مجلس

خروج از رکود و هزار راه نرفته دولت

دولتی که خود اعلام می‌کند ما در رکود تورمی قرار گرفته‌ایم و رکود اقتصادی در کشور بسیار جدی است -به طوری که کشور را فلج می‌کند- متأسفانه همت جدی و قاطعی برای خروج از رکود صورت نداده است.
روح الله عباس پور- سی و شش سال از انقلاب اسلامی ایران و تأثیرگذاری آن بر داخل و خارج از کشور میگذرد و دشمنان از نظام احساس خطر میکنند؛ لذا محدودیتهای زیادی را برای کشور در نظر میگیرند. در این چند سال اخیر نیز این محدودیتها و تحریمها در حوزه اقتصادی بیشتر بوده است. با توجه به شرایط موجود و جنگ نفتی دشمن، چارهای جز اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نداریم. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که تئوری آن برای اولین بار توسط مقام معظم رهبری بیان شد.

لذا در بحث اقتصاد مقاومتی مؤلفههایی در نظر گرفته شده که مهمترین آن بحث حمایت از تولیدات داخلی است. میتوان گفت پایه اقتصاد مقاومتی بر مبنای حمایت از تولید است که باید از تولیدات داخلی صورت بگیرد.

هم اکنون نیز بزرگترین مشکل تولید در حوزه صنعت، عدم وجود نقدینگی است؛ به طوری که
60 درصد از مشکلات ما در حوزه صنعت، نقدینگی است. بنابراین، در حوزه مالی باید کمک
هایی را به بخش تولید بهخصوص صنعتگران داشته باشیم تا صنعتگران بتوانند جانی دوباره بگیرند.

لذا برای ایجاد فضای مناسب و حمایتی در حوزه صنعت باید شرایط پرداخت تسهیلات را اصلاح کنیم. ازطرفی، بانکها باید شرایط انقباضی خود را به شرایط انبساطی تبدیل کنند تا بهراحتی بتوانیم تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.

نکته قابل تأمل این است که مجلس در بودجه سال 93 بند دال تبصره پنجم ورودیها به صندوق توسعه ملی را تصویب کرده تا 10 درصد درآمدهای نفتی به بخش صنعت و 10 درصد به کشاورزی داده شود؛ ولی با اینکه هم اکنون 10 ماه از سال میگذرد و به پایان برنامه بودجه نزدیک میشویم؛ متأسفانه هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

دولتی که خود اعلام میکند ما در رکود تورمی قرار گرفتهایم و رکود اقتصادی در کشور بسیار جدی است -به طوری که کشور را فلج میکند- متأسفانه همت جدی و قاطعی برای خروج از رکود صورت نداده است. یعنی اگر من حداقل 60 درصد را اعلام میکنم، در این زمینه اگر دولت در جهت حمایت از تولید، باید این پول را از محل صندوق توسعه ملی پرداخت کند؛ زیرا مصوبه مجلس است. به‌‌ هر جهت این پروژه، عمرانی و تملک و دارایی نیست که دولت عنوان کند، بودجهام تخصیص و تحقق پیدا نکرده است و نمیتوانم تخصیص بدهم؛ بلکه صندوق توسعه ملی است که وقتی دولت پولی را تقریبی داده است که حدود 50 هزار میلیارد دلار پول داشتهاند. الان این درآمد جزیی هم که داشتهایم، 20 درصد در سال 93 اضافه شده است و سالانه 23 درصد هم باید افزوده شود. لذا با وجود منابع این سؤال مطرح است که رمز موفقیت آن در مهار تورم و کاهش ورود به نقدینگی در بازاراست؟! در صورتی که اگر این نقدینگی در حوزه تولید قرار بگیرد موجب افزایش تولید و عرضه تولید شده و عرضه تولید باعث کاهش تورم میشود که باعث خروج از شرایط رکودی است.

از دیگر کارهایی که در حوزه رکود از بازار باید انجام دهیم؛ فعالکردن حوزه مسکن است. برخی کارشناسان 400 و برخی 1200 زیرگروه شغلی را تخمین زدهاند که در فعالکردن مسکن شکل میگیرد. دولت در این زمینه شعارهایی به نام مسکن اجتماعی داده؛ اما کاری نکرده است. لذا دولت اگر بخواهد کاری کند تا رکود بازار بشکند باید حوزه مسکن فعال شود تا زیر گروههای مسکن هم در این زمینه فعال شود.

این مطلب که ما میتوانیم به بیرون هم نگاه کنیم، در اقتصاد مقاومتی هم آمده است؛ اما ابتدا باید درونزایی و خوداتکایی داشته باشیم و با تکیه بر منابع داخلی و نیروی انسانی و منابع مالی در عین حال نگاه به بیرون هم باشد؛ زیرا معتقدیم که پایداری تولید به صادرات است. بهرغم تحریمها میتوانیم در همسایگان اطراف خودمان مانند افغانستان و عراق و برخی کشورهای اطراف بازار خوبی برای صادرات داشته باشیم.

*عضو کمیسیون صنایع و معادن

https://shoma-weekly.ir/WMJQBN