مجلس

حداقل انتظار مردم بحث اخلاق مداری در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است

وقتی که مردم ،ادارات، نهادها ، سیستم و بخشهای مختلف ما احساس کنند که در بالای نظام اجرایی بعد از مقام معظم رهبری که درنظام ما از جایگاه معنوی ارزشمندی برخوردارند؛ طبق قانون اساسی رئیس جمهور بالاترین جایگاه در سیستم اجرایی و سیاسی کشوراست پس ضروری است مردم احساس کنند در رأس نظام این مسئله اخلاق مداری مورد توجه است، هم عمل می شود و هم توجه می کنند . طبیعی است اگر جایی بداخلاقی صورت بگیرد و برخورد شود، این در بدنه سیستم اجرایی تسری پیدا می کند.این حداقل انتظار مردم است که بحث اخلاقمداری در حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک اصل مورد توجه و عمل قرار بگیرد.
سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم اصل و قاعده نظام هستند ،اظهار داشت : قطعاً شرایط امروز جامعه ما و شرایط کشور ایجاب می کند که کاندیداهای ریاست جمهوری دیدگاههای خورا شفاف با مردم درمیان بگذارند. از یک طرف مردم اصل و قاعده این نظام هستند زیرا تصمیم گیران نظام، مردم هستند لذا مردم به فردی که می خواهند به آن رأی بدهند باید اعتماد بکنند و این اعتماد با شناخت و همچنین با ارائه برنامه های خوب وعملیاتی و به دور از شعار و خدای ناخواسته عوام فریبی  باشد .
وی با اشاره به آنکه مسائل اقتصادی  یکی از چالشهای کشوراست یاد آور شد: امروز یکی از چالشهای مردم و دغدغه های جدی مردم بحث اقتصادی است . بحث گرانی و تورم ،اشتغال و نوسانات بازار و... اینها مسائل جدی است که اگر  با هر فردی مواجه بشویم  این مسائل را به عنوان مسئله اول  بیان می کند .
عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار داریم کسی که می خواهد سکاندار امور اجرایی کشور بشود، برنامه شفاف و روشن واجرایی داشته باشد.  یعنی  چه کار می خواهد بکند؟ در مسائل اقتصادی چگونه می خواهد با این شرایط موجود عبور کند؟ چگونه میخواهد از رشد اقتصادی صفر درصد به رشد اقتصادی  8 درصد که در چشم انداز بیست ساله ترسیم شده است برسد؟ رشد اقتصادی یک الزاماتی دارد، آن الزامات را چگونه می خواهد دنبال بکند؟  مواردی چون بحث تولید ، منابع و تسهیلات ومسائل مالی کشور و همچنین جهت دادن اینها به بخش تولید و اشتغال که باید توسط کاندیداها برای مردم تبیین شود،  به نحوی که مردم اعتماد بکنند که این برنامه ها، برنامه های عملیاتی است و کسانی که می گویند، اینها را میتوانند اجرایی کنند. لذا بحث اقتصادی بحث جدی و مهمی است که همه مردم از کاندیداها می خواهند که در این حوزه ورود جدی داشته باشند و یک برنامه عملیاتی و جدی و اطمینان بخش داشته باشند.
وی با تأکید بر لزوم داشتن برنامه و تیم اقتصادی کارآمد کاندیداها خاطر نشان کرد: فرض کنید یک فردی که میآید خودش عالم هست ولی تیم و تشکیلاتی نداشته باشد . طبیعی است که با چالش مواجه می شود و با سختی میتواند کار را دنبال کند.  داشتن یک تیم عملیاتی و تیم سیاسی و تیم اقتصادی و تیم فرهنگی و تیم آسیب شناسی  اجتماعی و... در حوزه های مختلف و داشتن افراد محقق و کارشناس و آزموده خیلی کمک می کند. می تواند به عنوان چشم های این مدیر بالای دست و امین او باشند که بتوانند کارها را جمع بندی کنند و در اختیارش قرار بدهند . طبیعتاً وقتی کار محققانه صورت پذیرد  خطای  آن  کاهش می یابد  اما اگر فرد آنچه به ذهنش می آید و بگوید و عمل و اقدام نماید، میزان خطا بالا می رود .  نگاه و دیدگاه کارشناسی، داشتن یک تشکیلات و پشتوانه  که بتواند فرد را حمایت کند و به خصوص یک برنامه خوب و جامع که این هم  منبعث از تیم و تشکیلات باشد، می تواند به یک برنامه جامع و اجرایی در حوزهای سیاسی و اقتصادی و  فرهنگی برسد.    
