ویژه

درسی به صهیونیستها می‌دهیم که در تاریخ ثبت شود

آن‌ها به شدت دچار ترس و وحشت شده‌اند و ما با توجه به فرمان خداوند عز و جل همچنان آنان را تحت ترس و وحشت قرار خواهیم داد و درسی به آنان خواهیم داد که در تاریخ ثبت شود.
ما و گروه‌های تکفیری همواره در نبرد با هم بوده‌ایم، در سال ۲۰۱۰ اقدام به ایجاد حکومتی در غزه کردند که ما به مخالفت و رویارویی با آنان پرداخته، آنان را ادب کردیم، چگونه ممکن است بپذیریم که حماس با اینگونه گروه‌های تکفیری همدست است، ما از دوستداران اهل بیت هستیم.

طی سالهای اشغال فلسطین هیچ جریان فلسطینی به اندازه جنبش حماس نتوانسته خواب را بر چشمان اشغالگران حرام کند. جنبشی که با مبنا قرار دادن اسلام به عنوان ایدئولوژی خود بر مقاومت تا آزادی کامل فلسطین اصرار دارد. هر چند در سه ساله اخیر هر چند بنا به اختلاف روشهایی میان جمهوری اسلامی و این جنبش سردی احساس می شد، اما به واسطه هدف مشترک یعنی آرمان فلسطین رابطه برادری دو طرف حفظ شده و اکنون در حال بهبودی بیشتر است. میهمان «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس در تهران شدیم تا در مورد حوادث اخیر غزه، رابطه فعلی جمهوری اسلامی ایران و حماس، شایعه ارتباط مسلمانان غزه با تکفیری ها، توانایی های مقاومت و.... گپ و گفتی داشته باشیم.

مدتی طولانی بود که همه از آمادگی اسرائیل برای حمله خبر می‌دادند. به نظر شما علت انتخاب این زمان برای حمله چه بود؟

اسرائیل هرگز نیاز به بهانه‌ای نداشته و همواره در حال تجاوز و تعدی به فلسطین بوده است، مشکل این است که کشورهای مسلمان، جامعه عربی و حتی جامعه بین الملل چیزی جز جنگ را نمی‌بینند، به طور مثال حدود سه هفته پیش از آغاز این جنگ، اسرائیل اقدام به سوزاندن محمد حسین ابو خضیر، نوجوان ۱۶ ساله در قدس کرد، آن‌ها این نوجوان را ربودند، بنزین نبه خوردش دادند و او را زنده آتش زدند. ولی متاسفانه با هیچ واکنشی از سوی محافل بین المللی مواجه نشد.

پیش از آن نیز اعتصاب اسرا را داشتیم، اسیرانی که سال‌ها در زندان رژیم صهیونیستی به سر می‌برند، بدون اینکه محاکمه شوند، آن‌ها در حین اعتصاب مورد ضرب و شتم و بازرسی‌های بسیار بدی قرار گرفتند که مخالف قانون‌های بین المللی و قوانین مربوط به اسرا و همچنین در تضاد با ارزش‌های انسانی بود که این امر نیز آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت و با واکنشی قاطع از سوی کشورهای جهان همراه نشد و می‌بینیم که این تجاوز و تعدی‌ها علیه ملت فلسطین از ۶۰ سال پیش تاکنون به صورت متوالی وجود داشته است.

این بار سه سرباز اسرائیلی ناپدید شدند که یکی از آنان سرباز نیروی هوایی بوده که کودکان ما را هنگام بازی مورد هدف قرار می‌داد، ما به عنوان نیروهای مقاومت فلسطین همچنان اعلام می‌کنیم که تا این لحظه هیچ خبری از این افراد نداریم هرچند که این اقدام را که در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته، به ویژه اگر از سوی نیروهای مقاومت انجام شده باشد، تحسین می‌کنیم. اما اعلام می‌کنیم که تاکنون هیچ خبری در این زمینه به دست ما نرسیده است.

