مجلس

خروج قلب رآکتور اراک تخلف صریح از قانون است

خروج قلب رآکتور اراک تا قبل از عقد قرارداد و توافق لازم و تضمین‌کننده تخلف صریح قانون است که باید با آن برخورد شود.
سیدباقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به نامه نمایندگان مبنیبر اقدامات آمریکا در راستای نقض برجام است، به خبرنگار «شما» گفت: با توجه به اقدامات اخیر آمریکاییها، ما در نامهای از تیم مذاکرهکننده خواستیم تا زمانی که آنها به تعهدات خود عمل نکردهاند، اجرائیات برجام را متوقف کنند؛ اما متاسفانه اخباری شنیده میشود که این موضوع نادیده گرفته شده است.

وی تاکید کرد: خروج قلب رآکتور اراک تا قبل از عقد قرارداد و توافق لازم و تضمینکننده تخلف صریح قانون است که باید با آن برخورد شود. قرار بر این است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از سایتهای هستهای بازدید داشته باشند. بحث این است که اگر واقعا طرفین ما به تعهدات خودشان عمل نکردند، برای تغییرات باید قراردادی بسته شود. درحقیقت ابتدا باید قراردادی تضمینکننده بسته میشد و بعد قلب رآکتور اراک را خارج میکردند.

نماینده زابل و زهک ادامه داد: در اجرائیات برجام با توجه به ترکیب شکلگیری کمیته نظارت بر اجرائیات برجام، دولت باید هر سه ما یکبار گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه دهد. درحقیقت نمایندگان با بازدیدهای میدانی میزان تطابق گزارشات دولت را با مشاهدات دریافت میکنند؛ به طوری که هفته گذشته از فردو بازدید شد و با توجه به این سخنان ضد و نقیض دولت آب سنگین اراک را هم به زودی بازدید خواهیم کرد.

حسینی در پایان اشاره داشت: در حقیقت با توجه به ترکیب کمیته نظارت بر برجام، به نظر بنده کسی که خود مجری کار است نمیتواند نظارت کار را داشته باشد. این قاعده غلطی است که مجری کار خود ناظر بر حسن انجام کار باشد. چون که از جهت عقلانیت هم این موضوع مردود است.

https://shoma-weekly.ir/tLPCbr