مجلس

حاشیه‌های بزرگ برای ادغام های کوچک‌ساز!

وقتی خبر ادغام هشت وزارتخانه با یکدیگر و به نوعی بسته شدن پرونده ادغام های تکلیف شده در برنامه پنج توسعه در صدر خبرها قرار گرفت، حکایتی در پس خود داشت و آن اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر این مسئله بود، اختلافی که امید می رفت با یک توافق دوجانبه و همکاری مشترک بین دو قوا ختم به خیر شده و بالاخره بدنه دولت کوچک شود.
وقتی خبر ادغام هشت وزارتخانه با یکدیگر و به نوعی بسته شدن پرونده ادغام های تکلیف شده در برنامه پنج توسعه در صدر خبرها قرار گرفت، حکایتی در پس خود داشت و آن اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر این مسئله بود، اختلافی که امید می رفت با یک توافق دوجانبه و همکاری مشترک بین دو قوا ختم به خیر شده و بالاخره بدنه دولت کوچک شود.

روح الله عباسپور نماینده بوئین زهرا در مورد این ادغام های پر حاشیه این گونه می گوید: این ادغام ها مصوبه برنامه پنجم توسعه بود که تعداد وزارتخانه ها از بیست وزارتخانه به هفده عدد  تقلیل پیدا کند و دولت و مجلس خواستند در این حوزه توأماً اقدام کنند و در اثر این اقدام هم دولت دچار اشتباه شد و هم مجلس زیرا هدف اصلی از این امر کوچک کردن و کاهش هزینه های دولت بود که در کمال تأسف این اتفاق نیفتاد، زیرا برای این کار برخی از ساختارها تعریف نشده است و در حوزه هایی که بزرگ هستند ما با چالش مواجه هستیم، خصوصاً در صنعت و معدن تجارت و راه و شهر سازی که خود وزارتخانه های بزرگی هستند.

 وی خاطر نشان ساخت: به اعتقاد من به کشور و سرمایه های آن آسیب جدی وارد شد و البته دولت متولی ابتدایی این کار نیست بلکه اولینبار در مجلس این اقدام مطرح و پیگیری شد و مجلس خواست  قبل از اقدام دولت دست به کار شود، به طور مثال طرح راه و شهر سازی را ما امضا کردیم که جدابشود و برای وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت هم این اتفاق خواهد افتاد. می توان در چشم انداز کلی بگوییم هدف اصلی ما از این طرح کوچک کردن دولت بود که این اتفاق نیفتاد و ما فقط در حد جابه جایی وزیر اکتفا کردیم، این در حالی است که بقیه معاونت ها و ساختمان ها همچنان برقرار است و در حقیقت هیچ اتفاقی نیفتاد، لذا بهتر است که برای کوچک کردن دولت حوزه کار مدیران را کمتر کنیم.

عباسپور در ادامه تأکید کرد: البته در بین تمامی حواشی می توان به این نکته اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی می توانست با یک بررسی کارشناسانه، صریحاً به دولت بگوید که چه وزارتخانه هایی را میتواند منحل کند و وظایف آنها در کدامین وزارتخانه ها ادغام شود و این امر اکنون بعد از گذشت مدت زمانی خود را در برخی از این ادغامها  نشان می دهد.

در این باره سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است: برخی از اقدامات در خصوص تلفیق وزارتخانهها با هم از جمله اموری بوده که به تصویب مجلس رسیده است و در بعضی از موارد  به نظر من دچار اشکال است، مثلاً ادغام وزارت صنعت و معدن و بازرگانی در این اقدام بازرگانی فعال شده است و توزیع صنعت و معدن کاملاً نادیده گرفته شده یا به بیان بهتر بخش بزرگی از آن نادیده گرفته شده است. اگر بخواهیم در کشور به رشد مناسب در حوزه اقتصادی برسیم توجه به موضوع معدن و صنعت لازم و ضروری است ولی در این اقدام به سبب توجه با مسئله بازرگانی بخش معدن و صنعت که از بخش های درآمدزای داخلی است دچار مشکل شده است و لازمه بازنگری در این قانون احساس می شود.

حسینی می افزاید: در وزارتخانه ورزش و جوانان هم این موضوع وجود دارد. تنها دغدغه جوان امروز ورزش نیست و موضوع جوانان خاص یک دستگاه نیست، مسئله جوان امروز اشتغال و معاش است و مجموعی از وزارتخانه ها باید به امر جوانان اهتمام کنند.

وی تأکید می کند: برنامه نظام کوچک سازی بدنه دولت بوده نه کوچکسازی وزارتخانه ها یعنی از تعداد نیروی انسانی زاید در آن کم کنیم به طور مثال در وزارت بازرگانی تا دیروز که با 1000 پرسنل اداره می شد، شرایطی را فراهم کنیم که این محل با 500 پرسنل اداره شود و این که کار بازرگانی را به اصناف بدهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی می افزاید: ما به جای اینکه این اقدامات  را برای کوچک کردن بدنه دولت کنیم به اشتباه وزراتخانه ها را با هم ادغام کردیم،  البته مسئله ادغام در حوزه های مختلف وجود داشت و صرفاً این مسئله اشتباه نیست این اتفاق در جهاد کشاورزی افتاد. آن درست بود، چون جهاد و کشاورزی مسئولیتشان یکی بود یعنی باهم یک کار موازی انجام می دادند. آنجا اقدام شده و درست است و یا مثلاً وزارت دفاع و وزارت سپاه هر دو یک موضوع را پیگیری می کردند و بعد ادغام شدند.

در مجموع باید گفت در این اقدام مجلس نقص و اشکالاتی وجود دارد که باید بررسی شود و این بررسی باید عالمانه صورت پذیرد و برای پیگیری این مهم باید از دولت و مجلس وقت قضیه را مطالبه کرد .

https://shoma-weekly.ir/nIv6Fz