مجلس

حزب موتلفه اسلامی برای مجلس نهم برنامه دارد

رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس هشتم گفت: امیدوارم انتخابات مجلس نهم متناسب با دهه چهارم انقلاب باشد و جمعی کارآمد، هماهنگ با ولایت و خواست مردم بتوانند به مجلس راه پیدا کرده و رسالت خود را به خوبی ایفا کنند.
در فضای آرام نیز می‌توان
رقابت سالم شکل داد

دکتر اسدالله بادامچیان در نشستی خبری به سلیقه‌های مختلف اصولگرایان در انتخابات اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون فهرست‌های گوناگونی در جبهه اصولگرایان برای انتخابات وجود دارد و این مفید است؛ چراکه فرصت را برای انتخاب هر نوع سلیقه‌ای فراهم می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در این انتخابات شاهد آن هستیم فضای تبلیغاتی آرام است و معلوم می‌شود که در فضای آرام نیز می‌توان رقابت سالم شکل داد و حضور گسترده مردم را نیز شاهد بود و نیازی نیست که برای داغ کردن تنور انتخابات، تنازع بین جریان‌ها ایجاد شود.
بادامچیان خاطرنشان کرد: در کشور ما رای دادن یک تکلیف شرعی مانند نماز خواندن است و کسی که رای می‌دهد باید نزد خدا پاسخگو باشد. به همین دلیل اولین وظیفه همگان، حضور پرشور در انتخابات است. وظیفه‌دوم انتخاب فرد اصلح است. امروز همه افراد شناخته شده هستند و کارنامه‌های نمایندگان و مجالس‌ گذشته روشن و معلوم است که چه کسی به‌خصوص در مجلس هشتم فعال بود و در سخنانش از منطق مشخصی استفاده می‌کرد و وظایفش را به خوبی انجام می‌دهد یا تنها شعارهای ارزشی می‌دهند و داد و فریاد می‌کنند، اما کاری از پیش نمی‌برند.
وی ادامه داد: امروز ادعای افراد کاملا قابل سنجش و معلوم است که چه کسانی وحدت را حفظ کرده‌اند و اهل جذب حداکثری بوده‌اند.
این عضو جبهه متحد اصولگرایان اظهار کرد: لیست جبهه متحد اصولگرایان لیستی است که آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی با آن سوابق درخشان از آن حمایت و جامعتین نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند و این‌ها برای کسی مثل بنده حجت شرعی است.
بادامچیان درباره علت کم بودن جوانان در لیست جبهه متحد اصولگرایان تاکید کرد: مجلس جایی است که باید افراد پخته در آن قرار بگیرند. هرچند اگر جوانی باشد که قوی و پخته باشد او را معرفی می‌کنیم، اما نوع فعالیت‌ها در مجلس ایجاب می‌کند که افرادی پخته در آن قرار گیرند.
این نماینده مجلس هشتم در پاسخ به این سوال که با وجود نظر مهدوی‌کنی و یزدی چرا اصولگرایان به لیست واحد نرسیدند؟ اظهار کرد: البته نظر آیت‌الله مهدوی کنی و یزدی این نبود که تنها یک لیست داشته باشیم؛ هرچند آن‌ها علاقه داشتند که چنین اتفاقی بیفتد، اما این مانع آن نیست که ما لیست‌های دیگری هم داشته باشیم. به هر حال لیست جبهه متحد اصولگرایان لیست رسمی اصولگرایان است که مورد نظر جامعتین است و جبهه پایداری هم که می‌گوید مورد حمایت آیت‌الله مصباح یزدی است تاکنون سند و یا نوشته‌ای در تایید نظرش ارایه نداده است.
امید داریم حضور مردم
 پرشور و گسترده باشد
وی درباره میزان مشارکت مردم در شهرهای بزرگ در انتخابات مجلس تصریح کرد: در شهرهای کوچک همبستگی‌های اجتماعی، فامیلی و محلی خیلی قوی است؛ در حالی که در شهرهای بزرگ چنین چیزی وجود ندارد یا خیلی کم است و بیشتر جامعه حالت شهرنشینی دارد. به‌علاوه این‌که مردم در تهران باید 30 نفر را انتخاب کنند؛ در حالی که در شهرهای کوچک دو یا سه نفر یا حتی یک نفر انتخاب می‌شود. البته این را بگویم که میزان مشارکت مردم در شهرهای بزرگ به شرایط نیز بستگی دارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بعد از ترورهای هفتم تیر و هشتم شهریور مشارکت مردم در تهران به علت شرایطی که ایجاد شده بود بیشتر از شهرهای دیگر بود. به هر حال امیدوارم مردم در این انتخابات حضور پرشور و گسترده‌ای داشته باشند.
قائم مقام حزب موتلفه اسلامی درباره‌حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: اصلاح‌طلبان هم‌اکنون دو فهرست مردم‌سالاری و اصلاحات مردمی ارایه کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز به صورت منفرد در انتخابات شرکت کرده‌اند. اما به نظر من حضور همه‌جریاناتی که قانون اساسی را قبول دارند و در چارچوب آن عمل می‌کنند در انتخابات مغتنم است.
وی افزود: اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای بودند که زمانی در قدرت بودند اما به مرور مواضع آن‌ها روشن شد و امروز اگر می‌خواهند به عرصه بازگردند باید بگویند که چه برنامه‌ای دارند. من به گروهی از آن‌ها توصیه کردم که با اسم دیگری وارد انتخابات شوند اما نیامدند. عده‌ای از آن‌ها نیامدند؛ چون می‌دانستند که رای ندارند و شرایط برای حضورشان فراهم نیست. البته برخی هم آمده‌اند که به نظر من تعدادی از آن‌ها رای خواهند آورد.
 اصلاح طلبان در تعدد
لیست‌های اصولگرایان نقشی نداشتند

