مجلس

خود برنامه ششم هنوز به دست مجلس نرسیده‌ است

رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس گفت: آنچه که دولت باید تحت عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم می‌کرد را نیاورده است.
عبدالرضا مصری در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت باید برنامه ششم توسعه را حداکثر تا مرداد 94 به مجلس می‌داد تا مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: مجلس نیز باید تا اوایل آذر برنامه را بررسی می‌کرد تا به قانون برنامه ششم تبدیل شود.

وی افزود: پس از این روند دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه 95 را تقدیم مجلس می‌کرد تا مجلس بر اساس قانون ششم توسعه، لایحه بودجه 95 را تصویب کند.

به گفته نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، دولت به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی که داشت هر دو برنامه را 10 روز قبل یکجا تقدیم مجلس کرد که باعث شده فرصت‌ها از دست برود.

مصری معتقد است، مجلس ابتدا باید قانون برنامه ششم توسعه را تصویب کند و بعد سراغ لایحه بودجه 95 برود که زمان کافی برای این کار وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آنچه که دولت به عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم کرده یکسری احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه است و خود برنامه به دست مجلس نرسیده‌ است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با اشاره به اینکه بر اساس قانون باید در برنامه توسعه همه اهداف و سیاست‌‌ها با شاخص‌های کمی و قابل اندازه‌گیری تعریف شود تا نقشه راه برای هرسال مشخص باشد، اظهار کرد: بر این اساس آنچه که دولت باید تحت عنوان برنامه به مجلس بیاورد را نیاورده است و هیچکدام از اهداف و برنامه‌ها در آن مشخص نیست.بعنوان مثال در این برنامه ذکر نشده که شاخص اشتغال، نرخ بهره‌وری، سیاست‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ... باید در طول برنامه پنج ساله از کجا به کجا برسد و فقط احکام اجرا مشخص شده است.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی که در این خصوص صورت گرفته، اظهار کرد: بر اساس گفته‌های رئیس سازمان مدیریت مقرر شده دولت اسناد پشتیبان برنامه را در اختیار مجلس قرار دهد تا بتوان آنچه که دولت به مجلس داده را به برنامه کامل تبدیل کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر دولت برنامه را با جزئیات به مجلس ندهد نمی‌توان کشور را بدون برنامه رها کرد، ادامه داد: در این شرایط مجلس برنامه را تهیه خواهد کرد.

به گفته مصری اگر دولت اسناد را در اختیار مجلس نگذارد، مجلس که بدنه کارشناسی و علمی قوی دارد می‌تواند برنامه را تهیه کند، اما دلیلی ندارد که دولت اسناد را در اختیار مجلس نگذارد.

وی در ادامه هر دو راهکار را زمان بر دانست و تاکید کرد: مهلت قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال است و چون نمی‌توان کشور را بدون قانون رها کرد عده‌ای عقیده دارند باید برنامه پنج ساله را یک سال تمدید و بودجه سال 95 را بر اساس آن تصویب کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه این طرح هم عده‌ای مخالف دارد، گفت: مخالفان عقیده دارند برنامه ششم توسعه باید بر اساس اقتصاد مقاومتی و شرایط پساتحریم باشد و نمی‌توان در سال آینده از برنامه گذشته استفاده کرد و فرصت‌های کشور را هدر داد.

مصری اظهار کرد: در این صورت دولت باید لایحه چند دوازدهم را تهیه کند تا مجلس وقت داشته باشد هم لایحه چند دوازدهم را بررسی کند و اگر هم لازم شد برنامه ششم را تدوین کند.

وی تصریح کرد: هر دو پیشنهاد در مجلس به رای گذاشته خواهد شد تا در نهایت در هفته آینده تکلیف آن مشخص شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در نهایت هدف مجلس کمک به دولت است.

https://shoma-weekly.ir/a2IDHW