جامعه

خانواده ایرانی زیر تیغ 18000 مهاجم هوایی

کسانی که خود را غرق دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کنند حتی اگر خودشان هم نخواهند از آن تأثیر می‌گیرند. دنبال کردن رنگ سال از کانال‌های فشن و برنامه‌های طراحی لباس و همچنین پیروی کردن از بازیگران و مدل‌های غربی در سبک و سیاق لباس پوشیدنشان تنها بخشی از آثار زیر پوستی استفاده از ماهواره است. شاید باورش سخت باشد اما هستند کسانی که وقت زیادی را صرف گشتن در پاساژ‌ها می‌کنند تا بتوانند لباسی شبیه لباس بازیگر محبوبشان را پیدا کنند.
میثاق بدیعی مقدم- شبکههای ماهواره با محتواهای غیراخلاقی علاوه بر اینکه  تجمل گرایی و لذت گرایی را در بین مردم ترویج میدهند، دشواریهایی را نیز برای خانوادهها به ارمغان آورده است. بررسی و ارزیابی شکل و محتوای برنامههای پخش شده در شبکههای فارسی زبان ماهواره، از بدو تاسیس تا به امروز چند نکته اساسی را به وضوح نشان میدهد. اول آنکه مشخص میسازد برنامه ریزی و اولویت بندی گردانندگان و مدیران ارشد این شبکهها در امر حیاء زدایی از جامعه ایران اسلامی و قبح زدایی به گونهای است که از مجموع سریالهای پخش شده از این شبکهها بیشترین درصد فراوانی محتوای سریالها به:

۱- القاء و عادی سازی روابط گسترده و آزاد

۲- داشتن فرزند نامشروع

۳- عادی سازی تجاوزات

۴- خیانت زن و شوهر به یکدیگر

۵- سقط جنین

۶- دوستی با جنس مخالف

به عنوان مثال یک شبکه که به تازگی با هدف تغییر سبک زندگی ایرانی در زمینه پخش سریال موازی با شبکه فارسی مردخای حرکت میکند، در تمام سریالهایی که پخش میکند چهار نقطه مشترک را دارد. این سریالها، به دلیل داشتن این چهار ویژگی معمولا از سریالهای ترکیه ای انتخاب میشوند:

۱- زندگی اشرافی

۲- خیانت

۳- فرزند نامشروع

۴- مثلث عشقی

جمع بندی فضای روانی ایجاد شده توسط این شبکهها و القای غیر مستقیم این گونه مطالب، آن هم برای جامعه با حیاء و عفیف فارسی زبان، به وضوح ماهیت این شبکه را جهت تسخیر قلب، فکر و کانون خانوادههای مسلمان ایرانی نشان میدهد. نکته قابل توجه اینجاست که ساعت پخش این برنامهها در ساعاتی است که معمولا اعضای خانواده برای صرف شام و یا کنارهم بودن بعد از یک روز کاری دور هم جمع میشوند.

به طور واضح مشخص است که اهداف گردانندگان این شبکه این است که با پخش صحنههای نامناسب در جمعهای خانوادگی حیای کودکان و نوجوانان ما را از بین ببرند و کارهایی را که از نظر خانوادهها زشت و ناپسند تلقی میشود، عادی جلوه دهند.

دوم اینکه مشخص میکند که برنامه ریزی مدیران ارشد این رسانهها در القای غیر مستقیم «سبک زندگی غربی» در چه سطحی است و تا چه اندازه در دستور کار قرار دارد. در برنامههای پخش شده از شبکههای ماهوارهای به طور تدریجی و معکوس، رفتارهای به شدت منفور و حرام از نگاه شرع و حتی عرف، در نگاه جامعه و خانواده ایرانی به اعمال مباح وگاه پسندیده و حتی ضروری جامعه تبدیل میشود. به عنوان مثال زیر سوال بردن ازدواج و ایجاد شبهه و تردید مکرر درباره افرادی که به زعم آنها، از روی اشتباه به ازدواج تن میدهند و یا به زندگی مشترک خود پایبندند و در مقابل ارائه دیدگاههای شبهه افکنانه در خصوص تغییرات زمانه و لزوم فاصله گیری از جامعه سنتی، از برجستهترین مضامین سریالهای این شبکهها است.

