ویژه

حق‌شناس: باید از سال سوم ارزیابی را شروع کنیم/ ترقی: روحانی وعده صد روزه داده بود

همانطور که آقای روحانی اعلام کرد که در صد روز کارهایی می‌توانند انجام دهند باید در طول دو سال هم حداقل نیمی از وعده‌ها و شعارها تحقق پیدا کرده باشد.
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و محمد جواد حقشناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در برنامه مناظره «تیتر امشب» شبکه خبر به بررسی کارنامه دوساله دولت یازدهم پرداختند.

ترقی: فراموشی ریاست جنبش عدم تعهد

سردبیر هفته نامه شما در این برنامه گفت: ما رئیس جنبش عدم تعهد بودیم از این ریاست خیلی استفاده نکردیم و این تشکیلات به فراموشی سپرده شد.

حمیدرضا ترقی با بیان این مطلب افزود: تمامی دولتها پس از روی کار آمدن با مشکلات به جای مانده از دولتهای پیشین مواجه هستند اما باید توجه داشت که دولتها تکمیل کننده راه هستند و نباید اقدامات و تلاشهای پیش از خودشان را تخریب کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: تمرکز سیاست خارجی روی مسئله مذاکرات هسته ای متاسفانه بقیه بخشهای سیاست خارجی را کم رنگ کرده است.

وی افزود: در حوزههای دیگر که باید فعالیت میکردیم و ضرورت داشت فعالیت کنیم نکردیم اکنون تعداد زیادی از سفارتخانههای ما سفیر ندارد و وضعیتشان مشخص نیست و بلاتکلیف هستند.

وی افزود: آقای روحانی قول داده بود که ما گذرنامه ایرانی را معتبر کنیم و ارزش آن را بالا ببریم در حالیکه که نماینده ما را در سازمان ملل یک سال نپذیرفتند و بدترین اهانتها را کردند. ضمن اینکه ایران را متهم به تروریسم کردند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: ما در حوزه سیاست خارجی با کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس نیز مشکلات جدیدی پیدا کردهایم و خصومتهای آنها از طریق دیپلماسی ظریف حل نشده است در حالیکه که باید مشکلات را حل میکردیم.

ترقی افزود: ما از یک قدرت و اقتدار بین المللی برخوردار هستیم که این را دشمن نیز اعتراف میکند و حوزه نفوذ ما در عرصه بین المللی افزایش چشمگیری پیدا کرد و اینها به برکت مدیریت و هدایت مقام معظم رهبری است ضمن اینکه نقش اصلی را ارتش و سپاه در این اقتدار دارند.

وی ادامه داد: ما در حوزه دیپلماسی غیر از مذاکرات که به بیانیه انجامید هنوز به نتایج مشخصی دست نیافتهایم.

حقشناس: باید از سال سوم ارزیابی را شروع کنیم

محمد جواد حقشناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این خصوص گفت: این پرونده یکی از سخت ترین پروندههای تاریخ دیپلماسی ایران است اما خوشبختانه در راستای تدبیری که مقام معظم رهبری از آن به عنوان نرمش قهرمانانه و رئیس جمهور سیاست برد - برد یاد کرد به عنوان دو راهکار اصلی در این پرونده مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: کار در این حوزه سخت است به طوری که ما با شش قدرت جهانی به گفتگو نشستهایم و در این مسیر دچار سختی شدیم و اگر قبلاً با تدبیر عمل میکردیم و قطعنامهها را ورق پاره نمیخواندیم امروز با مبانی بهتری حرکت میکردیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: دولت تدبیر و امید اتفاق بسیار بزرگی در تاریخ تحولات سیاسی ایران است.

محمدجوادحقشناس افزود: ما در تاریخ سیاسی با قلههایی روبرو هستیم که به عنوان یک شاخص برای دوران قبل وبعد از خود محسوب میشوند و 24 خرداد یکی از این قلههاست.

وی گفت: این روز نتیجه اتفاقی بزرگ بین حاکمیت سیاسی نظام جمهوری اسلامی ومردم است که مردم در آن حماسه سیاسی آفریدند.

حقشناس با بیان اینکه همیشه دولتها در دو سال اول به نوعی درگیر دولتهای پیشین بودهاند گفت: ما اگر بخواهیم عملکرد دولت را ارزیابی کنیم باید از سال سوم وچهارم این کار را انجام دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: شرایط اکنون ترکیبی است از موجی که دولت مستقر آغاز کرده و موجهایی که از دولت پیشین شکل گرفته است و دولت فعلی باید این را ترمیم کند.