من به شخصه معتقدم سبب این حمله گردهم آمدن چند موضوع و به وجود آمدن شرایطی بود که زمینه ساز ایجاد بحران‌های داخلی و خارجی در رژیم صهیونیستی شد، از جمله این موارد از هم گسیختگی‌های به وجود آمده در داخل این رژیم است. ما شاهد استعفا‌ها و برکناری‌هایی در داخل این رژیم هستیم، شکست رژیم صهیونیستی در مذاکره با طرف فلسطینی و در مذاکرات مربوط به اسیران فلسطینی و همچنین فشارهای موجود بر کشورهای اسلامی و عربی از جمله سوریه، عراق و مصر باعث شد تا رژیم صهیونیستی دچار این توهم شود که ضعیف‌ترین نقطه در منطقه که می‌تواند به آن حمله کند غزه است. اما با وجود نیروهای مقاومت و به فضل خداوند درسی به آنان خواهیم داد که هرگز فراموش نخواهند کرد.

برخی معتقدند به علت شرایط سوریه (به ویژه تقابل حماس با دولت سوری، به عنوان دو قطب ضدصهیونیستی) و نیز شرایط لبنان و عراق، محور مقاومت در ضعف قرار گرفته و موجب طمع صهیونیست‌ها شده است. به نظر شما آیا این تحلیل درست است؟

بله، اما به هر حال فلسطین در این میان جایگاه ویژه‌ای در میان کشورهای اسلامی و امنیت منطقه دارد که نباید فراموش شود، اگر کشوری دچار مشکل می‌شود نباید همسایه خود را فراموش کند، این اوضاع باعث شد تا رژیم صهیونیستی خیال کند منطقه ضعیف شده و ضعیف‌ترین مکان فلسطین است و در صورتی که به آن حمله کند با هیچ واکنشی از سوی دیگر کشور‌ها مواجه نمی‌شود.

شرایط حماس را در مقایسه با دو جنگ ۲۲ روزه و ۸ روزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ملت فلسطین از زمان مقاومت در برابر نیروهای انگلیسی از دهه بیست قرن گذشته تاکنون عادت کرده که در زمینه ابزار جنگاوری و رویارویی با نیروهای اشغالگر همواره در حال ابتکار و نوآوری باشد، از سنگ و چاقو و شمشیر و انواع تفنگ‌ها شروع کرده تا امروز که از انواع موشک‌های موجود در حوزه مقاومت که از کشورهای اسلامی به ویژه برادرانمان در ایران گرفته‌ایم، برخوردار است.

موشک‌هایی که طول بردی از ۴۵ تا ۵۵ کیلومتر دارند که به فضل خداوند و با استفاده از تجربه و خبره نیروهای مقاومت اسلامی در فلسطین و حماس این موشک‌ها امروز توسعه یافته و به حمد خدا امروز موشک‌هایی با برد بالا داریم که هرکدام با حروفی نامگذاری شده‌اند که ابتدای اسامی شهدای مقاومت هستند، به طور مثال «م۷۵» اشاره به شهید مقاد دارد و ۷۵ نشاندهنده طول برد این موشک است، «ج۸۰» اشاره به شهید جعبری و طول برد ۸۰ کیلومتر دارد، «ر۱۶۰» اشاره به شهید رنتیسی و طول برد ۱۶۰ کیلومتر دارد، همچنین در آینده ما قرار است از موشکی با طول برد ۱۸۰ کیلومتر در اشاره به شهید احمد یاسین پرده برداری کنیم.

امروز فلسطین این توانایی را دارد که تمامی بخش‌های مختلف و مهم در اسرائیل از جمله تل آویو، هیفا و نقاط گردشگری آن از جمله سواحلی که عروس دریای مدیترانه به شمار می‌آید را مورد حمله موشکی خود قرار دهد، همچنین نباید فراموش کنیم که با وجود همه این شرایط مقاومت موفق شده تا حمله زمینی به اسرائیل در مرز‌ها انجام دهد و از طریق مرزهای آبی به پایگاه‌های نظامی این رژیم برسد و همچنین از طریق حفر تونل به تانک‌های این رژیم دست پیدا کند و حتی موفق شده تا سربازان اسرائیلی را اسیر کند.