روابط عاشقانه دختر و پسر جوان، نمایش میگساری، هرزهگوییهای هنگام مستی، نمایش روابط خارج از چارچوبهای اخلاقی، ابراز علاقههای شهوانی اغواکننده، عدم وفاداری زنان و مردان متأهل به همسران خود، روابط نامتوازن بین افراد دارای اختلاف سنی زیاد و بیاحترامی به والدین و … از این جملهاند.

این شبکهها اهداف خویش را در دو حوزه متفاوت پیگیری میکنند: حوزه نخست را باید در لایه بیرونی شبکهها یعنی برنامههای سرگرم کنندهای چون آشپزی، طنز و حتی رقص جست. که سطحیترین مخاطبان را نیز جذب میکند. برای تنوع و تکمیل این برنامهها، مستندهای علمی و برنامههای ورزشی نیز به فهرست برنامهها افزوده شده است. همچنین در جهت اثرگذاری و اقناع مخاطب خاص، برنامههایی چون اتاق خبر و … تدارک دیده شده است.

بدین ترتیب یک شبکه تلویزیونی طرق و روشهای مرموزی را برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب ایرانی انتخاب کرده است.

سویه دیگر این شبکهها بهره گیری از پتانسیل برخی چهرههای مشهور نظیر خوانندگان لس آنجلسی، تأمین امکانات برای ارتباط آسان مخاطب با این شبکهها و همچنین استفاده از مجریان جوان و خوش سیما و … به منظور تاثیر گذاری هر چه بیشتر و جذب مخاطبان افزونتر میباشد. در تلاشی مضاعف، گردانندگان این شبکهها با تمرکز ویژه بر زندگی ایرانیان خارج از کشور و معرفی زندگی آنان به عنوان یک سبک زندگی موفق میکوشند تا حلقه برنامه ریزی موذیانه خود را کاملتر کنند.

مردی که هر روز چهرههای زیبا و با آرایشهای خاص و اندامهای مناسب میبیند، همیشه در مقام قیاس بین همسرش و آن افراد است. رفته رفته از همسرش میخواهد که خود را شبیه به آنها کند.‌‌ همان رنگ موها،‌‌ همان اندامها،‌‌ همان حرکتها و … در ‌‌نهایت به جایی میرسد که احساس میکند همسرش دیگر برایش جذاب نیست و این تنها زن است که متضرر شده و خود را وارد رقابت با کسانی کرده که به خاطر ظاهرشان پول میگیرند.

زنانی که هر روز دیدن مانکنهای گوناگون با اندام خاص و آرایشهای گوناگون و لباسهای متنوع به بخشی از برنامهشان تبدیل شده، احساس رضایتمندی از خودشان را از دست میدهند. آنها برای جلب نگاههای همسرانشان مجبور هستند که همانند عروسکها عمل کنند و تمام اجزای صورت و بدنشان را به دست جراحان زیبایی بسپارند تا با معیار زیبایی در جامعه مدرن برابر شوند و هربار که یکی از این معیارها تغییر میکند آنها نیز ناگزیر به ایجاد تغییر در خود هستند.

همچنین برنامههای شبکههای ماهوارهای برای مردان یکسان سازی سلیقه ای را به همراه دارد. برخلاف گذشته که هر کس برای انتخاب همسر معیارهای فردی داشته و سلیقهها در انتخاب همسر متفاوت بوده، امروزه همه به دنبال فردی با یکسری ویژگیهای مشترک میگردند و در واقع برنامههای ماهواره حتی سلیقههای فردی افراد را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

شبکههای ماهوارهای، به جوامع امروز این گونه القا کردهاند که استانداردهای زیبایی تعریف شدهاند. این در حالی است که زیبایی معیار، اندازه و قانون مشخصی ندارد که بشود افراد را با آن سنجید بلکه به سلیقه افراد بستگی دارد. در ‌‌نهایت استفاده از شبکههای ماهوارهای چند پیامد عمده را به همراه دارد.

