مجلس

دانشگاه آزاد از مسئولیتش درباره حجاب طفره نرود

اخیرا یکی از معاونت‌های دانشگاه آزاد، طی بخشنامه‌ای حراست دانشگاه را از ورود به موضوع عفاف و حجاب سلب مسوولیت کرده است. طبیعی است که ابتدا باید هدف از این کار برای همگان مشخص شود و مسئله‌ای که قابل توجه است، آن است که همهٔ مسوولیت‌ها و وظایفی که در رابطه با حجاب و عفاف تعریف شده، تنها برعهده حراست مراکز و سازمانها‌ی مختلف نیست.
فاطمه رهبر نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ در رابطه با سلب مسوولیت حراست دانشگاه آزاد در قبال حجاب و عفاف اظهار داشت: اخیرا یکی از معاونت‌های دانشگاه آزاد، طی بخشنامه‌ای حراست دانشگاه را از ورود به موضوع عفاف و حجاب سلب مسوولیت کرده است. طبیعی است که ابتدا باید هدف از این کار برای همگان مشخص شود و مسئله‌ای که قابل توجه است، آن است که همهٔ مسوولیت‌ها و وظایفی که در رابطه با حجاب و عفاف تعریف شده، تنها برعهده حراست مراکز و سازمانها‌ی مختلف نیست.

وی افزود: همچنین دانشگاه آزاد باید معلوم کند، برای حل این موضوع و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف چه راهکار‌ها و برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. قانون گسترش فرهنگی عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف دستگاههای متعددی را در این حوزه مشخص کرده است، اما در بین این دستگاه‌ها، مجموعه دانشگاه آزاد دیده نشده است. ولی آنچه مسلم است این است در این قانون، آن وظایفی را که به طور کلی برای وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری معین کرده است، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را هم تحت همین عنوان ذکر کرده است.

رهبر خاطر نشان کرد: درست است چیزی به اسم دانشگاه آزاد اسلامی در قانون بیان نشده است ولی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مجموعه‌ای از وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری محسوب می‌شوند. دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه‌ها به لحاظ کاری و محیط دانشگاهی و آموزشی در وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری یکسان هستند، لذا در این رابطه هم وظایف یکسانی خواهند داشت.

رییس فراکسیون زنان مجلس نهم ادامه داد: با توجه به ضرورت الگو سازی در دانشگاه‌ها نیاز است که مسوولان با برنامه ریزی و سیاست‌گذاری، دانشجویان را با توطئه‌های بیگانگان در رابطه با نفوذ فرهنگ غرب و تاثیرات بد حجابی در جامعه آشنا کند. همچنین با کارهای فرهنگی چون تهیه فصل نامه‌های علمی و پژوهشی و انتشارآن ویا انجام تحقیقات در این زمینه می‌توان آگاهی بخشی لازم را به دانشجویان داشته باشیم.

این فعال عرصهٔ فرهنگی یادآورشد: در وظایف وزارت علوم نظارت جدی در اجرای آیین نامه‌های دانشجویان در محیط دانشگاهی، دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها، اردو‌ها و همایش‌های دانشجویی وجود دارد. موضوع حجاب و عفاف موضوعی است که باید در رابطه ‌اش کارفرهنگی گسترده وعمیق صورت بگیرد.

وی افزود: بحث حمایت از نخبگان با حجاب و معرفی دانشجویان مومن ومحجبه، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی که در خصوص گسترش فرهنگ حجاب و عفاف است و یا برگزاری میزگرد‌ها، نشست‌ها و مناظرات و... آموزش و ساماندهی نیروهایی در مجموع دانشگاه که آگاه به موضوع هستند. همچنین تهیه و نشر کتب و مقالات که در حوزه ارتباط دهی دانشجویان موثر، تقویت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و همین طور آموزش جوانانی که آشنا به معارف اسلامی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی به عنوان بازوان اجرایی در این عرصه و یا ارایه مشاوره‌هایی در این خصوص، حمایت از تشکلهایی فعال دانشجویی که در این عرصه فعالیت دارند، می‌تواند در جهت سالم سازی محیط دانشگاه و ترویج مسایل اخلاقی و دینی موثر باشد.

نماینده مردم تهران بیان داشت: موضوعات فوق غالبا ایجابی و تشویقی است، که می‌تواند موثر واقع شود اما موضوع دیگر، تاکید بر رعایت پوشش است، و باید در کنار این سیاست‌ها انجام پذیرد. شاید سلب مسوولیت از حراست دانشگاه‌ها به علت برخوردهای سلبی است که در گذشته وجود داشته است، اما دانشگاه‌ها آزاد می‌تواند در کنار برخوردهای سلبی خود، کارهای ایجابی داشته باشد، چرا که رعایت حجاب و عفاف در محیط دانشگاه‌ها باید صورت بگیرد و آیین نامه‌های انضباطی در دانشگاه‌ها اجرایی شود تا شرایط مناسبی در کلیه دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه آزاد و یا غیر آن حاکم شود.

رهبر تاکید کرد: سلب مسوولیت از حراست دانشگاه دلیل بر سلب مسوولیت دانشگاه در حوزه حجاب و عفاف نمی‌شود، زیرا تنها حراست مسوول اجرای این موضوع نیست. باید ببینیم برنامه‌های مدیریت دانشگاه آزاد در این راستا چیست؟ مسوولین دانشگاه نیز باید هرچه سریع‌تر این برنامه‌ها را اعلام کنند تا بر اساس آن شاهد عملکرد مناسب دانشگاه آزاد باشیم.

همچنین نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد: کمیسون اصل ۹۰ مجلس جلسه‌ای را با موضوع نظارت بر نحوه اجرایی شدن قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب سال ۸۴، هماهنگ کرده است که در این جلسه از کلیه دست اندرکاران با مسوولیت ارشد هر دستگاهی اعم از وزرا و مسوولین مربوطه دعوت صورت گرفته است که در حضور مسوولین بتوانیم نظارت مجلس در این خصوص را داشته باشیم که دانشگاه آزاد نیز از این قانون مستثنی نیست.

https://shoma-weekly.ir/NWUV8Q