حسین سبحانی نیا با اشاره به لزوم  توجه به مردم به عنوان اساسی ترین محور نظام اسلامی گفت : در نظام جمهوری اسلامی ، از اصل و همان ابتدی کار وشروع نهضت اسلامی یکی از پایه های اصلی مردم بودند. بالاخره مردم در حرکت ساماندهی انقلاب و برون رفت از چالشها و پشت سر گذاشتن خیلی از این نارسایی هایی که انقلاب داشته و یا مواجه شده با این چلشها و موانع بزرگ مردم بودند که اینها را درک کردند و بیشتر از مسئولین، اینها وارد صحنه و عرصه شدند و مسائل را سامان دادند .
وی  تصریح کرد : اکنون هم باید در تمام کارها همین مردم مورد توجه باشند. توجه به مشکلات و مسائل آنها باید در اولویت قرار بگیرد. توجه و استفاده از توانمندی ها و ظرفیتهای مردم در بخش اقتصادی وخصوصی ، فراهم کردن فضای تضارب افکار وعرضه کردن امکانات برای فعالیتهای اقتصادی آنها از جمله مسائلی است  که باید در بخش مردمی صورت بگیرد و مسائل و دغدغه ها ی مردم مورد توجه باشد و تصمیمات انتزاعی صورت نگیرد . حتی در مسائل کارشناسی از دیدگاه مردمی ودانشگاهی وحوزی استفاد بشود به طوری که این احساس بشود که مردم خوشان در اداره کشور سهیم هستند و دیدگاه های آنان نیز مورد توجه قرار می گیرد .
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تأکید کرد: به نظر میرسد رئیس جمهور باید مدیرعامل  باشد نه رئیس هیأتمدیره، عملاً باید بتواند از مجموعه بدنه نظام استفاده بکند و از نظرات و نگاههای کارشناسی استفاده بکند.  تصمیمگیر فردی نباشد و به رأی خودش تنها اکتفا نکند از مجموع نظرات و مصوبات کارشناسی و دیدگاههای کارشناسی استفاده کند . پس بحث مردم هم بحث مهمی است .این عضوکمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی با تأکید بر مسئله اخلاق محوری در نظام اسلامی  خاطر نشان کرد : نکته  مهمی که باید در نظام اسلامی مورد توجه واقع شود، اخلاق محوری است . ما می خواهیم  یک نظام اسلامی را به عنوان الگو به دنیا عرضه کنیم پس تمام این مباحث باید درونش رعایت شود. بحث اخلاق سیاسی و اخلاق اقتصادی واخلاق رفتاری ،اجتماعی و فرهنگی و...باید در اوج خودش باشد که این نکته به آن رأس هرم دستگاه اجرایی بر می گردد.
وقتی که مردم ،ادارات، نهادها ، سیستم و بخشهای مختلف ما احساس کنند که در بالای  نظام اجرایی بعد از مقام معظم رهبری که درنظام ما از جایگاه معنوی  ارزشمندی برخوردارند؛ طبق قانون اساسی رئیس جمهور بالاترین جایگاه در سیستم اجرایی و سیاسی کشوراست پس ضروری است مردم احساس کنند در رأس نظام این مسئله اخلاق مداری  مورد توجه است، هم عمل می شود و هم توجه می کنند . طبیعی است اگر جایی بداخلاقی صورت بگیرد و برخورد شود، این در بدنه سیستم اجرایی تسری پیدا می کند.این حداقل انتظار مردم است که بحث اخلاقمداری در حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک اصل مورد توجه و عمل قرار بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/fSXXa4