مجلس

حذف قاچاق میلیونها شغل ایجاد می کند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: باید گفت نرخی که امروز درباره بیکاری به صورت رسمی اعلام می شود نصف نرخ واقعی هم نیست و فاجعه بار تر از چیزی است که اعلام می شود.
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به آمار بیکاری در کشور که تا پایان سال گذشته به رقم 11.8 رسیده است، اظهار داشت: این نرخ آماری که داده می شود با نرخ آمار واقعی که در کشور وجود دارد صد در صد متفاوت است.

وی با بیان اینکه عدد 11.8 براساس تعریف جهانی اشتغال اعلام شده است، افزود: این تعریف جهانی اعلام می دارد کسانی که یک ساعت در هفته کار کنند جزء شاغلین به حساب می آیند این در حالی است که در کشور ما اگر کسی یک روز و یا یک ساعت در هفته کار کند جزء شاغیلن محسوب نمی شود و به هیچ وجه امکان تامین مخارج زندگی برایش فراهم نخواهد بود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تاکید براینکه آمار اعلام شده درباره نرخ بیکاری با واقعیت عینی‌اش در جامعه متفاوت است، تصریح کرد: حتی مقام معظم رهبری نیز فرمودند به طور مثال زمانی که نرخ بیکاری جمعیت یک شهرستان را 25 درصد اعلام می کنیم در حقیقت این رقم میانگین نرخ بیکاری آن استان است چه بسا ممکن است نرخ بیکاری در بعضی از شهرستان های آن استان 50 درصد باشد؛چراکه نرخ بیکاری یک استان میانگین آمار بیکاری در کل آن استان است.

مصری با تاکید براینکه کرمانشاه در حال حاضر یکی از استان های کشور است که با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کند، افزود: این استان رتبه یک بیکاری را در کشور دارد و نرخ بیکاری در بعضی از شهرستان های این استان به بالای 40 درصد می رسد و در مجموع استان بالای 24 درصد نرخ بیکاری داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: از این رو باید گفت نرخی که امروز درباره بیکاری به صورت رسمی اعلام می شود نصف نرخ واقعی هم نیست و فاجعه بار تر از چیزی است که اعلام می شود.

مصری نرخ بیکاری را نشأت گرفته از رکود حاکم برجامعه برشمرد و یادآور شد: هراندازه که تولیدات در کشور کاهش یابد به دنبال آن اشتغال در کشور از بین می رود و زمانی که دچار رکود می شویم آنهایی هم که اشتغال داشتند، شغل خود را از دست می دهند در حالی که اگر رونق اقتصادی وجود داشته باشد، تولیدات افزایش پیدا کند و نفرات بیشتری برای تولیدات بیشتر به کار گرفته می شوند.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت ادامه داد: چرخه اقتصادی بوسیله تولید و مصرف انجام می گیرد اگر بین تولید و مصرف، مصرف پیشی بگیرد طبیعتا تولید کننده علاقه مند می شود تا تولید بیشتری انجام دهد چون در آن صورت بازار کشش خواهد داشت و تولید کننده برای تولیدات بیشتر از نیروی کار و مواد اولیه بیشتری بهره می گیرد از این رو مرتبا عدد اشتغال از نظر آماری کاهش یافته و با افزایش آمار شاغلین مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به آمار بالای قاچاق کالا در کشور تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر با دو مشکل عمده روبرو هستیم؛ یکی محدود شدن تولیدات داخلی و دیگری 25 میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور که عامل دوم به کاهش تولیدات داخلی دامن می زند چراکه اجازه تولید را از تولیدکنندگان داخلی می گیرد.

مصری با تاکید براینکه تا زمانی که با قاچاق در کشور مواجهیم شاهد اشتغال افراد خارج از ایران و ایجاد بازار کار برای آنها خواهیم بود، بیان داشت: زمانی برای ما بازار کار ایجاد می شود که تولیدات در کشور رونق یابد که این مهم در سیاست اقتصاد مقاومتی به صراحت آمده است که بر تولید داخل و نگاه به بیرون تاکید دارد؛ از سوی دیگر باید بتوانیم علاوه بر مصرف داخلی به تقویت صادرات تولیدات داخلی بپردازیم.

وی افزود: اگر کالای قاچاق در کشور نداشته باشیم و آن مقدار کالا در کشور ایجاد شود حداقل با 25 میلیارد دلار برای 2.5 میلیون نفر شغل ایجاد می شود این در حالی است که بازار قاچاق مانع از ایجاد اشتغال در کشور شده است.

مصری یادآور شد: در گذشته فروشنده های کالاهای قاچاق ایرانی بودند اما الان در مناطق آزاد کشور فروشنده ها همگی چینی هستند.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت در پایان با تاکید براینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و نیروی انتظامی نهادهای اجرایی معضل قاچاق در کشور هستند، خاطرنشان کرد: اگر در جایی دولت اختیارات بیشتری برای مقابله با معضل قاچاق احتیاج دارد آن را مطرح کند؛ قول می دهم که این مجلس ظرف 10 روز هرگونه نیاز دولت از نظر قوانین داشته باشد را تامین کند اما نماینده و مجلس مجری نیستند کل مجلس ۲۹۰ نمیانده دارد، دولت مجری است که بیش از 2.5 میلیون کارمند در اختیار دارد.

https://shoma-weekly.ir/qObQ8p