مجلس

داعش ابزار آمریکا برای تجزیه عراق است

تحرکات گروهک داعش درواقع یک نوع تقابل علیه دولت عراق است زیرا دولت کنونی عراق در یک انتخابات مردمی و با رعایت اصول دموکراسی، انتخاب شده است و پایه گذاری چنین سیاستی به نفع منافع غرب به ویژه آمریکا نیست.
حجت الله خدایی سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تحلیلی در رابطه باحضور گروهک تکفیری داعش در عراق گفت: تحرکات گروهک داعش درواقع یک نوع تقابل علیه دولت عراق است زیرا دولت کنونی عراق در یک انتخابات مردمی و با رعایت اصول دموکراسی، انتخاب شده است و پایه گذاری چنین سیاستی به نفع منافع غرب به ویژه آمریکا نیست.

وی افزود: آمریکاییها نگران قدرت گرفتن دولت مردمی در عراق هستند زیرا هنگامی که یک دولت با پشتوانه مردمی بر روی کار بیاید، آن دولت از قدرت ویژه برخوردار است و همچنین دولت باید در سیاست گذاریهای خود پاسخگوی نیازها و درخواستهای مردم باشد. از این رو قدرت یافتن دولت، قدرت یافتن مردم در عراق است که این امر به نفع آمریکاییها نخواهد بود.

سوری ادامه داد: از سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عراق و اعلام موضع گیری آنها این امر ملموستر شده است. آنها به دنبال تجزیه کشور عراق هستند زیرا تسلط و اداره کشورهای کوچک برای آنها راحتتر و کم هزینهتر خواهد بود.

وی یادآور شد: از این رو آمریکاییها با کمک رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی همچون عربستان و قطر و... با استفاده از پسماندههای رژیم صدام به عنوان عناصر تکفیری به دنبال برهم زدن ثبات و تمامیت ارضی عراق هستند.

سوری تصریح کرد: این جنگ، جنگ مذهبی نیست، زیرا در مقابل این گروه حتی اهل تسنن عراق اعلام مبارزه کرده است. از طرفی مردم عراق با محوریت مرجعیت شیعه وارد میدان شدهاند و به مبارزه پرداختهاند. چرا که آنها متوجه شدهاند که ماهیت ارضیشان به مخاطره افتاده است و دیگر بحث تفاوت بین فرق مطرح نیست. لذا ۱۲هزار نیروی مردمی برای مقابله با این گروهک تروریستی اعلام آمادگی کردهاند.

وی شکل گیری گروههای افراطی شیعی وسنی در عراق را خطرناک دانست وگفت: شکل گیری گروههای افراطی چه شیعی و چه سنی خطرپذیر است، لذا هوشیاری مردم عراق را بیش از پیش میطلبد تا با محوریت دولت بتوانند به این مشکل فائق آیند. البته جنگ روانی که شبکههایی چون العربیه و... در مردم به راه انداخته است، تاثیرات مخرب خود را در مردم ایجاد کرده است اما بیشتر مردم عراق برای دفاع از جان و تمامیت ارضی خود وارد میدان جنگ شدهاند.

https://shoma-weekly.ir/vCx8NX