ترقی: روحانی وعدههای صد روزه داده بود

در ادامه عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: اگر قرار باشد ما ارزیابی دولتها را بعد از نیمی از گذشت دوره فعالیت قانونی آنها ممکن ندانیم به نظر میرسد که فرصتی برای کار در کشور وجود نداشته باشد.

حمیدرضا ترقی افزود: هر دولتی پس از چند ماه مطالعه و برنامه ریزی که فاصله بین انتخاب شدن تا تشکیل دولت است فرصت دارد و در این فرصت همه ابعاد، مسائل و مشکلات کشور را بررسی میکند و وقتی دولت تشکیل میدهد با یک مطالعه و برنامهریزی تهیه شده کار را شروع میکند.

وی افزود: همانطور که آقای روحانی اعلام کرد که در صد روز کارهایی میتوانند انجام دهند باید در طول دو سال هم حداقل نیمی از وعدهها و شعارها تحقق پیدا کرده باشد.

ترقی گفت: همه دولتها با مشکلات دولتهای قبل روبرو بودهاند و هیچ دولتی نیست که تعهدات و کارهای باقیمانده از دولت قبل را تکمیل نکرده باشد. دولتها تکمیل کننده راه دولتهای قبل هستند نه تخریب کننده آن.

ترقی: سلامت حوزه قوت دولت

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نقطه قوت دولت را در حوزه سلامت برشمرد و گفت: دولت یازدهم گامهای بسیار ارزشمندی در حوزه سلامت برداشت و توانست بسیاری از مشکلات مردم را حل کند.

ترقی با اشاره به اینکه نقطه قوت دیگر دولت تلاش جدی در سیاست خارجی برای حل و فصل مسئله هسته ای است افزود: ما هیچ دولتی نداشتهایم که به این حد برای حل این مشکل بین المللی سرمایه گذاری ویژه داشته باشد البته طبیعی است که هر کدام از این کارها نواقص ومشکلاتی نیز دارد.

حقشناس: تعدد متولیان فرهنگ مشکل ساز است

در ادامه حقشناس گفت: یکی از پرمشکل ترین حوزهها برای دولت حوزه فرهنگ است زیرا این حوزه متولیهای بسیار فراوانی دارد که عملاً در حوزه دولت نمیگنجد اما بخش عمده ای از بودجههای عمومی دولت را در اختیار دارد.

حقشناس افزود: نقد اکثریت جریان منتقد گریبانگیر دولت است بدون آنکه حوزههای دیگری که از بودجه عمومی ارتزاق میکنند و سهم قابل توجهی در عرصه فرهنگ دارند پاسخگو باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: انتظار میرود دولت و آقای روحانی در حوزههایی که به عهده مجریان است بتواند این حوزه رابه طور تمام وکمال در اختیار بگیرد و پاسخگوی مسئولیتهایش باشد.

ترقی: دولت ناموفق در اجرای دغدغههای فرهنگی رهبری

ترقی در پاسخ گفت: اینکه ما میزان اختیارات دولت را در حوزه فرهنگ به بودجه ارتباط دهیم منطقی نیست؛ زیرا دولت اختیاراتی دارد که نیازی به بودجه ندارد.

وی افزود: مجوز دادن برای برگزاری کنسرت بودجه نمیخواهد، بلکه از اختیارات است و افراد به این اختیار اشکال میگیرند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه این جهت گیری وسیاستهاست که ارزیابی میشود گفت: هر دستگاهی که بودجه فرهنگی گرفته باید در قبال نظام و سیاستهایی که در حوزه فرهنگ دارد پاسخگو باشد اما نقش اصلی دولت در حوزه فرهنگ جهت دهی ، هدایت ، نظارت و فراهم کردن زمینه فعالیت همه بخشهایی است که به عنوان بازوان فرهنگی دولت میتوانند سیاستهای کلان فرهنگی دولت و نظام را تحقق ببخشند.

ترقی افزود: قطعاً دولت خود متصدی کار فرهنگ نیست بلکه کار فرهنگ بوسیله دستگاههای مختلف در کشور انجام میشود.

وی گفت: مجموع عملکرد دولت موجب شده است که گفتمان رهبری در حوزه فرهنگ ادامه پیدا نکند و دغدغههای رهبری در حوزه فرهنگ همچنان باقیست.