تاثیر پهباد‌ها در این جنگ چه میزان بوده است؟

امروز مقاومت فلسطین از انواع مختلفی از این هواپیما‌ها برخوردار است که برخی از آن‌ها امکان تصویربرداری دارند، برخی نیز دفاعی هستند که به فضل خداوند در انجام ماموریت‌های خود نیز موفق بوده‌اند و این امر تفاوت این جنگ با جنگ‌های پیش از آن بوده است، علاوه بر این‌ها همچنین ما از ابزار جنگ روانی و سایبری نیز برخوردار هستیم وموفق شدیم تا پیام‌های تهدید آمیزی را از طریق موبایل‌ها و تلویزیون به آنان بدهیم، همه این‌ها در شرایطی است که غزه هفت سال در محاصره‌ای تنگ بسر می‌برد، ما برق نداریم و دستمزدی هم نداریم و همه این دستاورد‌ها تنها به فضل خداوند بزرگ بوده است.

علت عدم پذیرش پیشنهاد اول برای آتش بس چه بود؟ روز گذشته شرایطی از سوی حماس مطرح شد، چقدر امیدوارید این شروط مورد موافقت صهیونیست‌ها قرار بگیرد؟ ایده آل حماس چیست؟

در اینجا باید به دو نکته اشاره کنم، خبرهای بسیاری از سوی رسانه‌ها در خصوص شروط مقاومت برای آتش بس منتشر می‌شود که من از طریق نشریه شما می‌خواهم اعلام کنم که شروط مختلف ده گانه و بیست گانه‌ای که از سوی رسانه‌های مختلف تحت عنوان شروط مقاومت منتشر می‌شود شروطی نیست که به تایید نهایی رسیده باشد و تا این زمان پیشنهادی که تمام خواسته‌های مردم فلسطین را تحت پوشش خود قرار دهد به مقاومت عرضه نشده است.

این منطقی نیست که هر چند وقت یکبار رژیم جنایتکار صهیونیستی به غزه حمله کند و در ‌‌‌نهایت با آتش بسی به پایان برسد که حتی گشایش گذرگاه رفح و یا رفع تحریم‌ها هم در آن در نظر نگرفته شده باشد، علاوه بر این کوچک‌ترین تضمینی برای اجرایی شدن موارد ذکر شده در آتش بس‌ها وجود ندارد، از همین رو بود که نه تنها حماس بلکه برادرانمان در جهاد اسلامی نیز پیشنهاد‌های صورت گرفته از سوی مصر برای آتش بس را نپذیرفتند، ما به دنبال ضمانت‌های اجرایی برای به اجرا در آمدن بندهای عنوان شده در آتش بس هستیم.

رژیم صهیونیستی هنگامی که واکنش مقاومت را دید متاسفانه تنها از کودکان انتقام گرفت، روز گذشته ۴ کودک بی‌گناه شش وهفت ساله فلسطینی که برای بازی فوتبال به نزدیک ساحل رفته بودند مورد هدف قرار گرفتند و به آنان حمله شد، کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند جنایتکار هستند و متاسفانه جهان کور است و هیچ موضع گیری واقعی که این رژیم را از جنایت‌های خود منع کند صورت نمی‌گیرد، از این رو ما به شدت از آنان انتقام خواهیم گرفت، و می‌بینیم که امروز مردم این رژیم در پناهگاه‌ها به سر می‌برند و رژیمی که از سوی بسیاری از کشورهای استکباری جهان در اروپا و آمریکا حمایت می‌شود با مشکلات بزرگ اقتصادی روبه رو شده است.