رتبه دوم در مصرف لوازم آرایش

تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم ماهواره در زمینه لوازم آرایشی با برنامههای مختلف چنان تأثیری بر بانوان و دختران ایرانی گذاشته است که امروزه حتی دختران کم سن و سال با آرایش از منزل خارج میشوند. در روزنامه ایندیپندنت گزارشی درج شده است که در آن سن مصرف لوام آرایش در کشور ایران را پایینتر از استاندارد جهانی عنوان کردهاند.

به گفته روانشناسان داخلی و خارجی، لوازم آرایش، عمدتا توسط کسانی استفاده میشود که دچار بحرانهایی نظیر کاهش اعتماد به نفس، کمبود توجه و یا سایر خلاءهای روحی هستند. آمار بالای استفاده از لوازم آرایش در ایران گواه این مدعاست که شبکههای ماهوارهای با استفاده از معیارهای غربی اقدام به الگوسازی برای بانوان ما کردهاند. الگویی که اعتماد به نفس را در زنان و دختران ایرانی کاهش داده و آنها را مجبور به تحمل این سختیها در راه رسیدن به یک الگوی پوشالی کرده است.

رتبه اول در جراحیهای زیبایی

نشان دادن بازیگران و مانکنهای بیعیب و نقص و گلچین شده در برنامههای ماهوارهای، ذهن بانوان را متوجه اندام و ظاهر خود میکند. کم کم آنها از اندام و ظاهر خود ابراز ناخشنودی میکنند و سطح رضایت از خودشان پایین میآید و قضاوت و ارزیابی دیگران در مورد خودشان را مهم تلقی میکنند تا جایی که حاضرند بارها و بارها درد ناشی ازعملهای جراحی را تحمل کنند تا شاید به اندام ایده آلی که ماهواره در ذهن آنها جاگذاری کرده است نزدیک شوند. به همین دلیل طبق گزارشها ایران از نظر نسبت عملهای زیبایی انجام شده به کل جمعیت، در رتبههای اول جهان قرار دارد.

افزایش گرایش به مدهای غربی

کسانی که خود را غرق دیدن شبکههای ماهوارهای میکنند حتی اگر خودشان هم نخواهند از آن تأثیر میگیرند. دنبال کردن رنگ سال از کانالهای فشن و برنامههای طراحی لباس و همچنین پیروی کردن از بازیگران و مدلهای غربی در سبک و سیاق لباس پوشیدنشان تنها بخشی از آثار زیر پوستی استفاده از ماهواره است. شاید باورش سخت باشد اما هستند کسانی که وقت زیادی را صرف گشتن در پاساژها میکنند تا بتوانند لباسی شبیه لباس بازیگر محبوبشان را پیدا کنند.

کاهش محسوس رضایت از زندگی

شبکههای ماهواره با پخش سریالها و تبلیغاتی که تجملگرایی در آنها موج میزند علاوه بر اینکه مسئله لذتگرایی و تجملگرایی را در بین مردم به ویژه زنان ترویج میدهند، قصد دارند که تصویری بدون عیب و نقص و کامل از یک زندگی غربی، به نمایش بگذارند. آنها میخواهند به طور نامحسوس مخاطب این برداشت را کند که همه کسانی که در غرب زندگی میکنند حتی ایرانیهایی که به آنجا مهاجرت کردهاند، در کمال آرامش و خوشبختی به سر میبرند. نشان دادن بعضی تصاویر و فیلمها از سبک زندگی تجمل گریانه غربی احساس رضایت از زندگی را در خانوادههای ایرانی کاهش میدهد.

https://shoma-weekly.ir/xtQBnY