مجلس

درآمد گاز طبیعی همچنان چالش اصلی بودجه

ایران بزرگ‌ترین کشور تولید کننده گاز است اما عواید حاصل از درآمد گاز طبیعی چه آنچه که در داخل مصرف می‌شود و آنچه که صادر می‌شود به خزانه واریز نمی‌شود این پنهان سازی درآمد چیست چرا گاز طبیعی که درآمد عمومی محسوب می‌شود در پیش بینی درآمدهای دولت جایگاهی ندارد و چرا فروش نفت خام در داخل در بودجه شفاف نیست.
علیرضا حقجو- هر چند حسن روحانی در اولین نشست علنی بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ در مجلس حضور نداشت، ولی موافق و مخالفان بودجه، نقطه نظرات مهمی بیان کردند. هرچند با توجه به زمانبندی انتشار هفته نامه شما پوشش اخبار کامل بودجه در این شماره مقدور نبود؛ لکن نکات مهمی در این مخالفت‌ها وجود داشت که نمی‌توان از آن گذشت.

اولین حاشیه بودجه از سوی احمد توکلی مطرح شد که نسبت به عدم توزیع جداول لایحه بودجه ۹۴ انتقاد کرد و از هیأت رئیسه خواست که جلسات مجلس برای بررسی جزئیات را در یک شیفت برگزار کند تا نمایندگان فرصت مطالعه لایحه بودجه را داشته باشند. علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: جداول بودجه به اصلاحاتی احتیاج داشت و اکنون در حال چاپ است و به زودی بین نمایندگان توزیع می‌شود.

هادی قوامی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۴ بود که تداوم وابستگی به درآمدهای نفتی را یکی از نقاط منفی لایحه بودجه ۹۴ دانست.

محمدحسن آصفری نیز از اینکه نظارت خاصی برای پرداخت مالیات‌ها برای افراد پردرآمد وجود ندارد، انتقاد کرد.

سید هادی حسینی که به عنوان موافق لایحه بودجه ۹۴ کل کشور سخن می‌گفت نیز توجه به سهم مناطق محروم وروستا‌ها و بهبود بودجه‌های ایجاد زیرساخت در مناطق محروم را از نکات مثبت بودجه دوم دولت تدبیر و امید دانست.

تابش نماد اصلاح طلبان مجلس نیز ابراز امیدواری کرد: با توجه به شفاف گویی و قدرت پاسخ‌گویی، بودجه ۹۴ با رأی بالایی در مجلس به تصویب برسد که پیامی است برای ایستادگی و تفاهم دولت و مجلس در مقابل دولت‌های استکباری.

اما یکی از انتقادات اصلی وارد شده به بودجه از سوی کمال علی‌پور خنکداری مطرح شد که با انتقاد از اینکه عواید حاصل از درآمد گاز طبیعی به خزانه واریز نمی‌شود، گفت: این پنهانکاری‌ها به چه معنا است؟ چرا فروش نفت خام در داخل در بودجه شفاف نیست؟

وی در مخالفت با گزارش کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه ۹۴، افزود: چندی پیش رئیس دیوان محاسبات تفریغ بودجه سال ۹۲ را تقدیم مجلس کرد، لذا چند نکته به عنوان مخالفت با بودجه ۹۴ لازم به ذکر است؛ براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ دولت یازدهم در اولین سال خدمت خود ۶۸ درصد بند، جزء و احکام قانونی ماده واحده را یا اجرا نکرده یا اهداف آن را محقق نکرده است که بدون شک در سال ۹۳ نیز این اتفاق نیز خواهد افتاد.

نماینده مردم قائمشهر، ‌ سوادکوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ‌ اگر قرار است دولت به این احکام عمل نکند ده‌ها بند، جزء و ماده واحده که وقت مجلس را بگیرد چه فایده‌ای دارد؟ بر اساس بودجه ما با دو عدد پیش بینی و برآورد سر و کار داریم ما فقط با جداول سر و کار داریم نه با برنامه و احکام.

وی با بیان اینکه دولت در بودجه تمام برآورد هزینه‌ها ذکر کرده اما در پیش بینی درآمد‌ها همه آنچه که درآمد را حاصل می‌کند نیاورده است، گفت: ‌ به عنوان مثال درآمد از گاز طبیعی در صدر بند الف تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۹۴ حذف شده در حالی که ما بودجه را مصوب می‌کنیم و تمام درآمد‌ها و هزینه‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم از سوی دیگر در بند ب تبصره ۲ آنجا که سخن از تکلیف شرکت ملی نفت برای واریز وجوه دریافتی حاصل از صادرات است حکمی برای واریز عواید حاصل از صادرات نفت و گاز به خزانه وجود ندارد.

علی‌پور خنکداری ادامه داد: ‌ آیا شما می‌دانید که تا چه اندازه فروش گاز در داخل و خارج داریم؟ آیا جزء درآمد‌ها آمده است؟ ایران بزرگ‌ترین کشور تولید کننده گاز است اما عواید حاصل از درآمد گاز طبیعی چه آنچه که در داخل مصرف می‌شود و آنچه که صادر می‌شود به خزانه واریز نمی‌شود این پنهان سازی درآمد چیست چرا گاز طبیعی که درآمد عمومی محسوب می‌شود در پیش بینی درآمدهای دولت جایگاهی ندارد و چرا فروش نفت خام در داخل در بودجه شفاف نیست.

https://shoma-weekly.ir/qm7UcQ