مجلس

حقیقت پور: نرمش قهرمانانه از ظرفیت مقاومت ما کم نمی کند

فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه درباره اتخاذ شیوه نرمش قهرمانانه در عرصه بین الملل مورد توجه کارشناسان این عرصه قرار دارد.

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم  در گفتگو با «شما» اظهار داشت: فرمایش مقام معظم رهبری از اصول اصلی و اساسی دیپلماسی است. ما در دیپلماسی به دنبال تامین منافع حداکثری هستیم . گاهی این منافع حداکثری 100 درصد است و گاهی 90 درصد؛ ولی تلاش عمده آن است که در عرصه بین الملل بتوانیم با گفتگو و مذاکرات به اهداف و منافع خود برسیم .

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی  افزود: در حقیقت دیپلماسی آن روی سکه جنگ است. در سطح بین الملل دو استراتژیک مطرح است. یک روی آن استراتژیک جنگ است و دیگری بحث دیپلماسی، یعنی کسب حداکثری منافع از طریق گفتگو است.

نماینده مردم اردبیل نیر و نمین در ادامه تصریح کرد: دربحث نرمش قهرمانانه که در سطح دیپلماسی مطرح است که  در واقع همان اصل انعطاف پذیری است؛ فرضیات ما همان فرضیات قبل است، یعنی طرف مقابل ما رقیب و دشمن ماست و تلاش می کند که از ما امتیاز بیشتری بگیرد و ما را در مذاکرات به سمت منافع حداقلی سوق دهد. پس در نرمش قهرمانانه و یا دیپلماسی انعطاف پذیری  به هیچ وجه فرضیات عوض نخواهد شد که طرف مقابل ما دوست و شریک ما است؛ نه چنین نیست آنها رقیب و دشمن هستند که به دنبال تضعیف و دادن  منافع حداقلی هستند.

وی با اشاره به آنکه در این نوع نگاه بحث امتیاز دهی و امتیاز گیری مطرح است ادامه داد:  برای رسیدن به منافع حداکثری با حفظ اصول باید امتیازی داده شود و امتیازی دریافت شود و در واقع امتیازاتی بین طرفین رد و بدل می شود ولی اصل و مبنا بر آن است که طرف رقیب و دشمن است و ما از اصول خود کوتاه نمی آییم اما در مذاکرات می خواهیم چیزی بدهیم تا چیزی  برای رسیدن به آن منافع حداکثر بگیریم.

عضو فراکسیون اصولگرایان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نرمش قهرمانانه ای که حضرت آقا فرمودند یعنی آنکه یک کشتی گیری بنشیند تا پا و کمر حریف خود را بگیرد، نشستن به معنای زمین خوردن و کوتاه آمدن نیست، بلکه برای دریافت آن امتیازی است که از گرفتن پا و کمر حریف نصیبش خواهد شد .

وی افزود: نرمش قهرمانانه یا اصل انعطاف پذیری به ما اجازه خواهد داد ما مسیر خود را امن و با ایمنی بیشتر سیر کنیم. فرض کنید با خودرویی می خواهید مسیری را طی کنید، اما این ماشین کمک فنر نداشته باشد یعنی انعطاف پذیر نیست و در اولین دست انداز شاسی خودرو خواهد شکست و شما نمی توانید مسیر را ادامه دهید. این انعطاف پذیری کمک فنرها است  که به شما اجازه می دهد تا از آن دست اندازها عبور کنید.

حقیقت پور در پایان خاطر نشان کرد: انعطاف پذیری از استقامت ما چیزی کم نخواهد کرد، نرمش قهرمانانه از ظرفیت مقاومت ما کم نمی کند، بلکه به ما اجازه می دهد تا با یک فن جدید برای رسیدن به آن منفعت حداکثری گام برداریم.

https://shoma-weekly.ir/CJXgq9