبحث برای انحراف اذهان عمومی مطرح شده که از موضوعات اصلی چون FATF غافل شویم.

در مقابل زیادیخواهیهای آمریکاییها محکم موضع بگیرید

همچنین سیدناصر موسوی با اشاره به سالگرد توافقنامه هستهای ایران با 1+5 اظهار داشت: در بحث برجام و توافقنامه هستهای ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد؛ در حالی که متأسفانه بلافاصله بعد از توافقنامه تعداد زیادی از سانتریفیوژ را جمعآوری کرده و قلب رآکتور سنگین اراک را تخلیه و جای آن را با بتن پر کردند؛ همچنین اورانیومهای غنیشده را نیز در یک مرحله از کشور خارج کردیم؛ اما از همان روزهای نخست توافقنامه آمریکاییها شروع به عهدشکنی کردند و تعهداتشان را نادیده گرفتند. به گونهای که پولهای بلوکه شده ایران را بازنگرداندند، تحریمهای اقتصادی و مالی را که جز تعهدات اولیهشان بود برنداشتند، حتی پول ایران را غارت کردند که مصداق عهدشکنی و پیمانشکنی آنان بود. کنگره آمریکا در این مدت دائما یک طرح و لایحهای را علیه ایران به تصویب میرساند، این عملکرد مغایر با توافقنامه است چرا که مطابق توافقنامه طرفین باید از هر اقدامی که زمینه را برای اجرای ابعاد توافقنامه تسهیل میکند، دریغ ننمایند.

وی با اشاره به دیدار رهبری با کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان گفت: مقام معظم رهبری راه مقابله با این زیادیخواهیهای آمریکاییها را نشان دادند و نوع برخورد با این رفتارهای خصمانه را به منصه ظهور گذاشتند. امام خامنهای با اشاره به سخنان کاندیداتورهای ریاست جمهوری آمریکا، مبنی بر پارهکردن برجام، فرمودند ما آن راآتش میزنیم. این نوع موضعگیری یعنی آنکه مسئولین در مقابل دشمن محکم موضعگیری کنند و فریب لبخند آنها را نخورند، از موضع ضعف با دشمن سخن نگوید و مقتدرانه و با قدرت برخورد کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: همانطوری که مجلس نهم دو طرح دو فوریتی در مقابله با زیادیخواهی دشمنان تصویب کردند، هم اکنون که کنگره این طرح را به تصویب رسانده، طرحی در مقابل آنها تصویب کنند و همانند مقام معظم رهبری شجاعانه با رأی بالا در مقابله با عهدشکنی آنها صفآرایی کند و محکم موضع بگیرد؛ اما نکتهای که باید متذکر شوم این است که آمریکا به دنبال بازگشت به ایران با جایگاه 37 الی38 سال گذشته است که همانند قبل نوکر دست به سینه آنها باشد و اموال ایران را به تاراج ببرند؛ ولی باید بگویم آنها این آرزو را به گور خواهند برد. چرا شعار ما در سال 57 هیهاتمنالذله بوده و بسیاری از آمریکاییها با دوستدارانشان با لباس مبدل فرار کردند.

https://shoma-weekly.ir/XByWHi