جامعه

حکم اعدام به رسم کدام دادگاه

یک داور فوتبال متهم است به گرفتن رشوه. بابک زنجانی متهم است به عدم استرداد مبلغی زیاد. یک مداح متهم است که بی‌جهت از اسلحه خود استفاده کرده است. اما در ذهن ما چه می‌گذرد؟ در ذهن ما همه این افراد محاکمه نشده و حکم صادر نشده مجرم هستند و محکوم به اعدام.

آقای یکی یدونه- هرچی تا حالا از من یکی یدونه شنیدید یه طرف، این یکی هم یه طرف! اصلاً این یکی را به خودتان بگیرید چون در صد زیادی از ما گرفتارش هستیم. اصل مطلب بیحاشیه: یک داور فوتبال متهم است به گرفتن رشوه. بابک زنجانی متهم است به عدم استرداد مبلغی زیاد. یک مداح متهم است که بیجهت از اسلحه خود استفاده کرده است. اما در ذهن ما چه میگذرد؟ در ذهن ما همه این افراد محاکمه نشده و حکم صادر نشده مجرم هستند و محکوم به اعدام.

دقیقا عین همین کلمه را درباره همین سه پرونده میتوان از زبان خیلیها شنید. همانها که نه تنها در ذهن خود افراد متهم مختلف را اعدام میکنند، بلکه با افتخار در مورد حکم دادگاهی که خود هم رئیس هستند و هم وکیل، صحبت میکنند.

همه یادمان هست سالها پیش (خیلی قبلتر از شهرام جزایری) یک پرونده اختلاس در دادگاهی علنی بررسی شد و... چند سال بعد آزاد شد و حکم جدید بیگناهی او بود. اما دیگر مگر میشد این جرم یا‌‌ همان اتهام را از ذهنها پاک کرد. چون همه در ذهن خود او را اعدام کرده بودند. طرف مقابل ماجرا هم جالب است. آنکه وقتی یکی در ذهن ما «خوب» جای گرفت دیگر محال است اشتباهی از او سر بزند.


https://shoma-weekly.ir/xJh0ju