مجلس

خواهان شعار عدالت جنسیتی به جای تساوی هستیم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از پیشنهاد ایران برای تشکیل پارلمان مشترک زنان در دنیا خبر داد و گفت: پیشنهاد دیگر ما در کمیسیون مقام زن این بود که به جای مطرح کردن مباحثی مانند تساوی جنسیتی باید عدالت جنسیتی مطرح شود.
لاله افتخاری در گفت‌و گو با خبرنگار جامعه فارس با اشاره به دستاوردهای سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس جهانی کمیسیون مقام زن گفت: در این اجلاس برای اولین بار کشور ما فرصت سه سخنرانی را در اجلاس پارلمانی داشتیم و پیشنهادات جدیدی برای اصلاح ساختارها و قوانین برای پیشنهاد دادیم.

وی ادامه داد: وضعیت زنان در کشور ما برگرفته از نگاه قرآنی و نگاه به عترت زنان و همچنین جایگاه متعالی زن در اسلام است و همچنین به سؤالاتی که آنها در سه بخش مطرح کردند پاسخ داده شد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: ما در این سخنرانی‌ها پیشنهاداتی را مطرح کردیم از جمله اینکه به جای استفاده از واژگانی که بار منفی دارند مانند خشونت علیه زنان باید واژگان مثبتی مانند کرامت و منزلت زن را مطرح کنیم.

افتخاری ادامه داد: همچنین پیشنهاد دیگر ما این بود که به جای مطرح کردن مباحثی مانند تساوی جنسیتی که به نفع زنان نیست و با در نظر گرفتن تساوی مطلق بسیاری از موقعیت‌ها برای زنان ازبین خواهد رفت و بهتر است به جای تساوی جنسیتی باید عدالت جنسیتی مطرح شود تا بتواند باعث توانمندی زنان در جوامع گوناگون باشد.

وی اظهار داشت: مجموعه اهداف و اقداماتی که در اجلاس هزاره در خصوص زنان انجام می‌شود باید بعد از 10 سال مورد بازنگری قرار گیرد و امکانات و ارزش‌های دینی و اعتقادی و زمینه‌ها و ظرفیت‌ها مورد توجه قرار گیرد و نسخه یکسانی برای همه کشورها پیچیده شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیشنهاد دیگر ما این بود که یک پارلمان مشترک زنان در دنیا برای پیگیری بهتر امور ایجاد شود همچنین اقداماتی مانند دخالت کشورها در امور سایر کشورها مانند سوریه، آفریقای مرکزی و میانمار نیز محکوم شد.

افتخاری افزود: همچنین یکی از مسائلی که مورد انتقاد ما قرار داشت این بود که چهره نامناسبی از از زنان مسلمان و بالاخص زنان مسلمان ایرانی در شبکه های ماهواره‌ای ارائه نمی‌شود و سازمان ملل باید اقداماتی را انجام دهد تا چهره خلاف واقع از زنان ایرانی در رسانه‌ها انعکاس داده نشود.

وی ادامه داد: همچنین بازگشت به فطرت و ادیان الهی و همگرایی و گسترش عدالت مورد تأکید ما قرار داشت همچنین 18 ملاقات حاشیه‌ای و نشستی نیز به درخواست هیأت بلند پایه ایتالیایی برگزار شد و بازدید از فعالیت‌های فرهنگی و نشست با زنان ایرانی مقیم نیویورک از جمله برنامه‌های ما در این سفر بود.

https://shoma-weekly.ir/PzlzGr