جامعه

داروهای گیاهی و مهار بیماری دیابت

داروهای گیاهی می‌توانند در کاهش قند خون نقش مهمی ایفا نمایند که برخی از آنها اشاره می کنیم. لازم به ذکر است مشورت با پزشک نباید فراموش شود.
هاشم مالکی- بسیاری از افرادی که بعد از سن ۴۰ سالگی دچار دیابت میگردند با رعایت یک رژیم غذایی مشتمل بر مصرف سبزیجات غلات کامل حبوبات و ماهی و محدود کردن شدید فرآوردههای شیرینی پزی و شکر و محدود کردن مصرف گوشت، مرغ و تخم مرغ میتوانند دیابت خود را کنترل کنند. در واقع نیاز به مصرف سبزیجات و حبوبات در افراد دیابتی دو برابر افراد عادی است.

داروهای گیاهی میتوانند در کاهش قند خون نقش مهمی ایفا نمایند که برخی از آنها اشاره می کنیم. لازم به ذکر است مشورت با پزشک نباید فراموش شود.

   پیاز و سیر

پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می‌‌شوند. هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد، قند خون بیشتر کاهش می‌‌یابد. مصرف
قرص
‌‌های سیر به میزان ۲۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۳ ماه، قند خون را مختصراً کاهش می‌‌دهد.

  شنبلیله

۱۵ تا ۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می شود. پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون باعث کاهش چربی های خون نیز می‌‌شود.

 سیاه گیله

در ایران تنها یک گونه از قره قات وجود دارد که آن هم در جنگلهای تالش و نواحی مرطوب رشد می کند که در زبان محلی به آن سیاه گیله می‌‌گویند. میوه آن را می‌‌توان هم به صورت تازه و هم خشک شده مصرف کرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها به کار برد. برگهای این گیاه در طب سنتی در درمان بیماری دیابت استفاده می شود.

اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می‌‌ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلندمدت دیابت مانند عوارض قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی تا حدی موثر است. عصاره آن به مقدار۸۰ تا ۱۶۰ میلی گرم ۳ بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌‌شود.

 خار مریم

 این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول‌‌ها به انسولین و کاهش قندخون می‌‌شود. ماده موثر آن سیلی مارین نام دارد که تجویز آن به مقدار ۲۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز موجب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبین HbA۱C و چربی های خون می شود.

  هندوانه ابوجهل

میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل تبلوری با طعم بسیارتلخ به نام کولوسنتین است. در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است. میوه این گیاه بسیار سمی است و مصرف مقدار زیاد آن باعث اسهال خونی و در‌‌‌نهایت مرگ
می
‌‌شود. تجویز مقدار ۱۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت ۲ ماه در بیماران دیابتی نوع دوم، موجب کاهش مختصر میزان هموگلوبین HbA۱C و قندخون ناشتا می‌‌شود. تجویز این مقدار به مدت ۲ ماه در این بیماران بدون هیچ گونه عوارض جانبی گوارشی، کبدی و کلیوی است.

  پسیلیوم

پسیلیوم یا اسفرزه، یک داروی ملین گیاهی است که از طریق جذب آب باعث حجیم شدن محتویات روده شده و با افزایش حرکات دودی شکل باعث تخلیه مدفوع می شود. مصرف پودر پسیلیوم به مقدار ۱۰ گرم در روز و به مدت ۸ هفته هموگلوبین HbA۱C را مختصرا کاهش می دهد.

 چای سبز

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن بسیار بالا است. مصرف روزانه ۵/۱ گرم پودر چای سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بیماران دیابتی می شود. مقدار توصیه شده برای بیماران دیابتی مصرف ۲ فنجان چای دم کرده در روز است.

 دم کرده گزنه

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون معرفی شده است. عصاره برگ گزنه می‌‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول های پانکراس داشته باشد.

 کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی

عصاره این گیاه محتوی مواد موثره زیره است. مصرف عصاره این گیاه به مقدار ۱۲۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت ۶ هفته قندخون را مختصرا کاهش می دهد.

 نکاتی دیگر درباره درمان قند خون

انسولین گیاهی یکی از ترشحات لوز المعده برای تنظیم قند بدن است، در اثر کم کاری این غده و کم شدن انسولین، شخص مبتلا به مرض قند میشود. در آب شلغم نیز انسولین گیاهی به مقدار زیادی وجود دارد و نوشیدن آب شلغم را به کلیه مبتلایان به دیابت توصیه مینماییم. یکی دیگر از این خوراکیها که دارای انسولین میباشد هویج است که خوردن آن سبب میشود شخص مبتلا به دیابت نشود و چنانچه شخص مبتلا شد خوردن آب هویج و زردک در درمان دیابت نقشی موثر دارد. خوردن توت، مخصوصا توت خشک با آنکه قند دارد برای معالجه مرض قند نافع است.میوهها و سبزیهایی که دارای ویتامین (ث) میباشند در تنظیم قند خون (دیابت) موثر بوده و در معالجه و عدم ابتلا به این مرض نقش بزرگی دارند. این ویتامین در نسترن وحشی، فلفل سبز، آب نارنج و آب لیمو، گوجه فرنگی به مقدار زیاد موجود است و نیز در بادام، سیب، زردآلو، موز، خربزه، انار، هلو، گلابی، جعفری، نخود، تره تیزک، توت فرنگی، دارابی، انبه و نارنگی پیدا میشود. قره قات نیز دارای مقداری از این ویتامین میباشد اگر میخواهید از دیابت در امان باشید خوردن این مواد را فراموش نکنید و نیز افراط را جایز ندانید. خوردن میوه و غلات و سبزیهایی که ویتامین (ب) دارند برای عدم ابتلا و معالجه دیابت لازماند: غلات مانند: گندم، جو، چلتوک، ذرت، ارزن مخصوصا سبوس آنها مخزن ویتامین (ب) میباشند

میوه جات و سبزیجات مانند: پیاز، هویج، کاهو، کاسنی، اسفناج، کلم، سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس، هلو، خرما، موز، نارنج، دارابی، بادام، فندق، گردو و زردآلو همچنین لبنیات مخصوصاً ماست و پنیر دارای ویتامین (ب) بوده و برای عدم ابتلا به بیماری دیابت مفید میباشد، جوشانده جوانه جو دارای این خاصیت است که مانع عفونت معده میشود و از رشد میکروبهای حصبه، اسهال و وبا جلوگیری میکند و سایر میکروبهای موذی معدهای را میکشد و از همه مهمتر اینکه در جو سبز شده، انسولین گیاهی به مقدار زیاد وجود دارد که قند خون (دیابت) را پایین میآورد.

https://shoma-weekly.ir/uAMSlc