ویژه

حجت الاسلام ذاکری: حضور اهل فتنه در کابینه خط قرمز مردم و نمایندگان است

معرفی تمامی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در روز تحلیف اقدام پسندیده ای بود که تشکر رئیس مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشت. اما در میان چهره های معرفی شده اسامی دیده می شوند که به زعم رهبر معظم انقلاب، در مجالس خصوصی اعتراف به پاکدستی نظام دارند و در جامعه تخم فتنه را می کارند، وزرایی که رای اعتماد نمایندگان مردم به آنها محل بحث دلسوزان نطام اسلامی است.

امیر زینلی- معرفی تمامی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در روز تحلیف اقدام پسندیده ای بود که تشکر رئیس مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشت. اما در میان چهره های معرفی شده اسامی دیده می شوند که به زعم رهبر معظم انقلاب، در مجالس خصوصی اعتراف به پاکدستی نظام دارند و در جامعه تخم فتنه را می کارند، وزرایی که رای اعتماد نمایندگان مردم به آنها محل بحث دلسوزان نطام اسلامی است.  حجت الاسلام ذاکری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این باره توضیحات مبسوطی در پاسخ به سوالات خبرنگار »شما» ارایه کرده است.

آقای روحانی همیشه راجع به اعتدال و اعتدال‌گرایی صحبت می‌کند . در جایی گفته بود که اعتدال‌گرایی به معنای توازن میان آرمان‌ها و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است، اما در فهرست ارائه‌شده چهره‌هایی به چشم می خورد که شاید به‌ نحوی منافع ملی را چندان رعایت نکشرده‌اند. آیا این فهرست شعار اعتدال‌گرایی را تأمین می‌کند؟

این که جناب آقای دکتر روحانی بر شعاری که در ایام انتخابات دادند و عهدی که با مردم بستند پایبند باشند، مطالبه همه است. از منظر دیگر، انتخاب کابینه حق رئیس‌جمهور است که بتواند با آزادی انتخاب،  کابینه را معرفی کند که این امر صورت پذیرفت. مجلس هم وظیفه‌ای دارد. انتخاب وزیر دو سو دارد، یکی معرفی رئیس‌جمهور و دیگری دادن رأی اعتماد نمایندگان مردم به اوست. تشخیص دکتر روحانی این است که فردی در این مقطع کنونی می‌تواند مفید واقع شود، هر چند شاید در گذشته به‌گونه متفاوتی ظاهر شده باشد.

مجلس هم به عنوان وکیل ملت و با توجه به سوگندی که یاد کرده است تا پاسدار حقوق مردم باشد، بایستی در دادن رأی اعتماد به اعضای کابینه ملاک‌هایش را دنبال کند و این فرآیند هر خروجی‌ای که داشت از نظر قانونی مطاع است؛ کسانی که نظام را بعد از آن انتخابات پرشور دچار چالشی کردند که در این چند سال تلخکامی‌اش را در کام ملت ما باقی گذاشت و این تلخی به این زودی‌ها از کام ملت ما پاک نخواهد شد، کسانی که در حد براندازی این نظام پیش رفتند، فتنه را دامن زدند، مسبب و از حامیان فتنه بودند، جایی در نظام مقدس ما ندارند، مگر کسانی که از روی غفلت کاری را مرتکب شدند و الان هم ابراز پشیمانی می‌کنند، توبه و گذشته‌شان را جبران ‌کنند که این مسئله جداگانه‌ای است و مقام معظم رهبری هم در دیدار با مردم قم به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر کسی دچار غبار غفلت و بعد متوجه شد و این مسئله را جبران کرد، نباید سرزنش شود، اگر کسانی که در ایام فتنه 88 دچار غفلتی شدند، آمدند، بازگشتند، توبه کردند و درصدد جبران خطا و اشتباهشان برآمدند، ما هم به تبعیت از ولی فقیهمان این زمینه را فراهم کنیم تا این افراد بتوانند جبران کاستی‌هایی که ایجاد کرده و ضرباتی را که زده‌اند، بکنند.

تشخیص این موضوع به عهده نمایندگان مجلس است که باید به این تشخیص برسند که حقیقتاً رابطه این عنصر با فتنه چگونه است. آنچه که مسلم است خط قرمز مردم و نمایندگان مردم این است که اهل فتنه در کابینه دولت تدبیر و امید نباید جایی داشته باشد که حتماً هم این گونه خواهد شد.

افرادی مثل آقای شریعتمداری معتقدند شاید برخی از این چهره ها ناشی از فشار اصلاح‌طلبان است و مجلس هم باید تسویه حساب کند. آیا شما هم با این نظر موافقید؟

آقای روحانی نشان داده‌ زیر بار هیچ فشاری نمی‌رود. به نظر من ترکیبی که ارائه شده است مثلاً در پست‌هایی مثل وزارت کشور دیدیم با وجود فشارهای زیادی که روی آقای روحانی بود، آقای رحمانی‌فضلی را که از نیروهای اصولگرا و چهره مقبول مجلس هست، برای این پست بسیار حساس معرفی شد. این نشان می‌دهد که وی تابع فشار نیست، بلکه به تشخیص خودش عمل می‌کند. سابقه قبلی آقای روحانی هم این موضوع را نشان داده است، لذا باید به انتخاب و تشخیص رئیس جمهور احترام بگذاریم و این هیچ منافاتی با انجام تکلیف و وظیفه شرعی و قانونی نمایندگان مجلس ندارد.

 

https://shoma-weekly.ir/ld9b92