مجلس

درآمدهای نفتی نباید حیات خلوت دولت‌ها باشد

وضعیت نفت در کشور باید دریک چهار چوب و آیین نامه خاصی قرار گیرد و مطابق قانون معینی، فروش و مصرف و هزینه‌های آن مشخص شود.
حمیدرضا خصوصی نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در رابطه با ضرورت اولویت و بررسی اساسنامه شرکت نفت اظهار داشت: مبنای بودجه ریزی در کشور ما مبتنی بر درآمد نفت و بحث اخذ وجوه مالیاتی است. بنابراین نوسانات نفت و انرژی میتواند بر بودجه نویسی تاثیر گذار باشد.

وی افزود: اکنون ما در شرایط خاص هستیم؛ زیرا هم نفت ما را کم میخرند و هم پولهای ما را بلوکه کردهاند، لذا متکی بودن بودجه بر نفت تاثیر منفی بر اقتصاد کشور میگذارد. به همین خاطر ما نمیتوانیم بودجه نویسی شفاف و به دور از مشکلات را ارائه دهیم. از طرفی هم ناچارا دولت مطابق روند گذشته وضعیت بودجه را تعقیب میکند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان ادامه داد: آنچه که در بحث وصول درآمدهای بودجه لازم است به آن توجه شود، شفاف سازی مباحث مالیاتی است که در تحقق بودجه مشکل آفرین است و مسئله دیگر توجه به وجوه و در آمدهای نفتی و اساسنامه شرکت نفت است.

وی با بیان رابطه موضوع اساسنامه شرکت نفت با بودجه کشور تاکید کرد: حدود یک قرن است که درآمد نفتی کشور شفاف نیست و هزینههای آن به طور کامل مشخص نیست. بنده اخیرا در نطق خود بحث اساسنامه شرکت نفت را مطرح کردم. در نظر است که این طرح به مجلس ورود پیدا کند تا با ورود آن ما بتوانیم وضعیت نفت را در کشور برای همیشه مشخص کنیم.

خصوصی خاطر نشان کرد: وضعیت نفت در کشور باید دریک چهار چوب و آیین نامه خاصی قرار گیرد و مطابق قانون معینی، فروش و مصرف و هزینههای آن مشخص شود. زیرا به حال این قانون وجود نداشته است و دولتها همیشه از وجوهات نفتی در مواقعی که نیاز میدیدند به تشخیص خود استفاده میکردند. یعنی هر کجا که رئیس جمهور کم میآورد، با ملزم کردن وزیر نفت و سازمان نفتی از درآمدهای نفتی بدون رویهای خاصی استفاده میکردند. اینکه در برنامه خاص و یا قانونی انجام پذیرد، نبوده است؛ اینکه چگونه خرج شود بدون برنامه بوده است که مسلما در کلیات اقتصاد کشور مشکل ساز بوده است.

وی تصریح کرد: هرچند در کلیت قضیه، برآورد درآمدهای نفتی را داشتند، به طوری که تعداد و قیمت فروش هر بشکه در سال مشخص و معین بوده است و مطابق آن هزینه بودجه تنظیم میشد؛ اما اگر هر نوساناتی در قیمت نفت پیش آید، قابل پیش بینی نیست.

نماینده مردم صومعه سرا خاطر نشان کرد: اگر قیمت بالاتر رود خرجی است که به تشخیص دولت هزینه میشود که به نظر ما این باید حدود داشته باشد و باید قانونمند شود. زیرا نباید از درآمدهای نفتی هر طور که خواستند استفاده کنند و باید به صورت مشخص و مدون، در بودجه هر سال بیاید و قانونمند از فیلتر مجلس بگذرد تا همه هزینههای آن مشخص شود و مجلس بتواند برآن نظارت داشته باشد که دولتها هر طور که بخواهند از این منبع ملی بدون آنکه مخارج آن معلوم شود؛ استفاده کنند.

https://shoma-weekly.ir/1Z7r61