ترقی: فرهنگ در این دولت نیز از مظلومیت خارج نشده است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: رهبری همواره تاکیدکردهاند که حوزه فرهنگ از نظر بودجه مظلوم است و در این دولت نیز از مظلومیت خارج نشده است.

ترقی افزود: دولت بودجه همه دستگاهها را به مجلس میبرد و اعتبارات آن فقط در ساختمان وزارت ارشاد توزیع میشود و بقیه دستگاهها بر اساس سیاستهایی که مشخص و وظیفه ای که برعهده آنها گذاشته شده است فعالیت میکنند.

وی گفت: دولت پولی را که باید به پژوهشگاههای اسلامی در قم میداد حذف کرد آیا مقصر آن نهادهای دیگر هستند یا اینکه علت حذف این بوده که جزء بودجه دولت بوده است؟

در ادامه حقشناس گفت: دولت باید در این بخش از صراحت بیشتری برخوردار باشد و بتواند از حقوق خود دفاع کند که متاسفانه کمتر شاهد این اتفاق هستیم.

وی افزود: شاید بخشی از آن به علت ناهماهنگی میان مجلس و دولت در این دو سال بوده است و دولت مجبور بوده که دست به عصا حرکت کند.

ترقی گفت: ما یک شاکله ای را در حوزه فرهنگ در کشور پذیرفتهایم که شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذار فرهنگی باشد و دستگاههای مختلف نیز مجری این سیاستها باشند که دولت هم یکی از آنهاست.

وی افزود: دولت وقتی بودجه همه دستگاهها را تنظیم میکند آن را به مجلس میدهد و بعد از تصویب خود توزیع کننده این بودجه است که این کار به معنای نظارت دولت است.

حقشناس: دولت توان سیاستگذاری ندارد

حقشناس گفت: نقد این است که در نهادی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که در حوزه فرهنگ باید شورای سیاستگذار باشد دولت کسری از کل است.

وی افزود: اعضای شورا نزدیک به 40 نفرند که کمتر از یک پنجم آنها دولتیاند و دست دولت در عرصه سیاستگذاری در این نهاد بسته است.

ترقی: سیاستگذاری کلان بر عهده رهبری است

ترقی با اشاره به بند یکم اصل 110 قانون اساسی در پاسخ گفت: دولت در هیچ جا سیاستگذار نیست بلکه سیاستگذاری به طور کلی مربوط به رهبری است و دولت باید این سیاستها را اجرا کند.

حقشناس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی به عرصه اجرا ورود پیدا میکند و به طور مشخص حکم 21 رئیس دانشگاه به مدت 16 ماه معطل مانده بود، زیرا شورا باید در مورد تک تک این روسا نظر بدهد در حالیکه حداقل اختیارات یک وزیر این است که بتواند در حوزه ای که در مقابل آن بتواند به یک دستگاه نظارتی مثل مجلس پاسخگو باشد فردی را انتصاب کند.

ترقی گفت: مگر در دولت قبل اینچنین نبود و چرا در دولت قبل چنین اعتراضی نشد؟ وقتی سلیقه دولت و وزارت علوم با سلیقه شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاوت دارد این تناقض پیش میآید.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اگر قرار است در حوزه فرهنگ مظاهر غیر دینی ترویج شود مسلماً با اسناد بالادستی همخوانی ندارد و با مانع روبرو میشود.

ترقی: عقب ماندن در تحول در علوم انسانی

ترقی درباره همراهی سیاستیهای دولت با اسناد بالا دستی افزود: خوشبختانه نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به دولت ابلاغ شده است و سند تحول آموزش و پرورش هم در دولت قبلی تصویب شد و در این دولت به سمت اجرا میرود.

وی گفت: در حوزههای دیگر مثل حمایت از شرکتهای دانش بنیان گامهای برداشته شده است اما هنوز در حوزه نظام ملی، نوآوری و ایجاد پژوهشگاههای دانشگاهی تحولی صورت نگرفته در علوم انسانی نیز یک مقدار عقب هستیم و موانعی سر راه وجود دارد که باید به سرعت برداشته شود و در این راه دولت نیاز است گامهایی بر دارد.

