جامعه

جنون گاوی از «جزیره»* تا «پارانا»

جنون گاوی، بیماری در ارتباط با یک عامل قابل انتقال است که مغز و طناب نخاعی گاو را تحت تأثیر قرار میدهد.عامل بیماری قدرت بقای بسیار بالایی دارد به طوری که در برابر انجماد و حرارت بسیار مقاوم میباشد. جنون گاوی بیماری عصبی پیشرونده و کشندهای در گاوان است که بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک تنها راه اثبات شده انتقال آن به انسان از راه مصرف بافتهای آلوده است. دوره نهفتگی بیماری در انسان نیز بسیار طولانیو بیشاز ۵ سال است. علایم بیماری شامل فراموشی، لک نتزبان، اختلال حافظه، عدم تعادل، فلج و بی اختیاری است که نهایتاً با مرگ خاتمه می یابد.
دکتر فریدون فضائلی نژاد- جنون گاوی، بیماری در ارتباط با یک عامل قابل انتقال است که مغز و طناب نخاعی گاو را تحت تأثیر قرار میدهد.عامل بیماری قدرت بقای بسیار بالایی دارد به طوری که در برابر انجماد و حرارت بسیار مقاوم میباشد. جنون گاوی بیماری عصبی پیشرونده و کشندهای در گاوان است که بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک تنها راه اثبات شده انتقال آن به انسان از راه مصرف بافتهای آلوده است. دوره نهفتگی بیماری در انسان نیز بسیار طولانی و بیش از ۵ سال است. علایم بیماری شامل فراموشی، لکنت زبان، اختلال حافظه، عدم تعادل، فلج و بیاختیاری است که نهایتاً با مرگ خاتمه مییابد.
با توجه به اینکه طی چند روز اخیر یک رأس گاو برزیلی ۱۳ ساله در ایالت "پارانا" در جنوب برزیل بر اثر بیماری جنون گاوی تلف شد و از آنجایی که کشور ما یکی از واردکنندگان گوشت قرمز از برزیل میباشد، موجبات نگرانی هم وطنان را فراهم آورده است. این در حالی است که صمدیگانه مدیرکل قرنطینه و امور بینالملل سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرده که تاکنون هیچ وارد کنندهای از ایالت "پارانا" برزیل (که اعلام شده بیماری جنون گاوی در آنجا مشاهده شده) گوشت قرمز به کشور وارد نکرده است.
وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که گوشتهای وارداتی از برزیل آلوده به بیماری "جنون گاوی" هستند یا نه، از تشکیل کمیته ویژهای برای بررسی گوشتهای وارداتی از برزیل خبر داد.
صمد یگانه همچنین در خصوص احتمال آلودگی گوشتهای وارداتی از برزیل به بیماری جنون گاوی، اعلام داشته: «هنوز مشخص نیست که گوشتهای وارداتی از برزیل آلوده به بیماری جنون گاوی هستند.ولی در صورتی که بر اساس مستندات به این نتیجه برسیم که گوشتهای برزیلی آلودهاند، واردات گوشت از این کشور را ممنوع خواهیم کرد. »
سخت گیری در رعایت موارد بهداشتی در عرصه تولید و عرضه مواد غذایی در اغلب کشورهای توسعه یافته دنیا یک امر حیاتی است، چرا که کوچکترین سهل انگاری به بیماری و یا کشته شدن نیروی انسانی وسیع منجر خواهد شد. به عنوان نمونه چندی پیش وزارت کشاورزی، دامپروری و ماهیگیری ژاپن در بیانیهای اعلام کرده است که به محض مشاهده یک مورد بیماری جنون گاوی به سرعت واردات گوشت قرمز از برزیل را متوقف کرده است.
اقدام اکثر کشورها حتی کشورهای کمتر توسعه یافته در مواجهه با این بیماری بسیار ضربتی و سریع است، چرا که این بیماری از جمله بیماریهای ویروسی فوقالعاده خطرناک است که قابل درمان هم نیست. چند سال گذشته کشور انگلستان به محض مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش ابتلا به جنون گاوی در یک رأس از دامهای این کشور سریعاً نسبت به امحای چند هزار رأس دام در منطقه آلوده اقدام کرده و آلودگی را در نطفه خفه کردند.
با توجه به حساسیت به وجود آمده بین مصرف کنندگان و اهمیتی که این بیماری و خطر ابتلای آن وجود دارد پیشنهادات ذیل به عنوان یک برنامه کارشناسی به دستگاههای مسئول توصیه میگردد تا اتفاق بدی در این زمینه برای هم وطنان رخ ندهد.
۱- جلوگیری از ورود گوشت قرمز از کشور برزیل و کشورهای همجوار حتی قبل از روشن شدن نتیجه آزمایش.
۲- جلوگیری از توزیع گوشتهای وارداتی در کارخانجات سوسیس و کالباس و فراوردههای گوشتی.
۳- اجرای برنامهای زمانبندی شده در خصوص نمونه گیری از گوشتهای وارداتی به صورت مدون و در تمام طول سال.
۴- سرکشی سرزده به بازار توزیع گوشتهای وارداتی و نمونه گیری به صورت تصادفی.
۵- کنترل مبادی ورودی و خروجی کشور جهت جلوگیری از ورود گوشت و فراوردههای دامی قاچاق به کشور.
۶- بازدید سرزده از کارخانجات فرآوردههای گوشتی و تهیه مواد آماده، رستورانها و مراکز توزیع گوشتهای بسته بندی شده به ویژه گوشتهای آماده طبخ از قبیل بیفتک، استیک و چرخکرده.

*منظور کشور انگلستان است که به عنوان منشأ این بیماری به شمار میرود.
به خودتان...


https://shoma-weekly.ir/AKRrMm