وی افزود: سابقه طرح صیانت به مجلس دهم بازمیگردد و چند محور اساسی در این طرح هدف قرار دادهشده است، بعد از تشکیل مجلس یازدهم برابر آییننامهها، طرح مجدداً در اواخر تیرماه ثبت شد و برابر روال توسط هیئترئیسه به کمیسیون فرهنگی و کمیسیونهای فرعی ارجاع شد.
تغییر سرفصل ها و عناوین
تقیپور با بیان این نکته که در بررسیهای صورت گرفتهشده متوجه پراکندگیهایی نظیر رمز ارزها در طرح شدیم ادامه داد: برای ایجاد انسجام در طرح از مرکز پژوهشهای مجلس و اعضا حقیقی شورای عالی فضای مجازی کمک خواسته شد و هفتاد درصد پیشنهاد اولیه دچار تغییر شد و سرفصل و عناوین آن اصلاح و نسخه اخیر به دست آمد و بهموازات آن کمیسیون فرهنگی هم مشغول بررسی ابعاد طرح بود.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: طرح در اسفندماه از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس به صحن ارائه شد اما بنا به دلایلی ازجمله نزدیک بودن انتخابات و شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی از سوی هیئترئیسه به زمان بهتری موکول شد.
وی با بیان اینکه مخالفان این طرح با در دست داشتن رسانه و ابزارهای گوناگون در آن زمان نیز به مخالفت با این مهم بومیخاستند افزود: این طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی را شامل میشود و شامل ۳۷ ماده است که با توجه به شرایط صحن حداقل سه الی چهار ماه نیاز به بررسی دارد. مجلس میتواند برخی از لوایح را به برخی از کمیسیونها با قید اجرایی سازی طرح و قانون بهصورت اجرایی سازی بسپارد البته مراحل بررسی شورای نگهبان نیز باید طی شود.
تقیپور خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری سبب شد تا طرح به بعد از این رویداد موکول شود و برابر اصل 85 قانون اساسی ارجاع به کمیسیون خاص صورت بگیرد، این طرح در دستور کار قرار میگرفت اما از اولویت خارج میشد و در نهایت در هفته گذشته طرح مطرح و با 121 رأی تصویب شد.
این حجم مقابله با طرح بینظیر بود
وی با اشاره به اصل 85 قانون اساسی و ارجاع طرح به کمیسیون مربوطه افزود: ترکیب این کمیسیون را هیئترئیسه تعیین میکند اما فضاسازیهای موجود به دلیل تأخیر در نوبت و تصویب طرح فرصتی را مهیا کرد تا دشمن خود را تجهیز کند و اقدامات رسانهای را طی هفتههای گذشته انجام دهند این حجم مقابله با طرح بینظیر بود.
عضو شورای عالی فضای مجازی هجمه کنندگان طرح صیانت از فضای مجازی را شبکههای معاند و برخی از عناصر داخلی برشمرد و ادامه داد: تهاجم پیچیده به طرح نشان از این داشت که سازمانی منسجم در حال تجهیز برای مقابله با این طرح است و نمونه کاملی از جنگ رسانهای علیه مجلس و کل طرح را مشاهده کردیم.
مخالفت های اینفلوئنسرها
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت اینفلوئنسرها و درآمدهای سرسامآور آنها در فضای مجازی آن را یکی از عوامل مخالفت این طیف با طرح مذکور دانست و یادآور شد: در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی درآمدهای گزافی وجود دارد البته این به معنای آن نیست که تمام کسبوکارها به این شکل است اما این دسته از افراد فضای انحصاری را برای خود ایجاد کردند و با این طرح به مخالفت جدی بر خاستند.
وی افزود: افکار عمومی در معرض جنگ شناختی قرارگرفته و برخی از آنها فریب برخی مطالب مانند قطعی اینترنت و... را خوردند و روایت اول را با خباثت و ناجوانمردی تمام در سطح جامعه جا انداختند.
اهداف طرح
تقی پور با بیان انتقادات گوناگون به مجلس در زمینه طرح صیانت از حقوق کاربران درباره اهداف طرح گفت: هدف از طرح قانونمندی فضای اینترنت، ایجاد فرصت برای پلتفرمهای داخلی در مقابل پلتفرمهای خارجی، ساماندهی پلتفرمهای خارجی و پهنای باند آنها از جمله مواردی است که در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است. قانونمندی فضای اینترنت و اعطای حق السهم به تولیدکننده محتوای داخلی نیز از دیگر ویژگیها و اهداف این طرح است.
وی ادامه داد: صندوقی پیشبینی شده است که 20 درصد درآمدهای وزارت ارتباطات داخل آن میآید و برای کمک به کسبوکارها و پلتفرمهای داخلی با نظر کمیسیون مربوطه بهصورت وام و کمک بلاعوض میشود، این طرح میتواند مورد بررسیهای بیشتر قرار بگیرد و به بهترین شکل مورد استفاده واقع شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرایی سازی این طرح در پایان گفت: حاکمیت فضای سایبری مانند بسیاری از کشورها باید فرا قوهای باشد؛ قطعاً هر زمان این طرح مطرح میشد امکان مخالفت وجود داشت. ماده 9 و 10 طرح فعلی دروازه ورود و خروج مسئله را از دولت به حاکمیت منتقل کرده است.
