مجلس

حق قانونی نمایندگان را زیر سئوال نبرید/ نظارت حق مردم بر گردن نمایندگان است

کسانی که حق نمایندگان را زیر سئوال می‌برند، یا به قانون اشراف ندارند یا غرض سیاسی دارند
با دریافت سومین کارت زرد کابینه یازدهم توسط مجلس و قانع نشدن نمایندگان از پاسخگویی وزرا، شاهد موجی از اظهار نظرهایی از حامیان دولت در برخی رسانه ها بودیم، به طوری که در برخی از این اظهار نظرها با عبور از قانون، تئوری انحلال مجلس توسط دولت و یا به دور از عقلانیت و تدبیر دانستن منتقدان و... بیان شد. با توجه به اینکه سئوال از وزرا در قانون یکی از حقوق نمایندگان به شمار میآید، به سراغ دو تن از نمایندگان رفته و نظر آنها را در این رابطه جویا شدیم:

زاهدی: کسانی که حق نمایندگان را زیر سئوال میبرند، یا به قانون اشراف ندارند یا غرض سیاسی دارند

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش. تحقیقات در این زمینه اظهار داشت: سئوال از وزرا حق نماینده است. براساس قانون اساسی کشور نماینده حق قانونی دارد که نظارت بر همه ارکان دولت داشته باشد.

وی افزود: کسی که بخواهد این حق قانونی را زیر سئوال ببرد، یا به قانون اساسی و قوانین جاری کشور اشراف ندارد یا اینکه با قصد و غرض سیاسی چنین مطالبی را بیان میکند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با بیان درخواستی از نمایندگان تصریح کرد: خواهشی که از نمایندگان دارم، این است که در سئوالاتشان مسایل منطقهای کمتر مطرح شود چرا که توجه عمده به مشکلات و معضلاتی که گریبانگیر کشور به صورت ملی است، حایز اهمیت تر است.

وی ادامه داد: وقتی سئوالات منطقهای و شهرستانی زیاد شود، باعث میشود این فضا سازی علیه مجلس بشود که تعداد سئوالات خیلی بالا است. در حالی که اگر سئوالات ما در چهار چوب منافع ملی و مسائل ملی باشد هم تعداد سئوالات کمتر خواهد شد وهم بعد نظارتی مجلس یقینا موثرتر و کاراتر خواهد شد و وزرا متوجه نقصان کار خواهند شد.

هاشمی: بیتوجهی برخی وزرا به مشکلات باعث طرح سئوال میشود

سید عنایت الله هاشمی عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در این رابطه اظهار کرد: طبیعتا اگر دولت و وزرا کاستی و ضعفی در کار نداشته باشند خود به خود این سئوال از وزرا پیش نمیآید. به نظر بنده این سئوالات دو بخش دارد. یک سئوال به علت قصور و کاستی در کار وزرا است که نمایندگان را به سئوال وادار میکند، و دیگری هم خواستههای مردمی است که وزرا به آن توجه نمیکنند.

وی افزود: در این حالت نمایندگان به علت بیتوجهی وزرا به اشتباه یا ضعف مجموعه مجبور میشوند از اهرم سئوال استفاده میکنند، که البته سئوال از وزیر از حقوق نمایندگان است.

نماینده مردم سپیدان تصریح کرد: اگر سئوالات در خصوص ضعف و کاستیهایی است که در مجموعه وزارتخانهها وجود دارد، به اعتقاد من دولت باید از آن استقبال هم کند، چرا که اگر مشکلی هم وجود دارد از طریق سئوال متوجه میشوند و نقاط ضعف و نقیصهها برطرف میشود و همین امر موجب قدرت دولت میشود.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی این نظارتها باعث جلوگیری از فساد مالی و اداری میشود و از خود محوری و دیکتاتوری در ادارات جلوگیری میشود و این از نکات و اثرات مثبت سئوال توسط نمایندگان مجلس است که میتواند مشکلات را رفع کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه عنوان کرد: سئوالاتی که نماینده به خاطر درخواستهای مردمی از وزرا دارد، اگر تعامل بیشتری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد و وزرا توجه کنند، طبیعتا این سئوالها کمتر پیش میآید و به حداقل خود میرسد. تعامل دوسویه دولت و مجلس این سئوالات را برطرف میکند.

هاشمی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ مردم با نمایندگان مجلس اظهار داشت: طبیعی است که خواستهها و مسائلی که مردم با آن روبه رو هستند و مسایلی و مشکلاتی که در جامعه مطرح میشوند، نمایندگان هنگامی که به حوزه انتخابیه خود میروند، مستقیما با اقشار و آحاد مختلف مردم در ارتباط هستند، طبیعتا این مسائل به نحوی باید منعکس بشود و به وزرا و دولت گفته بشود که مشکلات برطرف بشود. اگر تعامل باشد به صورت دوستانه حل و فصل میشود. اما بیتوجهی وزرا به نمایندگان باعث طرح سئوال میشود و به صحن کشیده میشود و از طریق قانونی خواستهها و نیازهای مردمی را از دولت و وزرا جویا بشوند.

https://shoma-weekly.ir/ZY7n0q