جامعه

درباره پلمپ رستوران و جواهر فروشی علی دایی

در روزهای اخیر خبری مبنی بر پلمپ رستوران و جواهرفروشی علی دایی به دلیل همراهی با فراخوان اعتصابات در فضای مجازی منتشر شد که پس از انتشار این خبر، رسانه های اصلاح طلب به آن واکنش نشان دادند و به حمایت از علی دایی پرداختند.

روزنامه اعتماد در این باره می نویسد: " پلمب یک مغازه با دستور قضائی هیچ مستند قانونی ندارد. بجز ماده 114 قانون آئین دادرسی کیفری؛ تنها اگر فعالیت مغازه، منجر به نتایج خاصی شود، حق جلوگیری از فعالیت وجود دارد. اظهارنظر صاحب مغازه یا اعتصاب، نمی‌تواند مجوزی برای این پلمب باشد. در قانون گزاره‌ای با عنوان پلمب مغازه غیر از تخلفات صنفی نداریم. تخلف صنفی یعنی اینکه طرف، جواز نداشته باشد، احتکار کرده باشد، کم‌فروشی و گران‌فروشی کرده باشد، بهداشت را رعایت نکرده باشد و... بنابراین در اثر یک چنین تخلفاتی، اماکن یا تعزیرات واحد صنفی یاد شده را می‌بندند. اما اینکه فردی اعلام کند، 3روز می‌خواهم مغازه‌هایم را ببندم، هر اندازه قانون را گشتیم، ندیدیم که این موضوع جرم‌انگاری شده باشد. اساساً ضرری به کسی جز صاحب مغازه وارد نمی‌شود. از طرف دیگر حتی ورزشکار مذکور می‌تواند به خاطر پلمب شدن گالری‌اش ادعای خسارت کند"

ذکر چند نکته در این زمینه لازم است:

اولا اینکه اعتصاب مغازه داران بخشی از پروژه براندازان برای ایجاد اغتشاش و آشوب در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر بود. ضد انقلاب در ادامه فراخوان‌های تکراری و بی‌اثر خود، فراخوانی سه روزه برای اعتصاب و تعطیلی اصناف را صادر کرد، با این خیال که ‌صنوف مختلف فعالیت صنفی خود را متوقف کنند.

در این فراخون قرار بود در کنار تعطیلی مغازه‌ها، امکان تجمع اشرار و اوباش جنایتکار در خیابان فراهم شود؛ اشرار و اوباشی که با همکاری گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب جنایت ها کردند، با اسلحه به مردم کوچه و بازار حمله کردند و ترورهای خیابانی انجام دادند، قرآن سوزاندند و به مساجد حمله کردند و...

در این میان علی دایی هم با تعطیلی مغازه خود در روزهای مذکور به تبلیغ برای ادامه آشوب‌های هماهنگ شده توسط رسانه‌های ضد انقلاب پرداخت و علاوه بر تعطیلی مغازه و رستوران خود در فضای مجازی از مردم برای گسترش آشوب‌ها دعوت کرد.

بنابراین حرکت علی دایی را نمی توان تعطیلی یک ملک شخصی قلمداد کرد؛ بله اگر کسی به صورت عادی مغازه خود را برای چند روز تعطیل کند جرمی مرتکب نشده است اما زمانی که این کار به نمادی برای لبیک گفتن به فراخوان سرویس‌های جاسوسی و جریانات تجزیه‌طلب تبدیل شود، اوضاع متفاوت است.

دیدگاه روزنامه اعتماد وقتی قابل قبول است که مثلا صنف جواهر فروشان به برخی مسائل اعتراض کنند و این اعتراض مسالمت آمیز باشد، ولی در حال حاضر عملکرد علی دایی لبیک به تجزیه طلب ها و تشویق برای ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور تحلیل می شود.

در این باره امیر حسین ثابتی یک فعال رسانه‌ای در فضای مجازی نوشت:

علی دایی اگر برای مبارزه با جمهوری اسلامی سه روز رستورانش رو تعطیل کرده، چرا از اینکه جمهوری اسلامی رستورانش را پلمپ می کنه ناراحته؟

مرد باش و تا روز سقوط جمهوری اسلامی کاسبی نکن!

اگر واقعا اینقدر سقوط نزدیکه، هزینه بده. اگر هم نیست، بیش از این خودت رو مسخره نکن!

https://shoma-weekly.ir/wFjoM1