حقشناس: دولت در مسیر سند چشمانداز

در ادامه محمدجواد حقشناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این خصوص گفت: احساس من این است که دولت با تمام توان در جهت حرکت به سمت رسیدن به اهدافی است که در سند چشمانداز به عنوان یک سند بالادستی حرکت میکند اما به نظر میرسد حوزه فرهنگ حوزه بسیار سختی برای حرکت دولت در مقایسه با سایر حوزه هاست.

وی افزود: دلیل آن نیز به خاطر حساسیتهایی است که در این حوزه وجود دارد و خیلی از حوزههایی که دارای قدرت هستند دراین بخش تصمیم میگیرند و با تمام استعداد مداخله میکنند که در ظاهر دولت باید پاسخگو باشد اما در عمل شاهد کمترین اختیار از سوی دولت هستیم و این یکی از سختیهای کار است.

وی ادامه داد: مثلا برای یک فیلمنامه مجوز صادر میشود اما بعد از ساخت، فردی از یک تریبون اعلام میکند که این فیلم حق پخش ندارد که عملا اقتدار و جایگاه دولت و تمام روندها و مسیرهایی که موجب ایجاد مشروعیت و پاسخگویی است زیر سوال میرود. از این اتفاقات ما در ده ماه گذشته کم نداشتیم که موانعی است که دولت در حرکت خود دچار سختی میشود.

وی افزود: اسناد بالا دستی در این حوزه مشخص کرده است که ما باید تا سال 1404 به مقام اول برسیم.

ترقی: فرهنگ فقط کنسرت نیست

ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: اسناد بالادستی نگفته است که ما در ارکستر قدرت اول منطقه شویم. فرهنگ همه چیز است، اما اینکه همه مشکلات و معضلات را در گذاشتن و نگذاشتن یک کنسرت بدانیم درست نیست.

وی افزود: تربیت فرزندان کشور مهم تر است یا برگزاری یک کنسرت؟ کدام یکی مهمتر است. شما میگویید گذاشتن و نگذاشتن یک کنسرت مانع حرکت دولت در سیاستهای فرهنگی است و این حرف درستی نیست.

حقشناس: سرمایه گذار اطمینان ندارد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه گفت: یکی از وظایف دولت جذب سرمایه است که سرمایه گذار با چه اطمینانی بیاید میلیاردها تومان در این حوزه سرمایه گذاری کند که ابتدا بگویند شما مجوز دارید اما روزی که فیلم ساخت شد یک دفعه گروهی به جلوی سینما بروند و بگویند اجازه پخش نمیدهیم.

وی افزود: با این اوصاف کسی در این حوزه سرمایه گذاری نمیکند و ما نمیتوانیم به قدرت اول منطقه برسیم و با ترکیه رقابت کنیم.

ترقی: مانع در حرکت لیبرالیستی، طبیعی است

در ادامه ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دولت در حوزه فرهنگ مهمترین رسالت و وظیفهاش فراهم کردن زمینه رشد و تعالی فرهنگی و ارزشهای جامعه اسلامی بر مبنای دین است و اگر قرار باشد در حوزه فرهنگ مظاهر غیر دینی ترویج وحوزههای غیر دینی تقویت شود طبیعتاً این چیزی نیست که با سیاستهای بالادستی همخوانی داشته باشد. وی افزود: اگر قرار باشد هر معاونتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، خطوط قرمز دینی را کنار بزند و بر اساس لیبرالیسم حرکت شود، طبیعی است که با مانع روبرو میشود، اسناد بالادستی اجازه این نوع فعالیت را نمیدهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر در اسناد بالادستی آیا در اولویتهای فرهنگی کشور مسئله تربیت نسل جوان مهم تر است یا اینکه ما یک کنسرت بگذاریم یا نگذاریم. در وضعیتی که اعتیاد در کشور، میان دانش آموزان رخنه کرده، مهمترین مسئله تربیت نسل آینده و افرادی است که تداوم بخش راه انقلاب باشند نه اینکه لغو یک کنسرت در شهری مذهبی همچون مشهد تا این اندازه مهم جلوه کند

وی افزود: مسئله اصلی سرمایه گذاری و تربیت دانش آموزان کشور است که باید دید چقدر در این حوزه سرمایه گذاری کردهایم و سرانه آن چقدر است؟ که اگر سرانه آن گفته شود خنده دار است.

سردبیر هفته نامه «شما» گفت: این نشان میدهد به آن مسائل اولویتدار در کشور بی توجهی نشده است و بعد یک کنسرت را مسئله مهم کشور کردهاند.

https://shoma-weekly.ir/u7OTKs