سیاسی

حزب در فرهنگ اسلامی برای خدمتگزاری بهتر است

حزب در فرهنگ اسلامی برای خدمتگزاری بهتر و بیشتر شکل می‌گیرد نه برای تصاحب قدرت به هر قیمت و شکلی.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه مردم حزب‌گریز شده‌اند و به وجهه احزاب لطمه وارد شده است، اظهار کرد: شکل‌گیری احزاب جدید در زمان انتخابات راه موفقی برای تحزب نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نیاز جامعه به احزاب گفت: در جامعه ما نظام مردم‌سالاری دینی حاکم است که یکی از نمادهای مردم‌سالاری به وجود آمدن احزاب، تشکل‌ها، جریان‌های سیاسی و تشکل‌های مردمی است.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که مردم می‌توانند نظرشان را در مدیریت جامعه اعمال کنند و حرفشان را به گوش مسئولان نظام و جامعه برسانند، احزاب و تشکل‌ها هستند؛ بنابراین تحزب مغایرتی با معارف اسلامی و قانون اساسی ما ندارد.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: جامعه مدیریت دارد و مدیریت نیاز به نیرو دارد و این تشکل‌ها و احزاب دلسوز هستند که باید برای اداره جامعه نیرو تربیت کنند؛ برای همین دولت و مجلس باید کمک کنند تا احزاب جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه عملکرد احزاب موفقیت‌آمیز نبوده است، گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت احزاب در جامعه ما این است که ما حزب حقیقی و فراگیر به معنای عام یا نداریم و یا خیلی کم شکل گرفته و شاید یکی دو حزب تا حدی این ادعا را دارد.

خرسند با اشاره به رشد قارچ‌گونه احزاب در فصل انتخابات، گفت: نگاه مردم نسبت به حزب‌گرایی باید ترمیم شود؛ اول هم باید خود احزاب قانون‌مند شوند و طبق اساسنامه، مرام‌نامه و در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند و گزارش کار داشته باشند؛ احزاب باید فعالیت خود را از بدنه جامعه آغاز کنند نه اینکه از موضع قدرت بیایند و حزب تشکیل بدهد.

خرسند با اشاره به سابقه تحزب در ایران گفت: سابقه خوبی از احزاب وجود ندارد؛ قبل از انقلاب که احزاب ساخته رژیم طاغوت بودند و بعد از انقلاب نیز در مقاطع مختلف یکی دو حزب فعالیت‌هایی داشتند اما بقیه احزاب نتوانستند کارهای خوب و موفقی از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه مردم حزب‌گریز شده‌اند و به وجهه احزاب لطمه وارد شده است، اظهار کرد: شکل‌گیری احزاب جدید در زمان انتخابات راه موفقی برای تحزب نیست.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی با انتقاد از احزابی که بر اساس الگوی غرب فعالیت می‌کنند، گفت: تحزب برگرفته از غرب با معیارها و خلق و خوی حاکم بر جامعه ما منطبق نیست؛ در غرب منافع حزبی بر هر امری ارجحیت دارد و آنها به هر قیمت و وسیله‌ای به دنبال کسب قدرت هستند در حالی‌که دیدگاه اسلام چنین نیست.

وی با اشاره به تشکیل حزب جمهوری اسلامی از سوی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: شهید بهشتی حزب را به «معبد» تعبیر می‌کند؛ چرا که حزب برای این است که افرادی هم‌فکر برای انجام کاری بزرگ با یکدیگر منسجم شوند.

خرسند با تأکید بر اینکه سرلوحه فعالیت احزاب اسلامی رعایت تقوای الهی است، اظهار کرد: تقوا رعایت زبان، وحدت جامعه، مصالح نظام و حفظ حرمت‌ها و حریم‌هاست.

وی افزود: برخی جریان‌ها و تشکل‌ها بر اساس الگوی غربی فعالیت می‌کنند در حالی‌که ما باید الگوی بومی تحزب را داشته باشیم و احزاب در آن چارچوب فعالیت کنند، در این صورت می‌توانند موفق باشند.

امام جمعه کازرون با اشاره به نقش‌آفرینی افراد به جای حزب گفت: برخی شخصیت‌ها به دلیل کمبود حزب فراگیر، می‌خواهند کار احزاب را انجام دهند، در این صورت نیز باید موازین اخلاقی را رعایت کنند.

وی با تأکید بر اینکه رسیدن به قدرت به هر روشی پسندیده نیست، اظهار کرد: امام علی(ره) می‌فرمایند «حکومت بر شما به اندازه یک مردار هم ارزش ندارد مگر اینکه حقی را به حق‌دار برسانم»؛ بر این اساس نفس حکومت کردن و رسیدن به قدرت برای ما ارزش نیست و تلاش برای رسیدن به قدرت را به هر قیمتی ضد ارزش می‌دانیم.

خرسند ادامه داد: به تعبیر شهید بهشتی «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت»؛ حزب در فرهنگ اسلامی برای خدمتگزاری بهتر و بیشتر شکل می‌گیرد نه برای تصاحب قدرت به هر قیمت و شکلی.

https://shoma-weekly.ir/jHmBke