وی نقش اصلاح‌طلبان در ایجاد تعدد لیست انتخاباتی در میان اصولگرایان را رد کرد و درباره‌این‌که مگر موتلفه اعلام نکرده بود که آن دسته از نمایندگانش که در لیست جبهه متحد قرار نگیرند انصراف خواهند داد، گفت: هم‌اکنون سه نفر از عزیزان ما در موتلفه که کاندیدا بودند انصراف داده‌اند و به نفع جبهه متحد اصولگرایان کنار رفته‌اند. البته آقای غفوری‌فرد و آقای خاموشی هم‌چنان حضور دارند. آقای غفوری‌فرد خود دبیرکل یک تشکل است و از سوی آن تشکل به میدان آمده است. آقای خاموشی هم اعلام کرده که منفرد در انتخابات شرکت خواهد کرد. ما به آن‌ها اجباری نکردیم اما توصیه‌برادرانه داریم که انصراف دهند.
بادامچیان درباره جناح اقلیت مجلس هشتم یادآور شد: اقلیت مجلس اقلیتی نجیب بود و ما هم سیاستمان با آن‌ها این بود که در مشترکات همکاری کنیم و در موارد اختلافی به جای جدال، هرکس پی‌گیر نظر خود باشد. آن‌ها هم همین‌طور عمل می‌کردند. حتی در کمیسیون تلفیق نیز تعدادی از اصلاح‌طلبان را قرار دادیم تا از نظرات آن‌ها هم استفاده کنیم.

نباید کسی خود را حق بداند
 و دیگران را ناحق

این عضو حزب موتلفه اسلامی با اشاره به وجود گروه‌های مختلف اصولگرا در این دوره از انتخابات گفت: در این دوره بیشتر جبهه مد شده است و هر چند نفر دور هم یک جبهه تشکیل می‌دهند. در حالی که در ادبیات سیاسی، جبهه به مجموعه‌ای از گروه‌های رسمی و حقوق اطلاق می‌شود و طبق قانون احزاب نیز نیاز به مجوز ندارد. اما می‌بینیم که چند نفر یک جبهه تشکیل می‌دهند. البته این حق
 قانونی آن‌هاست، اما نباید کسی خود را حق بداند و دیگران را ناحق.
وی در ادامه درباره مناسبات مجلس و دولت در مجلس آینده تصریح کرد: اگر انتقاد قوی و مثمرثمر باشد مفید است و الا اگر کسی فقط داد و بیداد کند و حرفش قانونی نباشد، مردم برای آن ارزشی قائل نخواهند بود. مجلس طبق قانون اساسی عمل می‌کند و در هماهنگی با ولی فقیه است. مجلس و دولت با هم همکار هستند و هرکدام طبق قانون مستقل عمل می‌کنند، اما آهنگ ولایت را رعایت می‌کنند. تنازعی بین مجلس و دولت وجود نخواهد داشت. هم‌چنان که در مجلس هشتم نیز نبود.
این نماینده مجلس افزود: مجلس در دوره‌فعلی ضمن این‌که با دولت همکاری می‌کرد، در برخی جاها مثل قانون هدفمندی یارانه‌ها و برنامه پنجم محکم ایستاد و اگر نمی‌ایستاد به عنوان مثال در قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان گرانی خیلی بیشتر بود. یا وقتی دولت می‌خواست 10 میلیون نفر را از دریافت‌کنندگان یارانه حذف کند مجلس در مقابل آن ایستاد و این ایستادگی متین و مودبانه بود.
در رابطه با دولت
 نماینده باید وظیفه‌اش را انجام دهد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بین مجلس و دولت باید روابط قوی، منطقی و محکمی وجود داشته باشد. البته دولت دوست دارد که مجلس لوایح او را دربست تایید کند، اما مجلس نمی‌تواند نماینده‌اش را وکیل‌الدوله کند. نماینده نیز باید وظیفه خود را انجام دهد.
بادامچیان گفت: نماینده مجلس منتخب مردم است. در عین حال رییس‌جمهور هم که منتخب مردم است وظایفی دارد اما نماینده‌مجلس باید بر کار مجری بر اساس وکالتی که از مردم دارد نظارت کند، نه این‌که تابع مجریان دولت باشد. مردم ما مردمی هوشمند هستند و نمایندگان آن‌ها نیز همین‌طورند. ملت ما اهل جدال بیهوده نیستند. لذا وقتی نماینده‌ای هم به مجلس می‌رود با همین هوشمندی عمل می‌کند.
وی درباره‌ترکیب مجلس آینده خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این‌که چه مجلسی در آینده تشکیل می‌شود سخت است. به‌علاوه این‌که مردم ما در لحظات آخر تصمیم می‌گیرند که به چه کسی رای دهند.
اولین برنامه ما تلاش برای
 ایجاد وحدت است

کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان اظهار کرد: در صورتی که ما به مجلس برویم اولین برنامه‌مان تلاش برای حفظ وحدت و میدان باز برای بیان دیدگاه‌هاست و موتلفه این برنامه را پی‌گیری خواهد کرد. در عین حال ما در مقابل نفاق نیز خواهیم ایستاد. کما این‌که وقتی با سازمان منافقین مقابله کردیم هیچ‌گاه علیه آن‌ها هم بداخلاقی نداشتیم.
وی در پاسخ به این سوال که موتلفه کدام طبقه از جامعه را نمایندگی می‌کند؟ تصریح کرد: ما در ایران تضاد طبقاتی نداریم و به جای آن تفاهم طبقاتی داریم و حزب ما هم حزب تفاهم طبقاتی است. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید اصولگرایان به لیست واحد برسند؟ گفت: علاقه‌ما این است که در آخرین لحظه به لیست واحد برسیم، اما به نظر من بعید است که دوستان جبهه پایداری مایل باشند به چنین توافقی برسیم.
بادامچیان در ادامه در پاسخ به این سوال که مجلس نهم چقدر متمایل به دولت خواهد بود؟ اظهار کرد: مجلس نهم مجلس نهم است اما به نظر من اشتباه دولت این بود که می‌خواست گروهی به اسم حامیان دولت درست کند. چنین نامگذاری اشتباه بود؛ چراکه وقتی شما گروهی به نام حامیان دولت درست می‌کنید لابد بقیه مخالفان دولت هستند. به نظر من چنین اصطلاحاتی اشتباه است. به‌علاوه این‌که این دولت یک سال بیشتر در قدرت نخواهد بود و باید دید که دولت آینده چه دولتی است و تعامل مجلس آینده با آن چگونه خواهد بود.
هیچ کس نمی‌تواند به حکومت ما زور بگوید
وی در بخشی از این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: هم‌اکنون حکومت ما یک حکومت مقتدر است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن زور بگوید و تلاش‌ها برای انزوای آن نتیجه‌ای ندارد. در دهه اول، انقلاب ما تثبیت شد. در دهه دوم بازسازی انجام شد و در دوره سوم و چهارم نیز زیرساخت‌ها و بنیان‌های انقلاب تقویت شد. به عنوان کسی که اطلاع دارم به شما می‌گویم خزانه ما پر از پول است؛ در حالی که طبق اخبار مشاهده می‌کنیم که اروپایی‌ها در حال ورشکستگی هستند. ما هیچ بدهی نداریم و خزانه فلزات گرانبهای ما نیز پر است. نیروی متخصص و ماهر هم داریم. چه دلیلی دارد که با وجود این‌ها شاهد گرانی‌های آزاردهنده و بیکاری در کشور باشیم؟
موتلفه برای مجلس نهم برنامه دارد
وی تصریح کرد: مجلس نهم باید زیربناها را طوری تقویت کند که شاهد چنین مشکلاتی نباشیم. موتلفه اسلامی در سه محور برنامه‌های خود را ارایه می‌کند؛ یکی این‌که نظام اقتصاد اسلامی را پی‌گیری و تدوین کنیم تا نظامی بر محور عدالت تشکیل شود؛ در حالی که تاکنون این نظام اسلامی ساماندهی نشده است. هم‌چنین باید طرح‌های ضربتی برای حل مشکل گرانی تصویب و اجرا شود. سیاست تک‌نرخی ارز در شرایط کنونی مناسب نیست و باید سیاست‌های چندنرخی اعمال شود و الا کالاها بیشتر گران خواهد شد.
بادامچیان گفت: مجلس آینده باید طرح‌های جامع تصویب کند. ما معتقدیم در 30 سال گذشته همه کار کرده‌اند تا کشور به این‌جا رسیده است و باید دست به دست هم دهیم و کشور را پیش ببریم. طرح‌هایی مانند مسکن مهر می‌تواند مشکل‌آفرین باشد؛ چراکه بردن امکاناتی مانند آب و برق به محل ساخت این مسکن‌ها سخت است اما در عین حال ما باید در یک طرح بزرگ و علمی جمعیت کشور را که تا چند سال آینده به 100 میلیون نفر خواهد رسید در سرزمین‌مان اسکان دهیم.
وی در پایان با اشاره به مشکلات آب در کشور تاکید کرد: می‌توان با طرح‌های مناسبی مشکل را در کشور ما که جزو سرزمین‌های خشک محسوب می‌شود حل کرد و مجلس آینده می‌تواند در این زمینه نیز کار کند.
https://shoma-weekly.ir/Toz9RS