جامعه

خانه تکانی و عزیز شدن نزد خداوند

توبه یعنی بازگشت انسان به خود و خویشتن و بازگشت انسان به خداوند است. توبه بازگشت انسان به حقیقت خودش است، خداوند متعال توبه‌کنندگان را دوست دارد و نخستین ویژگی توبه این است که انسان توبه کننده نزد خداوند عزیز می‌شود. دومین ویژگی توبه این است که ایمان انسان مستحکمتر می‌شود و توبه به این معنا نیست که تمام گناهان انسان با توبه بخشیده می‌شود بلکه به این معناست که انسان از آن چیزی که بوده تغییر پیدا کرده و عوض می‌شود. فلاح و رستگاری از دیگر ویژگی‌های توبه است، توبه بستگی به آن دارد که چگونه انسان به درگاه پروردگار روی بیاورد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی تابعی- با توجه به ایام پایانی سال و خانه تکانی نظافتی و مادی، انسان باید یک خانه تکانی معنوی نیز در زندگی خود انجام دهد تا به حقیقت خود رسیده و گرد و غبارزدایی از آنچه که تاکنون انجام داده است را بکند.

واژه توبه تنها برای کسی که اهل گناه باشد و توبه کند به کار برده نمیشود. امام علی (ع) میفرماید یکی از مراتب و درجات انسانهای بزرگ توبه است، توبه یعنی بازگشت انسان به خود و خویشتن و بازگشت انسان به خداوند است. توبه بازگشت انسان به حقیقت خودش است، خداوند متعال توبهکنندگان را دوست دارد و نخستین ویژگی توبه این است که انسان توبه کننده نزد خداوند عزیز میشود. دومین ویژگی توبه این است که ایمان انسان مستحکمتر میشود و توبه به این معنا نیست که تمام گناهان انسان با توبه بخشیده میشود بلکه به این معناست که انسان از آن چیزی که بوده تغییر پیدا کرده و عوض میشود. فلاح و رستگاری از دیگر ویژگیهای توبه است، توبه بستگی به آن دارد که چگونه انسان به درگاه پروردگار روی بیاورد.

از نتایج حقوقی توبه و بازگشت به خدا، نزول باران و برخورداری از نعمت الهی است و اگر انسانها اهل توبه باشند خداوند آنها را مدد و مال و برکت میدهد.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان جنوبی

https://shoma-weekly.ir/CmNHjN