مجلس

درآمد نفتی از بودجه دولت جدا شود

در بودجه امسال شرکت‌های نفتی از دادن مالیات معاف شده‌اند که این صحیح نیست؛ زیرا این شرکت‌ها هم باید مالیات بدهند، چرا نباید بدهند. این هم بخشی از درآمدها محسوب می‌شود؛ لذا معتقدم این مسئله باید شفاف شود. تعداد درآمدهای دولت منظور شود؛ ولی اعداد و رقم نفت نباید در بودجه بیاید‌.
موسیالرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با محاسن و معایب بودجه 94 کشور اظهار کرد: از محاسن بودجه امسال، ارائه بموقع بودجه به مجلس و شفافیت آن نسبتبه بودجه سنوات گذشته است. از امتیازات دیگر آن، لایحه احکام بودجهای به طور مجزا بود که در روند تصویب مؤثر است. هزینههای آن نسبتاً متناسب است، گرچه میتوانستند کمتر از این مقدار هم تنظیم کنند.

وی در ادامه به معایب بودجه 94 پرداخت و گفت: در بیان معایب بودجه میتوان به این مسئله اشاره کنیم که این بودجه وابسته به نفت بوده و 72 هزار میلیارد آن مربوط به نفت است. از دیگر موضوعات سیاستهای مالی در بودجه آمده است، بهطور مثال نرخ ارز و قیمت نفت در بودجه آمده است که معتقدیم این قیمتها نباید در بودجه بیاید و باید نرخ در بودجه صفر شود.

عضو کمیسیون تلفیق تصریح کرد: اگر دولت به مقداری از این بودجه نیاز دارد، میتواند بردارد؛ اما اگر این مبلغ را در بودجه بهعنوان دیگر درآمدها بیاوریم تا هم نمایندگان و هم دولت به بالابردن هزینه علاقه نشان ندهند. همچنین در رابطه با قانون هدفمندی ما معتقدیم که دولت یارانه نقدی را فقط به نیازمندان پرداخت نماید و بیمه بیکاران را اجرایی کند.

نماینده مردم بجنورد ادامه داد: هزینههای دولت که 116 هزار میلیارد تومان در بودجه بالا است، لذا دولت باید تا میتواند آن را کاهش دهد. در رابطه با پروژههای عمرانی هم دولت 48 هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده است که این رقم بالا است لذا باید واقعی نگاه کنیم؛ زیرا تا 30 هزار میلیارد آن بیشتر محقق نمیشود. باید از هزینهها بکاهیم تا هزینهتراشی نشود. همچنین مصوبه دولت برای سرمایهگذاری در گردش به تولیدکنندگان که معادل 5/3 میلیارد دلار بوده، در بودجه امسال حذف شده است که اقدام خوبی نیست.

وی با اشاره به آنکه برداشت از صندوق توسعه ملی خلاف سیاستهای ابلاغی است تصریح کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی کار خوبی نیست؛ زیرا این برداشت نباید از صندوق صورت بگیرد؛ زیرا این مسئله خلاف سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و خلاف برنامه پنجم توسعه است.

ثروتی در ادامه خاطر نشان کرد: در بودجه امسال شرکتهای نفتی از دادن مالیات معاف شدهاند که این صحیح نیست؛ زیرا این شرکتها هم باید مالیات بدهند، چرا نباید بدهند. این هم بخشی از درآمدها محسوب میشود؛ لذا معتقدم این مسئله باید شفاف شود. تعداد درآمدهای دولت منظور شود؛ ولی اعداد و رقم نفت نباید در بودجه بیاید.

وی تصریح کرد: قانون نفت اشکالات زیادی دارد، به عنوان مثال قانون انفال در رابطه با نفت اجرا نمیشود و آن را جزء انفال نمیدانند، باید هزینه به حساب صندوق توسعه ملی واریز شده و نباید در بودجه هزینه شود. شرکتهای نفتی و معادن باید مالیات بدهند؛ زیرا مالیاتها باید جزء درآمدهای کشور محسوب شود. ولی فروش نفت نباید جزء درآمد دولت باشد و باید سرمایهگذاری شود. متأسفانه قانونی که در رابطه با معادن وجود دارد هم بهدرستی اجرا نمیشود. اگر این قانون درست اجرا شود، درآمد معادن جز درآمدهای دولت محسوب میشود.

https://shoma-weekly.ir/Awz2HB