ویژه

جوایز ویژه راه بهبود صادرات است نه بالا بردن ارز

هر قدر ارز به طرف ثبات و برنامه برود، مسلماً بهتر است، ولی الان هم به طرف ثبات نرفته است، ولی چیزی که با چهار کلمه حرف یک دفعه هفت هشت الی ده درصد بالا پایین شود، معلوم است به ثبات کمک نکرده و مجدداً به التهابی که در ارز بوده کمک کرده است و ما این کار را درست نمی‌دانیم.

امیر زینلی موضوع قیمت دلار همواره یکی از نقاط تنازع میان اقتصاددانان بوده است. اما سخنان رییس بانک مرکزی که منجر به توقف سقوط دلار شد؛ برای کسانی که به کاهش قیمتها در صد روز اول دولت روحانی دل خوش کرده بودند، غیر منتظره بود. در این خصوص گفتگویی داشته ایم با احمد کریمی اصفهانی، عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی که در ادامه می خوانید.

همان طور که میدانید، دولت به قیمت دلار ورود و آن را روی 3000 تومان متوقف کرد و حتی قیمت دوباره بالا رفت. به نظر شما ورود دولت به این قضیه درست بود؟

من فکر میکنم این یکی از کارهایی بوده است که نباید با این سبک مطرح میشد. باید قبلاً با خرد جمعی ساز و کار آن را تدارک میدیدند. نمیدانم الان بگویم این امر نظر دولت بود یا نظر فرد، ولی این که دولت با یک چهارچوب آنها را برنامهریزی کرده یک مسئله است، اگر نه و مسئلهای است که بهطور شخصی مطرح شده است، نمیدانم چه وجههای میتواند داشته باشد. معتقدم شاید این نظر دولت نباشد. مطلبی را عرض کردهایم که یکی از کارهایی که تمام تیم اقتصادی دولت باید انجام دهد این است که نظر جمعی را ملاک عمل قرار بدهد. نمیدانم به چه دلیل آقای سیف این را مطرح کردند، آیا این نظر دولت است؟ اگر نظر دولت کارشناسی شده است، بحثی نداریم، ولی اگر نظر شخص است باید این فرصت را بدهند که بررسی درست شود و سپس کار کارشناسی ملاک قیمت و ثبات ارز شود. به نظرم کار عجولانهای بود که در اتاق بازرگانی انجام شد. درست است برای صادرات ممکن است قیمتها پایین بیاید و یک مقدار آسیب داشته باشد، ولی در دنیا معمول این است که برای صادرات جوایزی را در نظر میگیرند تا صادرات رونق داشته باشد، اما این کار را نباید موقعی انجام بدهند که بخش‌های دیگر آسیب ببینند. همان طور که قیمت‌های پایین ممکن است آسیب‌رسان باشد، بالا رفتن آن هم بر واردات مواد اولیه و اثرش بر کالاهای ساخته شده در ایران یقیناً مضر خواهد بود.

شناور بودن قیمت که مدام پایین و بالا میشد، چطور؟ آیا مناسب بود؟

شناور بودن حکایت از این میکند که ما برنامهای نداریم. هر قدر ارز به طرف ثبات و برنامه برود، مسلماً بهتر است، ولی الان هم به طرف ثبات نرفته است، ولی چیزی که با چهار کلمه حرف یک دفعه هفت هشت الی ده درصد بالا پایین شود، معلوم است به ثبات کمک نکرده و مجدداً به التهابی که در ارز بوده کمک کرده است و ما این کار را درست نمیدانیم.

به نظر شما خوب است قیمت دلار پایین باشد یا بالا برود؟

دلار باید یک کار کارشناسی شود. یقیناً نباید قیمت به صورتی باشد که ارزش پول ملی ما را خیلی پایین بیاورد. همان طور که باید برنامهریزی کنیم، بیبرنامگی نباید قیمت را بالا ببرد. به نظر من بالا رفتن قیمت دلار یک مقدار جوسازی بود. اگر دولت بتواند روی قیمتهای مناسبی ثبات داشته باشد، خیلی خوب است. با توجه به این که هنوز مسائل پولی و تحریم را حل نکردهایم، کاری که دولت کرد، این خسارت را به دنبال دارد که بعد از این حرف، حرف بعدی و گرانتر کردن دلار مطرح میشود. به نظر من دولت سامانی پیدا کرده بود و با این حرف، یک مقدار به هم ریختگی را اضافه کرد.

یعنی باید در اقتصادمان منتظر تنش بیشتری باشیم.

با وضعی که رئیس بانک مرکزی، آقای سیف صحبت کرد، معتقدم یک مقدار التهاب به جامعه وارد ساخت و این یکی از مواردی است که قابل قبول نخواهد بود.

و پیشبینیتان از آینده؟

اگر این سبک باشد، دو باره همان ... مگر این که دولت قصد بعدی هم داشته باشد و قدری آب ریخته را جمع و جور کند.

آقای سیف در ابتدای ورودشان خیلی از خرد جمعی استفاده کردند و از رؤسای سابق بانک مرکزی دعوت کردند و قرار شد بهطور مداوم جلساتی را تشکیل بدهند، چه شد چنین تصمیمی را گرفتند؟

نمیدانم که آیا این نظر جمعی است یا نظر شخص ایشان؟

آیا جایی از اقتصاد هدف بوده است که ایشان چنین تصمیمی را گرفتند؟

نمیدانم. تنها بالا رفتن ممکن است برای صادرات نفعی را در بر داشته باشد، ولی ما این راه را قبول نداریم. با جوایز صادراتی میشود آن را تأمین کرد، نه با بالا بردن قیمت ارز.

اکثر شرکتهای خصوصی واردات اجناسشان را متوقف کردهاند...

موقعی که کسی چنین حرفهایی را بدون جمعبندی میزند متأسفانه این آسیبها را به دنبال خواهد داشت. به نظر من برای واردات ما خسارت به همراه دارد و در مورد کالاهای داخلی هم یک مقدار تورم ایجاد خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/fOJG9n