عبدالرضا مصری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ضرورت توجه به امداد و نجات در زمان وقوع بحران، گفت: تنها در شرایطی که زیرساخت وهای امداد و نجات در معماری شهری رعایت شده باشد مدیریت بحران می تواند برای اجرای مانورهای امدادی وارد عمل شود، اما درحال حاضر معماری و شهرسازی در پایتخت به گونه ای است که نمی توان بحران را مدیریت کرد.
نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه در بیشتر خیابان ها و معابر پایتخت با عرض کم ساختمان های بلند مرتبه بسیاری ساخته شده که در صورت وقوع بحران از جمله زلزله امکان مدیریت بحران وجود ندارد، زیرا معماری و نوع ساخت و ساز اجازه ورود امدادرسانان را نخواهد داد؛ به عنوان مثال اجرای مانورهای آزمایشی از سوی آتش نشانی و نهادهای دیگر امدادی هم در این معابر وجود ندارد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: به طور حتم در صورت وقوع بحران نمی توان بسیاری از نقاط پایتخت را مدیریت کرد، هرچند که متاسفانه محل های جدید و تازه ساز نیز گرفتار این نوع معماری شدند و در بسیاری از خیابانها و محلههای مناطق یک و دو تهران نیز در کوچههای 4 متری برج های 25 طبقه ساخته است، بنابراین بازهم باید به این نکته اشاره کرد که بحران در پایتخت قابل مدیریت نیست.
عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با اشاره به اینکه تنها معابری که امکان امدادرسانی در آنها وجود دارد اتوبان ها و بزرگراه ها است، گفت: البته در کنار برخی از این بزرگراهها برجهای بلندی بدون فاصله ساخته شده که درزمان وقوع بحران مشکلات بسیاری ایجاد می کند، از این رو باید تاکید کرد که هیچ تفکر واصولی پشت شهرسازی و معماری وجود ندارد.
مصری با انتقاد از صدور مجوزهای بی ضابطه برای ساخت وسازها درهر نقطه ازتهران، افزود: این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته ساختمان ها بلند مرتبه در یک نقطه از شهر و ساختمان های چند طبقه در نقطه دیگر شهر ساخته می شود؛ اما متاسفانه از دهه 60 تاکنون برای ایجاد درآمد بالای شهرداری شهرسازی در کشورمان به حال خود رها شده است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اصول شهرسازی در اکثر کشورهای دنیا تعریف شده است، گفت: تا زمانی که این سبک ازشهرسازی در کشور وجود داشته باشد، بهترین مسئولان با بالاترین نوع امکانات نیزنمی توانند بحران را مدیریت کنند.