ویژه

خیلی دور، خیلی نزدیک

نمایشگاه مطبوعات امسال نشان داد مطبوعات و مردم نسبت به هم خیلی دور اند و خیلی نزدیک.
مصطفی حسینی- نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات در واقع مجمعی برای حضور مردمی است که مطبوعه و رسانه های مجازی خبری در زندگی آنها نقش دارد.
هر چند نمایشگاه مطبوعات نمایشگاهی تخصصی برای گرد هم آمدن اهالی قلم و روزنامه نگاران و اصحاب جراید است اما در یک هفته برگزاری این نمایشگاه، حضور مردم نقش پر رنگی در آن داشت.
سهم بسیار زیادی از بازدید کنندگان متعلق به جوانانی بود که هر یک دغدغه های خود را داشته و به دنبال ارتباط با رسانه مطبوع ذائقه خود بودند.
مجموعه های قدیمی مانند همشهری به عنوان پرتیراژترین روزنامه تا کیهان به عنوان قدیمی ترین روزنامه در نمایشگاه حضور داشتند اما در کنار این مطبوعات شناخته شده حجم انبوهی از رسانه هایی وجود داشتند که با ایده های جدید و سبک تازه برای رقابت به میدان آمده بودند.
 تبلیغات یکی از مهمترین فعالیت رسانه ها برای جذب مخاطب در نمایشگاه بود، از بادکنک تا رنگ آمیزی صورت کودکان گرفته تا موزیک و بسته های خبری و فرهنگی که غرفه ها به مردم و مسئولین عرضه می کردند تا خود را به این طریق معرفی کنند.
رونق نمایشگاه مطبوعات با حضور غرفه هایی از رسانه های داخلی و خارجی معنا پیدا می کند اما امسال متاسفانه با چینش نا مناسب مسئولین نوعی گنگی برای کسانی به وجود آمده بود که به دنبال رسانه خاص مورد نظر خود می گشتند.
نشریات تخصصی به حاشیه رانده شده بودند و مطبوعات زرد جای آنها را در مسیر های پر تردد نمایشگاه گرفته بود.از سوی دیگر با وجود رویکرد تخصصی نمایشگاه به حوزه مطبوعات و خبرگزاری ها اما پربازدید ترین غرفه ها را نشریات خیاطی، روزنامه های ورزشی و نشریات زرد داشتند و این نشان دهده این است که نشریات عامه پسند و سطحی مورد توجه مخاطبان که عموم مردم بودند قرار گرفته است.
متاسفانه نشریات نخبه گرا که هرگز قادر به جلب "تازه روزنامه خوان" شده ها نشده اند فضایی را فراهم کرده اند که نشریات زرد از آن استفاده کرده و این نشریات که اداره کنندگان اندیشمند و نظریه پرداز ندارند تا از عهده یک برنامه فرهنگی برآیند باعث می شود مخاطبان این گونه نشریات نیز بیشتر از اقشار آسیب پذیر فرهنگی هستند.
یکی از مشکلات نمایشگاه امسال، حضور اندک رسانه های خارجی بود. این نمایشگاه با این که می توانست بستر ساز ارتباط رسانه های داخلی و خارجی باشد اما تعدادی غرفه از کشورهای مختلف در طبقه دوم نمایشگاه که بازدید کنندگان بسیار کمی داشت نه تنها ارتباطی را به وجود نیاورد بلکه بسیاری از اهالی مطبوعات حتی خبر از حضور چنین غرفه هایی نداشتند.
نمایشگاه مطبوعات در واقع می توانست فرصتی برای همگرایی رسانه های کشورهای اسلامی با توجه به وضعیت امروز خاورمیانه و شمال آفریقا که بیداری اسلامی را تجربه می کنند باشد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
هنوز هم جای خالی رسانه ای اسلامی که بتواند در مقابل غول های رسانه ای استکبار بایستد و حرفی برای گفتن داشته باشد خالی است. مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با رایزنی با کشورهای همسایه و منطقه رسانه ای مشترک را به وجود آورند که بتواند اخبار و اطلاعات صحیح و سالم را به سراسر دنیا منتقل کند. ابتدای راهرو 10 در نمایشگاه مطبوعات که از راهروهای کناری سالن اصلی نمایشگاه بود به نشریه "شما" تعلق گرفته بود. نشریه ای که سابقه بیش از یک دهه فعالیت در عرصه اطلاع رسانی را دارد و ارگان قدیمی ترین حزب ایران شناخته می شود.
حدود بیش از یک ماهی هم هست که این هفته نامه همزمان با دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی، روزنامه الکترونیکی خود را به عرصه ممطبوعات کشور و فضای مجازی معرفی کرده است.
غرفه نشریه" شما" امسال نیز پذیرای بسیاری از اقشار مختلف مردم بود. نکته قابل توجه اینکه گویا موتلفه اسلامی سخنگوی نظام است. بسیاری از مردم و مخاطبان به علت اینکه این حزب را حزبی موثر در کشور می دانند که  بر خلاف احزاب دولت ساخته توسط توده های مردم متولد شده است، اتقادات خود را از مسئولین به این نشریه می گفتند و اگر پیشنهادی برای رشد کشور نیز داشتند مطرح می کردند.
نشریه شما امروز توانسته با توجه به دغدغه مخاطب خود که عموما افراد صاحب نظر و روشن اندیش در کشور هستند نیاز های آنها را شناخته و در جهت رفع این نیازها و حرکت در مسیر تشکیل جامعه نمونه اسلامی که از اهداف موسسان و شهدای این حزب بوده گام بر دارد و برای شناساندن تحزب الهی گام بردارد.
نمایشگاه مطبوعات امسال نشان داد مطبوعات و مردم نسبت به هم خیلی دور اند و خیلی نزدیک.

https://shoma-weekly.ir/HNEFCL