مجلس

حل آسیب های اجتماعی دستخوش لجبازی‌های سیاسی قرار نگیرد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر رفع آسیب‌های اجتماعی برای ارتقا کیفیت زندگی در پایتخت، گفت: حل موضوعات اجتماعی نباید دستخوش لجبازی‌های سیاسی قرار گیرد.
فاطمه رهبر در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به رتبه 28 تهران در لیست بدترین شهرهای جهان از لحاظ کیفیت زندگی، گفت: واقعیت آن است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی رتبه تهران باید ارتقا یابد، متاسفانه برخی مسائل آشکار مانند آلودگی هوا، ترافیک و مسائل زیست‌محیطی و برخی مسائل پنهان مانند اعتیاد و فقر و معضلات اجتماعی در تهران زندگی شهروندان را با مشکل روبه‌رو ساخته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نظر اکثر مردم، تهران پایتختی برخوردار از تمامی امکانات رفاهی، اجتماعی، گردشگری، زیست‌محیطی و فرهنگی است اما متاسفانه در برخی از روستاهای اطراف پایتخت هنوز گازرسانی هم صورت نگرفته و در شهر تهران نیز مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های کیفیت زندگی در پایتخت باید بازتعریف شود، افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید ملزم به انجام یکسری اصلاحات در ساختار شهری شوند، برخی موضوعات نیازی به مصوبه قانونی ندارد در واقع باید با فرهنگ‌سازی مشکلات اجتماعی را به حداقل ممکن رساند.

رهبر با یادآوری اینکه زندگی در پایتخت باید از شرایط خاص برخوردار باشد، گفت: هزینه زندگی در پایتخت نسبت به سایر شهرها بالاتر است اما این موضوع نباید سبب بروز آسیب به زندگی شهروندان شود، هرچند در حال حاضر تهران با مسائل و آسیب‌های اجتماعی بسیار درگیر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه از آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی در تهران نباید چشم پوشی کرد، گفت: مقام معظم رهبری نیز فرهنگ را به هوا تشبیه کرده‌اند، بنابراین موضوعات اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و فقرزدایی باید در اولویت اقدامات دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی دستورالعمل‌های مقام معظم رهبری برای رفع معضلات اجتماعی را یادآور شد و گفت: مقام معظم رهبری در جلسات مختلف از جمله جلسه اخیر با مسئولان اجرایی در مورد افزایش آسیب‌های اجتماعی ابراز ناراحتی و نارضایتی کردند، با تاکیدات ایشان، دستگاه‌های اجرایی در ظاهر در حوزه‌های مختلف پیگیر رفع این معضلات شده اند اما تاکنون شاهد اقدام موثری در تهران نبوده‌ایم.

رهبر بخشی از آسیب‌های اجتماعی را ثمره استفاده نادرست از فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای دانست و گفت: عمده دلایل مسبب افزایش آسیب‌های اجتماعی اما مربوط به وضعیت درونی کشور است که خانواده‌ها باید نسبت به این موضوعات حساسیت خاص پیدا کنند، در حقیقت حل موضوعات اجتماعی نباید دستخوش لجبازی‌های سیاسی قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای ارتقا کیفیت زندگی در پایتخت و رفع آسیب‌های اجتماعی به عنوان مهم‌ترین مشکل نیاز به عزم و اراده ملی مردم، خانواده‌ها و مسئولان است، متاسفانه سرانه تهران به لحاظ زیست‌محیطی در مقایسه با سرانه جهانی نیز از رتبه و جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ مؤسسه «مرسر» به عنوان یکی از بزرگترین بنیادهای مشاوره منابع انسانی در جهان، بر اساس تازه ترین گزارش خود، فهرست کشورهایی که پایین ترین کیفیت زندگی را بر اساس شاخص های تعیین شده دارند را اعلام کرده که نام «تهران» در رتبه 28 ام بدترین شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی قرار دارد.

https://shoma-weekly.ir/XyXrTd