مجلس

خلاء قوانین در حوزه فضای مجازی مشهود است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه قرائت‌های مختلف از نقش شوراهای عالی که در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کنند باعث موازی‌کاری آنها شده است، گفت: لازم است هرچه سریع تر شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی منحل شوند.
لاله افتخاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به پیوست 10 ماده ای که مقام معظم رهبری ضمیمه حکم اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی کردند، گفت: شورای عالی فضای مجازی به لحاظ ارتباط گسترده ای که این فضا در جامعه ایجاد می کند، جایگاه ویژه ای دارد که می تواند راهکارهای مناسبی را برای استفاده صحیح عموم مردم ارائه دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ما در کمیسیون فرهنگی نسبت به برخی نکاتی که مد نظر معظم له بود واقف بودیم اما تأکید ایشان بر این نکات، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان نهادهای مربوطه را بر آن می دارد تا جدی تر از گذشته نسبت به مطالب دقت نظر داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه به برخی نکاتی که شورای عالی فضای مجازی باید نسبت به آن حساس باشد اشاره کرد و گفت: یکی از موارد، انحلال شوراهای عالی است که موازی با شورای عالی فضای مجازی در حال فعالیت هستند و به نوعی مانع حرکت شورای عالی فضای مجازی می شوند.

افتخاری در این خصوص توضیح داد: موازی کاری ها با شورای عالی فضای مجازی باعث برداشت دوگانه مسئولان و در نهایت تداخل در مأموریت ها در عرصه فضای مجازی می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برای مثال گاهی برای اعطای مجوزی در حوزه فضای مجازی، جایگاه شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی فناوری اطلاعات محل اختلاف مسئولان بود و در نهایت قرائت های مختلف منجر به بروز مشکلاتی در این زمینه می شد.

وی همچنین با تأکید بر تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات علاوه بر تسهیل دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت باعث می شود یک پایگاه اطلاعاتی عظیم برای مسئولان ایجاد شود که در این راستا بتوان برنامه ریزی های کلان و خرد کشور را بر اساس رصد اطلاعات و داده های این شبکه انجام داد.

افتخاری در ادامه به وجود خلاء قوانین در حوزه فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: علیرغم وجود برخی قوانین در عرصه فضای مجازی، خلاء شدیدی در حوزه این قوانین مشاهده می شود که باعث شده است با وجود فواید شبکه های مجازی، برخی افراد از این فضاها علیه اشخاص دیگر یا علیه نظام بهره برداری کنند که از این رو لازم است قوانین متناسب با تکنولوژی های روز نگاشته شود تا تهدیدات و جرائم این حوزه نیز کاهش یابد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص اقدامات این کمیسیون در مجلس خاطرنشان کرد: رئیس کمیسیون فرهنگی به عنوان عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی نیز از دغدغه مندان این حوزه محسوب می شود لذا قطعا پیگیری مواد مطروحه در پیوست 10 ماده ای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در این کیمسیون صورت می گیرد که در صورت نیاز، کمیسیون مشترک نیز تشکیل خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/XoHuAx