چندی پیش کنگره آمریکا اعطای کمک‌های مالی به ارزش ششصد میلیون دلار به رژیم صهیونیستی را به تصویب رساند، این درحالی است که رژیم صهیونیستی که در حال جنگ با فلسطینی است که با وجود همه پیشرفت‌های خود جز از سلاح‌های ابتدایی برای مقاومت برخوردار نیست، نیاز چندانی به این کمک مالی ندارد، از سوی دیگر آن‌ها به شدت دچار ترس و وحشت شده‌اند و ما با توجه به فرمان خداوند عز و جل همچنان آنان را تحت ترس و وحشت قرار خواهیم داد و درسی به آنان خواهیم داد که در تاریخ ثبت شود.

انتظارات شما از آتش بس مناسب چیست؟

نمی‌خواهیم خطاهایی که در سال‌های گذشته مرتکب شدیم را مجدد تکرار کنیم، ما می‌خواهیم کوچک‌ترین توافقی که در خصوص شروط آتش بس مورد تایید نیروهای مقاومت و مردم فلسطین قرار می‌گیرد ضمانت اجرایی داشته باشد، ما آتش بسی که بندهایی در زمینه گشایش گذرگاه رفح و هفت گذرگاه مرزی میان ما و رژیم صهیونیستی و موضوع تحریم‌ها را در برنداشته باشد، نخواهیم پذیرفت. همچنین ما خواستار ایجاد گذرگاه آبی هستیم، غزه هیچ راه ارتباطی با کشورهای جهان ندارد و به همین دلیل ما خواستار ایجاد فرودگاهی جدید در غزه هستیم چراکه فرودگاه سابق غزه به شدت از سوی رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفته و به طور کامل نابود شده است، هربار که این رژیم به غزه حمله می‌کند راه‌های آبی ارتباط غزه با جهان را می‌بندد و حتی مردم را از صید منع می‌کند، حکومت توافق ملی نیز به وظایف خود در برابر ملت فلسطین آنگونه که باید عمل نمی‌کند، همه این‌ها به ما اجازه نمی‌دهد ساکت بمانیم.

همسویی با مخالفان بشار اسد از یک سو و انتشار تصویر پرچم داعش در تشییع شهدای غزه از سوی دیگر موجب قضاوتی در میان رسانه‌های ایرانی شده است که حماس و داعش همسو هستند. اگر ممکن است در این خصوص توضیح دهید.

ما به شدت دو موضوع را در این زمینه محکوم می‌کنیم، اول این اتهام باطل و دوم عدم توجه به اهداف و آرمان‌های مقاومت در زمینه مبارزه با گروه‌های تکفیری، این امر تنها به منظور ایجاد فتنه و اختلاف میان ما و جمهوری اسلامی ایران بوده است. من خود این تصاویر را که متاسفانه بر روی یکی از سایت‌ها هم قرار گرفته بود، دیدم، هر فردی به راحتی می‌تواند متوجه شود که این عکس سرهم بندی شده و قسمت‌های مختلف آن مربوط به زمان‌ها و مکان‌های مختلف است. از این رو من در اینجا اعلام می‌کنم که این امر دروغ بوده و حماس به شدت آن را تکذیب می‌کند وکسی که این تصویر را بدون هرگونه تحقیقی منتشر کرده هدفی جز ایجاد فتنه و اختلاف میان ما و برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران نداشته است چراکه حتی اگر اختلافی هم میان دو طرف وجود داشته باشد اختلافات سطحی و حاشیه‌ای بوده و مسئله بزرگ‌تر میان دو کشور فلسطین است، فلسطینی که امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب آن را مورد توجه قرار داد، از این رو هیچ جایی برای پرداختن به این اختلاف‌ها وجود ندارد و ما از همگان می‌خواهیم که از اینگونه حاشیه‌ها پرهیز کنند و اگر روزی ابهام و سوالی برای آنان به وجود آمد، پیش از انتشار اینگونه مطالب دروغین و ایجاد زمینه‌های فتنه و اختلاف، ابتدا در خصوص آن تحقیق کنند، به دفتر حماس بیایند یا از نیروهای جهاد اسلامی سوال کنند و یا حتی مستقیما با گروه‌های موجود در غزه ارتباط برقرار کرده و سوال کنند.

در درجه دوم باید بگویم که ما و گروه‌های تکفیری همواره در نبرد با هم بوده‌ایم، در سال ۲۰۱۰ اقدام به ایجاد حکومتی در غزه کردند که ما به مخالفت و رویارویی با آنان پرداخته، آنان را ادب کردیم، چگونه ممکن است بپذیریم که حماس با اینگونه گروه‌های تکفیری همدست است، ما از دوستداران اهل بیت هستیم و از همینجا اعلام می‌کنیم که هرگونه شبهه و سوالی برای هر کسی به وجود آمد، دفتر حماس در تهران برای پاسخگویی در خدمت است و حتی اگر فکر می‌کنید ما وابسته به گروهی خاص هستیم، شماره تلفن‌هایی برای ارتباط مستقیم با غزه را در اختیار شما قرار می‌دهیم. از سوی دیگر در شرایطی که ما در حال جنگ با رژیم صهیونیستی هستیم چگونه ممکن است با اسرائیل همدست شویم که به داعش سلاح برسانیم، این اظهارات از هیچگونه منطقی برخوردار نبوده و حتی یک کودک هم به این گونه خبر‌ها می‌خندد.

خبرهای تعامل ایران و غزه کاملا دو قطب متضاد است. برخی از تعامل بسیار خوب پس از یک دوره کوتاه سردی خبر می‌دهند و از نصب بیل بوردهای تشکر از ایران در سطح غزه می‌گویند. برخی دیگر مدعی هستند که حتی خون‌های ارسال شده از سوی ایران توسط مردم غزه پس فرستاده شده است! شما به عنوان فردی که بیشترین اطلاعات را در این خصوص دارید، لطفا واقعیت روابط را تبیین کنید.

انتشار اینگونه مطالب نیز خالی از هرگونه صحت و مغرضانه بوده است، ما اینجا در تعامل با وزارت بهداشت ایران هستیم تا حتی شده یک قرص را به غزه برسانیم، هیچ دلیلی برای رد کردن خون ایرانی از سوی مردم فلسطین وجود ندارد و مطرح شدن چنین مطالبی عیب است، چراکه ما برادر و مسلمان هستیم باید تا جایی که می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم و اگر نمی‌توانیم کمک کنیم برای یکدیگر دعا کنیم نه اینکه یکدیگر را به مواردی پوچ متهم کنیم و خود را بازیچه دست افراد معدودی قرار دهیم که خواهان ایجاد فتنه و اختلاف میان ما و جمهوری اسلامی ایران هستند. در شرایط فعلی ارسال هرگونه کمک به غزه از ایران مشکل شده و ما در تلاش هستیم تا این امر هرچه سریع‌تر تحقق پیدا کند.

روز قدس در پیش است؛ روزی که در ابتدای نهضت انقلاب اسلامی ایران توسط امام خمینی نامگذاری شد و به جهان اسلام توسعه یافت. تاثیر این روز در سرنوشت فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بازتاب این راهپیمایی بر جنگ فعلی چیست؟

بدون شک این راهپیمایی‌ها و برافراشته شدن پرچم قدس و تصاویر شهدا از جمله شهید احمد یاسین و شهید رنتیسی، در درجه اول باعث ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی خواهد شد و در درجه دوم نیز این پیام را به همراه دارد که مردم فلسطین تنها نیستند و باعث می‌شود تا پایداری و مقاومت آنان بیشتر شود، از این رو بر همه ما لازم است تا به خیابان‌ها بیاییم و در راهپیمایی روز قدس شرکت کنیم، این راهپیمایی باید نسبت به راهپیمایی سال‌های گذشته متفاوت باشد. من همین جا از همگان می‌خواهم همانگونه که هدف امام خمینی (ره) از نامگذاری این روز توجه به مسئله فلسطین بود، تنها در این روز به مسئله قدس نپردازند، بلکه این روز را آغازی برای تعامل و همکاری هرچه بیشتر برای حمایت از مقاومت و دفاع از امت اسلامی قرار دهیم.

https://shoma-weekly.ir/TbMQA8